تبیان، دستیار زندگی
16 روز تا یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است و 8 کاندیدای این دوره اظهارات بسیاری درباره برنامه‌های خود اعلام می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان اقتصاد با نسخه‌ کاندیداها!


16 روز تا یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است و 8 کاندیدای این دوره اظهارات بسیاری درباره برنامه‌های خود اعلام می‌کنند.
کاندیدا

در این میان همه گوش تیز کرده‌اند تا ببینند غرضی، رضایی، قالیباف، روحانی، جلیلی، ولایتی، حدادعادل، و عارف چه نسخه‌ای برای اقتصاد بیمار ایران می‌پیچند و حرف حساب آنها درباره تورم، گرانی، هدفمندی یارانه‌ها، نقدینگی بالا، ارزش پول ملی، صنایع، تولید ملی و ... چیست. در جدول پیش رو نظرات مختلف کاندیداها درباره مشکلات اقتصادی و راه حل‌های آنها آمده است که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات

اظهارات اقتصادی

محمد باقر قالیباف

* در خصوص منابع مادی می توانیم بگوییم‌که کشور ما بهشت معادن به حساب می آید که یکی از آنها نفت و گاز است. متاسفانه نابسامانی‌هایی وجود دارد‌که می‌بینیم. با وجود این منابع عظیم، اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، محرومیت و بافت‌های فرسوده وجود دارد. نیازمند یک حرکت هستیم تا از این فضای کدر و پیچیده رهایی پیدا کنیم.

* امروز اگر‌از من سئوال کنید که مهمترین چالش کشور چیست خواهم گفت‌که درست است گرانی کمر همه را شکسته و بیکاری دغدغه همه جوانان و خانواده‌هاست و ضعف در اداره کشور همه را نگران کرده، اما وقتی منابع کشور را می‌بینیم که چند سال قبل نفت بشکه‌ای 20 دلار بود و حالا هر بشکه 120دلار به فروش می‌رود و اوضاع اقتصادی ما بدتر شده و بهتر نشده، این به معنی نداشتن پول نیست، پول هست، این حاکی از نداشتن یک مدیر خوب است. در کشور سوءتدبیر وجود دارد.

*منابع انسانی و امکانات موجود در کشور 2 دارایی بزرگ ما به شمار می‌رود. همه مردم نیز اعداد و ارقام امکانات موجود در کشور را می‌دانند. در روزهای اولی که کار را در شهرداری تهران شروع می‌کردیم همه می‌گفتند که این شهر امکانات ندارد و نمی‌توان آن را اداره کرد، اما هم اکنون شرایط به گونه‌ای است که شهرداری دیگر از دولت پول نمی‌گیرد و بیش از 95 درصد از منابع را خود مدیریت شهری تأمین می‌کند. همچنین در شرایط سخت اقتصادی نیز قرار داریم، اما کارها در تهران به سرعت پیش می‌رود.

*انشاالله ظرف 2 سال یک ثبات و آرامش اقتصادی و کنترل تورم و‌گرانی را خواهیم داشت، به نحوی که مردم دیگر این حرف را از من نشوند، بلکه آن را حس کنند.

محمد رضا عارف

*اولین بخش شعار انتخاباتی ما و بخش سخت افزاری آن، معیشت است. در معیشت هم اولویت‌مان مهار تورم است. درگیری اصلی ما این است که تورم را در میان مدت به یک عدد زیر 10 درصد برسانیم. دیگر مساله حاد ما بیکاری است. نرخ بیکاری بالاست که بر آن اساس برنامه خاصی را برای اشتغال‌زایی دیده شده است و امیدواریم بتوانیم نرخ بیکاری را به زیر 10 درصد برسانیم. مسکن به خصوص برای جوانان جزو الویت های ماست. جذب سرمایه در بخش اقتصادی برای اینکه بتوانیم پاسخگوی آن سه مساله مهم باشیم.

*الان مسکن مهر اجرا می شود که عملکرد قابل قبولی داشته اما نقدهای جدی به آن داریم. ما طرحی تحت عنوان مسکن ماندگار را جایگزین مسکن مهر خواهیم کرد. در زمینه اقتصادی هم اگر بخواهیم برنامه های اقتصادی را عمل کنیم باید درآمد سرانه بالا برود. راهکارهای خوبی را در این بخش به خصوص در بخش بهره وری دیده ایم.

*من اگر رییس جمهور شوم، بلافاصله سازمان مدیریت و برنامه ریزی را به عنوان قلب سیستم برنامه ریزی کشور احیا می‌کنم. اگر بخواهیم برنامه‌های توسعه را دنبال  و اجرا کنیم و بخواهیم به سند چشم انداز برسیم، هیچ راهی جز نظم در اجرای برنامه نداریم. معتقدم  نگاه سلیقه‌ای و موردی خارج از  برنامه خواهد بود و نتیجه‌اش را هم متاسفانه می دانیم که به چه صورت است. از دیگر کارهای ما اینکه استقلال سیستم بانکی را دنبال می کنیم.

محمد غرضی

*مسئله تورم دراین‌بین جزو مواردی بود که مورد غفلت قرار گرفت و ارز کشور از 7 تومان در زمان بنی‌صدر به  3500 تومان در این زمان رسید. در این زمان به توسعه دست یافتیم، اما این توسعه به‌همراه تورم ایجاد شد و معتقدم توسعه با تورم به اصل نظام ضربه می‌زند، زیرا تورم به این معنی است که ما دست در جیب فقرا کنیم و نتیجه آن را در اختیار اغنیا قرار دهیم.

*گشت ارشاد جزء تورم است، چون عده ایی خلاف می کنند و به عده ایی دیگر پول بدهیم تا جلوی خلاف را بگیرند.

*با برنامه‌های خود دولت ضدتورم ایجاد می‌کنم و دراین‌صورت در جامعه آرامش را حاکم می‌سازم. زیرا وقتی اجتماع به آرامش رسید، این آرامش کم‌کم به قدرت سیاسی نیز برمی‌گردد و ما برای انتخابات دیگر این‌گونه بی‌در و پیکر عمل نمی‌کنیم.

* اولین اصل برای صادرات و تولید و نظم عمومی، ثابت نگه داشتن پول ملی است و برای اینکه بتوانیم پول ملی را نگه داریم، باید بحث تورم را از کشور حذف کرد.

* ما یک و نیم برابر ملت آمریکا انرژی مصرف می‌کنیم و این در حالی است که ما خود را ملتی مذهبی می‌دانیم و کنار این فرآیند‌ها و تدابیر سیاسی و اقتصادی باید در این مقوله نیز بازبینی‌هایی را انجام دهیم تا زمینه تقویت اقتصاد کشور را فراهم کنیم.

*اولین کاری که این دولت باید انجام دهد، این است که باید جلوی رشد تورم گرفته شود؛ تورم مانند ماشینی است که با سرعت حرکت می‌کند و ما باید جلوی سرعت آن را بگیریم، اولین برنامه دولت باید این باشد که این مفهوم منتقل شود.

حسن روحانی

یکی از مهمترین دغدغه‌های پیشِ‌روی کشور تغییر و سامان‌دهی وضعیت اقتصادی است و برای تحقق عدالت نیاز به اقتصادی کارآمد داریم.

*تنها راه نجات اقتصاد از وضعیت کنونی افزایش روند تولید و حمایت از تولید‌کنندگان است و در این زمینه دولت باید تنها نقش حامی و تسهیل‌کننده را ایفا کند و از دخالت و تصدی‌گری پرهیز کند. افزایش تولید علاوه بر اشتغال‌زایی و افزایش رفاه اجتماعی می‌تواند تورم را نیز کنترل کند.

* شرایطی که دشمن ایجاد کرده برای تسلیم کردن ایران است اما با اقتصاد مقاومتی می‌توانیم به تعبیر مقام معظم رهبری از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم. اساس اقتصاد مقاومتی این است که برنامه‌ریزی اقتصادی کشور به گونه‌ای باشد که تسلیم فشار دشمن نشویم. توسعه انسانی دین‌محور مدل اقتصادی مورد نظر بنده است که در کتاب اقتصادی بنده نیز آمده است و باید با یک اقتصاد آزاد و عادلانه در رقابت با سایر کشورها سربلند باشیم.

*تورم با تحریم ارتباط دارد، اما معنی آن نیست که اگر تحریم‌ها نبود، تورم نداشتیم.  دلایل تورم کاهش تولید، افزایش نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی است و راه حل اساسی آن بالابردن تولید، کنترل نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید و روابط سازنده با جهان است.

غلامعلی حدادعادل

* مهار تورم و جلوگیری از نوسانات ارزی از اولویت‌های کاری‌ در دولت آینده‌ام است.

* باید خام فروشی و فروش فرآورده‌های گازی با توسعه صادرات دارویی امکانپذیر شود که من این کار در اولویت قرار دادم.

* توسعه صادارت دارویی به جای نفت از مسائل مهمی  است که باید به آن توجه شود. صادرات کشاورزی و استفاده از شرکتهای دانش‌بنیان از کارهایی است که برای جلوگیری از تورم در اولویت‌های کاری بنده قرار گرفته است.

* توجه به اقتصاد مقاومتی برای حرکت به سمت پیشرفت اقتصادی را از اولویت‌های کاری خود می‌دانم و معتقدم که با تغییر سبک زندگی اسلامی می‌توان به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرد.

* مهار تورم و جلوگیری از نوسانات ارزی از اولویت‌های کاری من در صورت موفقیت در انتخابات است.

سعید جلیلی

*یکی از مهمترین بحث‌ها که مطالبه مردم نیز هست، اجرای حماسه اقتصادی فردای روز انتخاب رئیس جمهور است.  ما امروز نگران تورم، اشتغال، مشارکت مردم در اقتصاد و بخصوص اصل 44 هستیم، اما این مسئله باید با ایجاد ساختار اجرایی در کشور متناسب با این ظرفیت مرتفع شود.

* اگر ساختار کشور را به منبع آب تشبیه کنیم که این منبع درآمد کشور باشد، معتقدم که ساختار نباید هنرش این باشد که این آب را چگونه مصرف کند. بلکه باید به دنبال این باشند که این منبع چگونه حفظ و تولید می‌شود. این آب باید به سمت مصارف و نیازهای کشور که همان باغچه‌ها باشد برسد. باید ایرادهای لوله‌های انتقال آب گرفته شود که این منابع به هرز نرود. البته این بدان معنا نیست که خدای ناکرده همکاران ما در دولت دچار مشکل هستند. اتفاقا همانها نیز از این مسئله رنج می‌برند.

* یکی از بزرگترین مسائلی که گفته می‌شود این است که مالیات تورمی ظلم به مردم است. فشار این مالیات نیز بر طبقات پایین دست می‌آید، اما یک وقت شما برای حل آثار سوء این تورم دو سیاست مقطعی را دنبال می‌کنید و یا یک حرکت عدالت ساختاری برای آن پیدا می‌کنید. یعنی سازوکاری می‌اندیشید که با افزوده شدن کالا در برابر پول نقدینگی حاصل نشود.

*در عرصه اقتصاد که عرصه بسیار مهمی است خوشبختانه برنامه‌های خوبی را به لحاظ بررسی‌ها دارم و اسناد بالادستی همانند چشم‌انداز 20 ساله، سیاست‌های کلی نظام، برنامه 5 ساله اصل 44 و قوانین مشخص و مصوب مجلس همانند هدفمندی یارانه‌ها و بودجه سالانه را داریم که ظرفیت‌های بسیار مهمی در این حوزه است و همه این‌ها به نظر بنده یک فرصت برای تحقق حماسه سیاسی است چرا که یک مجموعه کار کارشناسی انجام شده و فرصت بوجود آورده است تا این برنامه‌ها اجرا شود.

علی‌اکبر ولایتی

* برای اینکه به شرایط عادی برگردیم باید یک معالجه فوری داشته باشیم. من به عنوان یک پزشک مثال می‌زنم. وقتی یک بیمار که تب بالایی دارد می‌خواهد معالجه شود، دکتر ابتدا به موازات این که به دنبال علت بیماری می‌گردد، سعی می‌کنند علائم شدید آن مرض را سامان دهد و تسکین دهد .از این رو اول تب را پایین می‌آورد و اینکه علت تب چه مسئله ای است را در وهله دوم مورد بررسی قرار می‌دهد.

*نقدینگی از سال 85 تاکنون از حدود 90 هزار میلیارد تومان به 500 هزار میلیارد تومان کالا در بازار رسیده است و تورم را بوجود می‌آورد. ما اگر بتوانیم با توجه به امکاناتی که دولت در اختیار دارد بتوانیم بازار را تنظیم کنیم، این مسئله به‌صورت طبیعی می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند و مردم نیز مجالی پیدا می‌کنند تا به زندگی خودشان بهتر برسند.

*برای اصلاح وضعیت بد اقتصادی می‌توانیم یک تنفس 6 ماهه به صنایعی که خوابیده و یا کمتر از حد موجود تولید می‌کند بدهیم .  تولید برخی از کارخانه‌ها زیر 50 درصد است و حتی برخی از کارخانه‌ها نیز تعطیل شده است که اگر به این‌ها یک معافیت مالیاتی 6 ماهه داده شود و فرصت تنفسی نیز به آنها بدهیم تا بتوانند پرداخت‌های خودشان را 6 ماه به تعویق بیندازند.

* برای علاج کوتاه مدت مسائل حاد اقتصادی کشور، یک فرصت 100 روزه می‌خواهم و در این فرصت 100 روزه می‌شود مسائل حاد را علاج کرد. بنده به عنوان یک طبیب به این بیمار اقتصادی نگاه می‌کنم.

*برنامه‌ میان مدت و بلند مدت اقتصادی پیش از آنکه تولیدمحور باشد توزیع‌محور است، یعنی اقتصاد توزیعی داریم. مقام معظم رهبری همواره در سخنان خود از اقتصاد بدون نفت صحبت کردند که این شدنی است. 2 اصل در این جا مطرح می‌شود؛ یکی حمایت از تولید و دوم مردمی کردن تولید بر اساس اصل 44 که سیاست‌های آن اجرا نشده است. یعنی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها باید به مردم واگذار بشود و اساس آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده است.

محسن رضایی

*پول ملی جزو یکی از نوامیس و نمادهای ملی کشور است. هرچند پول ملی، سرزمین و دین و حاکمیت نمادهای اصیل هویت ملی ما هستند اما در حال حاضر پول ملی در حال سقوط است و می‌خواهند این پول را ساقط کنند.

*کسانی را که دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را تبدیل به یأس و ناامیدی می‌کنند و نمی‌خواهند اجازه دهند که ملت ایران با قدرت به‌سمت آینده خود حرکت کند قبول ندارم لذا جایگاه تحلیلی من کاملاً روشن است و من واقع‌بینی را انتخاب کرده‌ام چرا که اگر ما به مشکلات اعتراف نکنیم راه‌حلی برای مشکلات پیدا نخواهیم کرد و اگر سیاه‌نمایی کنیم یأس و ناامیدی را در کشور تشدید کرده‌ایم".

* من همچنان معتقدم رقیب من در این عرصه فقر، بیکاری و گرانی است.

* از اهداف یارانه سبز مکانیزه کردن کشاورزی، اصلاح بذر و خاک، بیمه کردن محصولات زراعی و کشاورزی و قدرت بخشیدن به صنایع تولیدی برای افزایش درآمد زارعان است.

* به منظور رفع مشکلات اقتصادی به خصوص کاهش آمار بیکاری، در دولت یازدهم در هر شهرستان و استانی کلینیک کارآفرینی ایجاد می شود تا با رونق کسب و کار خانگی، مشکلات شهروندان در این حوزه نیز برطرف شود.

محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان