تبیان، دستیار زندگی
پس از بارها عملی نشدن وعده آغاز عرضه بنزین یورو 4 در کشور، ابتدای تابستان سال جاری برای آغاز عرضه بنزین یورو 4 در کلانشهر تهران هدفگذاری شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنزین یورو4 به خودروهای ایرانی نمی‌سازد!


پس از بارها عملی نشدن وعده آغاز عرضه بنزین یورو 4 در کشور، ابتدای تابستان سال جاری برای آغاز عرضه بنزین یورو 4 در کلانشهر تهران هدفگذاری شده است.

میزان آمادگی جایگاههای عرضه سوخت مایع کشور، محور گفت و گوی ما با بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت ایران بوده که مشروح آن در ادامه آمده است.

آیا زمان دقیق عرضه بنزین یورو 4 به جایگاهداران اعلام شده که آمادگی لازم را داشته باشند؟

حاج محمدرضا: زمانی به جایگاه داران اعلام نشده، در واقع ما نیز از رسانه ها شنیده ایم که قرار است بنزین یورو 4 عرضه شود. مدت هاست که صحبت از آغاز عرضه این نوع بنزین است. در سال جاری نیز ابتدا قرار بود از اول خرداد این موضوع اجرایی شود، بعد به پایان خرداد رسید و امکان دارد عرضه بنزین یورو 4 به ابتدای تیر یا ابتدای مرداد هم برسد.

خودروهای ایرانی با سوخت یورو 4 زمین‌گیر می شوند
بنزین

اگر طبق آنچه اعلام شده، بنزین یورو 4 از پایان خرداد در تهران عرضه شود، جایگاههای عرضه آمادگی لازم را دارند؟

حاج محمدرضا: جایگاههای عرضه سوخت کاملا برای عرضه سوخت یورو 4 آماده اند. حتی در سال گذشته 10 تا 15 جایگاه را برای عرضه اختصاصی بنزین یورو 4 آماده کرده بودیم و بنزین تولیدی پالایشگاه شازند نیز به جایگاهها آمد، اما به علت عدم مراجعه وسایل نقلیه و عدم استقبال از این نوع بنزین، بقیه سوخت را به انبارها فرستادیم.

چرا عدم استقبال؟

حاج محمدرضا: خودروهای ما آمادگی استفاده از بنزین یورو 4 را ندارند. موتور خودروهای تولید داخل، برای استفاده از بنزین یورو 2 طراحی شده، کیت مخصوص استفاده سوخت یورو 4 را ندارند و در صورت سوخت گیری با بنزین یورو 4 زمین گیر می شوند.

البته خودروهای خارجی موجود در کشور که اغلب دست کارمندان سفارتخانه ها و برخی شهروندان است، قابلیت استفاده از بنزین یورو 4 را دارند. سفارتخانه ها نیز مراجعات متعددی به وزارت نفت برای عرضه سوخت یورو 4 حداقل در یک جایگاه مشخص داشته اند.

سرنوشت سوختی که به انبارها فرستادید چه شد؟

حاج محمدرضا: احتمالا با بنزین یورو 2 مخلوط شده و دوباره به پمپ های بنزین فرستاده شد.

تولیدکنندگان خودروهای خارجی: بنزین سوپر ایرانی نزنید

خودروهای خارجی موجود از بنزین سوپر استفاده می کنند؟

حاج محمدرضا: از بنزین سوپر استفاده می کنند اما نه همیشه، در واقع برخی از آنها ترجیح می دهند در نبود بنزین یورو 4 از بنزین معمولی یورو 2 استفاده کنند، چرا که درصد خلوص بنزین سوپر ما کم است.

کارخانه های تولید برخی از این خودروهای خارجی از جمله کارخانه های کره ای اعلام کرده اند که دارندگان این خودروها در ایران از بنزین سوپر استفاده نکنند، بلکه سوخت گیری با بنزین یورو 2 برای خودروی آنها کم خطرتر از استفاده از بنزین سوپر است.

گازوئیل یورو 5 در تهران عرضه شد اما نه به صورت خالص، بلکه این گازوئیل به صورت مخلوط با گازوئیل یورو 2 عرضه می شود

یعنی درصد خلوص بنزین سوپر ما در این حد کم است؟

حاج محمدرضا: برای تولید بنزین سوپر با اختلاط با فرآورده های مختلف نفتی درجه اکتان بنزین را بالا می برند که اینکار درجه خلوص آن را کم می کند. در واقع درجه خلوص بنزین معمولی ما با استاندارد یورو 2 بیشتر است. بنزین سوپر ما در توری های تصفیه باک خودروهای اروپایی و آسیایی ایجاد مشکل کرده است.

برخی شهرها ماههاست بنزین سوپر ندارند

بنزین سوپری که در تهران عرضه می شود، متناسب با مصرف این کلانشهر است؟

حاج محمدرضا: بله، مصرف تهران را پوشش می دهد و مشکلی در تهران در عرضه و تقاضای سوخت چه بنزین معمولی و چه سوپر نداریم. اما در استانهای همجوار و نزدیک تهران بنزین سوپر نداریم. در برخی شهرها مثل کرج چند ماه است که بنزین سوپر عرضه نمی شود.

از سال گذشته عرضه گازوئیل یورو 4 در تهران آغاز شد، این بدین معنی است که الان تمام گازوئیل مصرفی تهران استاندارد یورو 4 دارد؟

بنزین

حاج محمدرضا: گازوئیل یورو 5 در تهران عرضه شد اما نه به صورت خالص، بلکه این گازوئیل به صورت مخلوط با گازوئیل یورو 2 عرضه می شود.

در واقع عرضه بنزین یا گازوئیلی که به صورت مخلوط یورو 2 با یورو 4 یا یورو 5 باشد، تأثیر چندانی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نخواهد گذاشت.

بنزین یورو 2 ما بیش از 1000 PPM گوگرد دارد در صورتی که استاندارد یورو 5 آن به زیر 50 PPM گوگرد خواهد رسید که مطمئنا اگر به صورت خالص عرضه شود در کاهش آلودگی هوا تأثیر گذار است.

عرضه بنزین یورو 4 نیز قرار است به صورت مخلوط صورت گیرد؟

حاج محمدرضا: نه، قرار است عرضه بنزین یورو 4 به صورت خالص باشد.

یعنی مخازن جداگانه ای برای آن در نظر گرفته اید؟

حاج محمدرضا: نه، مخازن همین مخازن فعلی است اما در صورت عرضه بنزین یورو 4، مخزن از بنزین یورو 2 خالی شده و با بنزین یورو 4 پر می شود که عرضه آن به صورت خالص باشد.

محاسبه کارمزد درصدی از ارزش فرآورده های نفتی می شود

سال گذشته عنوان شد مشکلاتی برای جایگاههای عرضه سوخت در خصوص متناسب نبودن کارمزدها پیش آمده، این مشکلات مرتفع شد؟

حاج محمدرضا: مشکلات که هنوز حل نشده، سال گذشته در پی تغییرات مدیریتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، مدیرعامل جدید این شرکت اعلام کرد مصوبه اصلاح کارمزدها را گرفته اما امسال نیز به سومین ماه از سال رسیده ایم و خبری از اصلاح کارمزدها نیست.

ما موضوع کارمزدها را به مجلس بردیم، در کمیسیون انرژی با نمایندگان مجلس جلساتی داشتیم و پیشنهادات خود را به صورت پیشنهادی 5 گانه به نمایندگان تقدیم کردیم. محور این پیشنهادات پرداخت کارمزد بر اساس درصدی از ارزش فرآورده های نفتی است.

پیشنهاد شما چه درصدی از ارزش فرآورده های نفتی به عنوان کارمزد است؟

حاج محمدرضا: ما خواهان 18.5 تا 25 درصد از ارزش فرآورده های نفتی برای کارمزد شدیم تا بتوانیم با اختصاص آن، جایگاههای عرضه سوخت را به روز کنیم.

قرار است از چه زمانی این پیشنهاد به تصویب رسیده و اجرایی شود؟

حاج محمدرضا: ما منتظر اعلام نظر نمایندگان هستیم، امیدواریم تا پایان ماه جاری این موضوع به تصویب نمایندگان برسد. اما با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در پایان خردادماه و فرآیندهای پس از آن به نظر نمی رسد این رویه جدید در محاسبه کارمزد ها تا شهریور امسال هم اجرایی شود.

در واقع عرضه بنزین یا گازوئیلی که به صورت مخلوط یورو 2 با یورو 4 یا یورو 5 باشد، تأثیر چندانی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نخواهد گذاشت

به تعداد جایگاههای تعطیل تهران اضافه نشده است/ افزایش جایگاه هم نداشتیم

در حال حاضر جایگاه تعطیل شده در تهران داریم؟

حاج محمدرضا: در سال 1357 که جایگاههای عرضه سوخت تهران در بافت سنتی این شهر بود تا امروز شاید بیشتر از 3 جایگاه جدید اضافه نشده که دلیل آن هم گرانی زمین، نیاز به سرمایه گذاری بالا و عدم برگشت سرمایه با شرایط موجود بوده است.

اما از مجموع جایگاههای تهران در طول 30 سال گذشته 7 جایگاه تعطیل شده که به جز یکی که در طرح شهرداری قرار گرفته بود، بقیه به خاطر ضرر و زیان های وارد شده ادامه کار را متوقف کرده اند. بقیه جایگاههای عرضه سوخت در تهران همچنان به کار خود مشغولند.

برگشت سرمایه در احداث جایگاه های عرضه بنزین طولانی است؟

حاج محمدرضا: در شرایط مطلوب یک سرمایه گذاری اقتصادی باید سرمایه در 3 یا 5 سال و یا حتی در بدبینانه ترین حالت در 7 سال برگردد اما با شرایط فعلی 1000 سال هم کار کنیم سرمایه اولیه برنمی گردد، چرا که گاهاً باید چیزی هم از جیب خود بگذاریم تا جوابگوی هزینه ها باشیم.

بخش اقتصاد تبیان

منبع: تسنیم