تبیان، دستیار زندگی
یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اخلاق محوری و ثبات در مدیریت شعار ما در دولت یازدهم است گفت: برای درمان اقتصاد و معیشت فرصت 100 روزه می‌خواهم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرصت صدروزه برای درمان اقتصاد


یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اخلاق محوری و ثبات در مدیریت شعار ما در دولت یازدهم است گفت: برای درمان اقتصاد و معیشت فرصت 100 روزه می‌خواهم.


به گزارش تبیان به نقل از فارس؛ علی اکبر ولایتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که در برنامه «با دوربین» شبکه اول سیما حضور یافته بود، به تشریح بیوگرافی از خود پرداخت و اظهار داشت: بنده علی اکبر ولایتی متولد 4 تیرماه 1324 شمسی و در قریحه رستم‌آباد از قرای شمیرانات به دنیا آمدم و در دبیرستان جم قلهک تحصیلاتم را ادامه دادم.

ولایتی

وی با بیان اینکه اهل شمیرانات و اجدادم نیز شمیرانی هستند خاطرنشان کرد: بعداز پایان تحصیلات متوسطه در کنکور سراسری شرکت کردم و رتبه 49 را به خود اختصاص دادم به همین دلیل در هر دانشکده‌ای در حوزه تجربی می‌توانستم تحصیلاتم را ادامه دهم و بنده نیز رشته پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب کردم.

عضو ائتلاف پیشرفت ادامه داد: بعد از گذشت 7 سال یعنی در سال 1350 پزشک عمومی شدم و با تجربه به علاقه‌ای که به طبابت اطفال داشتم و زمینه آن را نیز که روحیه عاطفی است در خود می‌دیدم به طبابت اطفال علاقه‌مند شدم.

ولایتی دلیل دیگر پزشک اطفال شدن خود را شاگردی در محضر استاد دکتر محمد غریب دانست و گفت: دکتر محمد غریب استاد طب اطفال و استاد اخلاق بود و امیدوارم گوشه‌ای از آن میراث اخلاقی ایشان را داشته باشم.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه در حوزه تخصصی مراتبی را کسب کرده بودم برای گذراندن دوره فوق تخصصی عفونی اطفال من را به آمریکا فرستادند که در آنجا نیز از محضر استاد مشهور و برجسته‌ای چون دیوید کارور بهره‌مند شدم و از آنجا که برگشتم به عنوان کادر علمی دانشکده پزشکی مشغول خدمت شدم و از سال 53 تا کنون سابقه 39 ساله تدریس در دانشگاه تهران را دارم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: بنده در حال حاضر استاد تمام و ممتاز پایه C دانشگاه شهید بهشتی هستم.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه سیاسی خود نیز اشاره و تصریح کرد: از دوره دبیرستان فعالیت سیاسی داشته‌ام و طبق پرونده‌هایی که در ساواک داشتم از 17 سالگی یعنی از سال 1341 تا 57 در ساواک پرونده داشتم.

وی با بیان اینکه همراه با آقایان لواسانی، لبافی‌نژاد و فیاض‌بخش انجمن اسلامی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران را بنیان‌گذاری کردیم، یادآور شد: در گرماگرم انقلاب یک شبکه مخفی بیمارستانی با مسئولیت بنده در شمیرانات تأسیس و کسانی که در جریان انقلاب مجروح می‌شدند برای اینکه به دست ساواک نیافتند در این بیمارستان مورد درمان قرار می‌گرفتند.

عضو ائتلاف پیشرفت در ادامه این برنامه 30 دقیقه‌ای به سمت‌های سیاسی خود اشاره و خاطرنشان کرد: در 2 آذر 58 به معاونت درمان وزارت بهداشت، انتخاب و در اولین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از سوی جامعه روحانیت به عنوان کاندیدای تهران معرفی و رأی آوردم.

وی با تأکید بر اینکه با دیپلماسی فعال می‌توان ارزش پول ملی را کاهش نداد یادآور شد: اگر اعتماد بین دولت و مردم افزایش یابد و هر روز بانک مرکزی یک بخشنامه صادر نکند می‌توان این مشکلات را حل کرد، در واقع باید ثبات در کار اقتصادی صورت گیرد

ولایتی ادامه داد در 25 آذر 1360 به عنوان وزیر امور خارجه از سوی مقام معظم رهبری معرفی شدم و مدت16 ساله‌ای را سکان‌دار سیاست خارجی کشورمان بودم و امروز نیز مأموریت افتخار این را داشتم که به عنوان مشاور رهبری در حوزه بین‌الملل منصوب شوم.

وی در مورد فعالیت‌های خود در زمان ریاست وزارت خارجه گفت: در طول دوره 16 ساله وزارت خارجه تقریباً از زیر صفر به جایی رسید که دیپلماسی جنگ و صلح را اداره کند.

ولایتی در ادامه در رابطه با حضورش در وزارت امور خارجه و تائید وی از سوی امام خمینی (ره)، گفت: امام (ره) در وصیت‌نامه خود نیز تاکید کرده بودند که از کارکرد وزارتخانه‌های امور خارجه راضی نبوده است، با سفارتخانه‌ها نیز مشکل داشت ولی پس از آن و در زمان مدیریت من تاکید داشتند که من بمانم و هر بار که قرار بود مجلس رأی اعتماد بدهد از سوی امام (ره) و پس از ایشان از سوی مقام معظم رهبری تاکید می‌شد که بنده در پست وزیر امور خارجه باقی بمانم.

وی ادامه داد: برای اینکه پلی بزنم بین آنچه در آن زمان بود و آنچه امروز با آن مواجهیم و همچنین دولتی که قرار است روی کار بیاید و اگر شما مردم شریف ایران به من اعتماد کنید و رأی دهید باید مثال‌هایی را مطرح کنم تا مشخص شود کاری که امروز در رابطه با مسئله هسته‌ای داریم سخت‌تر از کارهایی که در قضیه 598 داشتیم نیست.

ولایتی افزود: من می‌دانم که چگونه باید با قضیه هسته‌ای و توسعه روابط خارجی کار کنم. چند سال از مذاکرات سیاسی مربوط به اجرای قطعنامه 598 را مسئولیت داشتم و در آن زمان صدام‌حسین 3 روز قبل از حمله به ایران جلوی خبرنگاران قرارداد 1975 را پاره کرد و گفت: آن زمان که عراق ضعیف بود و ایران قوی، این قرارداد به ما تحمیل شد ولی در زمانی که ما قوی هستیم و ایران ضعیف، من این قرارداد را پاره می‌کنم، صدام‌حسین این را گفت و جنگ را آغاز کرد و بنده مأمور پیگیری قرارداد 1975 شدم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امام (ره) مسئولیت مذاکرات در مورد قرارداد 1975 را برعهده من گذاشتند و به من اختیار تام دادند به طوریکه در مورد مسائلی نظیر پروتوکل 1913 استانبول که از ایشان سوال کردند از طریق مرحوم احمد خمینی گفتند که ولایتی اختیار کامل دارد و دعای امام راحل و حمایتش باعث شد من در مقابل ایشان، مقام معظم رهبری و ملت ایران سرافکنده نباشم.

وی افزود: جنگ 8 ساله جنگی بود که با توجه به تاریخ  200 ساله قطعه‌ای از ایران جدا نشد در حالیکه پیش از آن در جنگ با روسیه 17 شهر از کشور جدا شد و در جنگ‌های دیگر نیز قسمتی از هرات، خوارزم و بخشی از بلوچستان جدا شد و حتی در زمان رضاخان بدون جنگ بخشی از آرارات به آتاتورک هدیه شد ولی در جنگ 8 ساله هیچ قطعه‌ای از ایران جدا نشد.

ولایتی ادامه داد: این پیروزی به دلیل دستورات امام (ره) و ریاست جمهوری مقام معظم رهبری و حضور هاشمی رفسنجانی و همچنین مقاومت رزمندگان در حوزه نظامی رخ داد.

ولایتی

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: در حوزه مذاکرات مربوط به صلح در سازمان ملل طوری رفتار می‌کردند که انگار می‌خواستند آنچه در جنگ بدست نیاوردند را در صلح بدست آورند و اروند رود به عراق بپیوندد ولی ما مقاومت کردیم و با اینکه اسرا در بند بودند مردم با صبوری حمایت کردند و موفق شدیم که قطعنامه‌ 598 را اجرا کنیم، این قطعنامه اولین قراردادی بود که بعد از شروع جنگ و مسائلی که امام (ره) مدنظر داشتند در آن مشخص شده بود و به همین دلیل آن را پذیرفتیم.

وی گفت: اجرای این قطعنامه دیپلماسی پیچیده‌ای داشت و مانند کوه یخ بود، در آن زمان دبیرکل سازمان ملل در شورای امنیت اعلام کرد که صدام حسین متجاوز است و همه آن را تائید کردند و عملاً ما پیروز شدیم و این مسئله به واسطه مقاومت مردم و راهکاری ظریفی بود که انجام شد و بخشی از آن گفتنی نیست.

ولایتی در رابطه با مسئله هسته‌ای گفت: من مسئله هسته‌ای را با حفظ حقوق هسته‌ای مردم حل می‌کنم و روابط خارجی را توسعه می‌دهم بدون اینکه از حقوق ایران ذره‌ای گذشت کنیم.

وی همچنین مشکلات معیشتی را مربوط به روابط خارجی دانست و گفت: من با سران معروف دنیا ملاقات‌هایی داشتم، به طور مثال با گاندی دیپلماسی فعالی داشتیم به طوریکه با وجود اینکه 51 کشور از 54 کشور موافق میزبانی بغداد در جلسه غیرمتعهدها بودند گاندی را قانع کردم که اگر این کار را نکند اعلام می‌کنم ایران از غیرمتعهدها خارج می‌شود که موجب بی‌حیثیتی غیرمتعهدها است بنابراین گاندی حاضر به میزبانی ایران شد و صدام میزبانی غیرمتعدها را به گور برد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشکل حال حاضر کشور را در معیشت و اقتصاد دانست و گفت: موضوع اقتصاد داخلی و روابط خارجی به یکدیگر مربوط است.

وی افزود: در حال حاضر ما میلیاردها دلار پول در کشورهای خارجی داریم و باید دیپلماسی فعالی برای برگرداندن آن داشته باشیم تا شاهد کاهش ارزش پول نباشیم.

ولایتی ادامه داد: در توسعه روابط کشورها نباید مشکلی داشته باشیم زیرا یک زمان وزرای خارجه کشورهای دیگر برای ورود به ایران صف می‌بستند بنابراین ما باید این روابط را احیاء کنیم.

وی عنوان کرد: در اجلاس بیداری اسلامی 6 نوبت میزبان 80 کشور بودیم و بزرگان علمای جهان اسلام و اساتید دانشگاه به ایران آمدند و با اینکه کشورهای عربی قصد داشتند موج بیداری اسلامی را به نام بهار عربی بنامند ولی با درایت مقام معظم رهبری امروز موج بیداری اسلامی در منطقه حاکم است.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با تأکید بر اینکه برای علاج مسائل حاد اقتصادی کشور فرصت 100 روزه می‌خواهم تصریح کرد: به عنوان یک طبیب به عنوان بیماری به اقتصاد نگاه می‌کنم؛ باید گرانی و تورم روز‌افزون کنترل شود

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موضوع معیشت را درمورد مسائل داخلی کشور یک مسئله اساسی دانست و تصریح کرد: امروز مردم از تورم و گرانی افسارگسیخته رنج می‌برند که علتش مشخص است و علاج دارد.

وی افزود: بخشی از این مشکل مربوط به روابط خارجی است که باید روابط خارجی را بازسازی کنیم و بخشی از آن باید در داخل کشور حل شود.

ولایتی با اشاره به ضرورت کنترل بازار برای کاهش تورم گفت: این قابل قبول نیست که هر روز قیمت‌ها افزایش می‌یابد و کنترلی بر روی آن صورت نمی‌گیرد، چرا باید نقدینگی ما به این صورت باشد، از 90 هزار میلیارد تومان در سال 85، نقدینگی کشور به 500 هزار میلیارد تومان رسیده است که این وضعیت این معنی را می‌دهد که مقدار زیادی پول در جامعه است ولی به آن اندازه کالا تولید نمی‌شود.

وی گفت: تقویت تولید و واگذاری تولید به مردم راه‌حل ماست همانطور که مقام معظم رهبری در تفسیر اصل 44 نیز بر این قضیه تاکید داشتند.

علی اکبر ولایتی در ادامه سخنان خود هدفمندی قابل قبول است اما باید 30 درصد به صنایع 10 درصد به سلامت و همچنین به سایر امور هم داده می‌شد اما این کار صورت نگرفت. از این رو باید به صنایع کمک شود.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با تأکید بر اینکه برای علاج مسائل حاد اقتصادی کشور فرصت 100 روزه می‌خواهم تصریح کرد: به عنوان یک طبیب به عنوان بیماری به اقتصاد نگاه می‌کنم؛ باید گرانی و تورم روز‌افزون کنترل شود.

وی با تأکید بر اینکه با دیپلماسی فعال می‌توان ارزش پول ملی را کاهش نداد یادآور شد: اگر اعتماد بین دولت و مردم افزایش یابد و هر روز بانک مرکزی یک بخشنامه صادر نکند می‌توان این مشکلات را حل کرد، در واقع باید ثبات در کار اقتصادی صورت گیرد.

ولایتی با تأکید بر اینکه شعار ما در دولت جدید این است که اخلاق‌محور و ثبات در مدیریت وجود داشته باشد، افزود: ممکن است کسی اصولگرا باشد اما سلیقه سیاسی‌اش با بنده یکی نباشد اما نظام قانون اساسی و ولی فقیه را قبول کند چرا باید این فرد را کنار بزنیم و بله قربان‌گوها به صحنه بیایند.

ولایتی

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم دولت خود را دولت متمم دانست و یادآور شد، دولت متمم در واقع فرع ملت است و هرکدام از حروف این کلمه نشان دهنده سیاست آینده ماست.

وی در عین حال گفت که هرکس همکار ما می‌شود باید متدین باشد چرا که در این صورت به فساد کشیده نمی‌شود؛ تجربه دومین مسئله است و اینکه افراد باید تخصص داشته باشند.

ولایتی در ادامه به معتدل بودن اشاره و اضافه کرد: یکی از مشکلات ما افراط‌گرایی‌ است که مردم این را نمی‌پسندند و میم آخر نیست مشورت‌پذیری را شامل می‌شود که متخصصان در حوزه‌های مختلف مشورت کنند.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم ضمن بیان هدفهای خود اظهار داشت: بازسازی اقتصاد داخلی در تقاطع زمانی و همچنین بازسازی روابط خارجی که به حالت رکود درآمده از دیگر اقداماتی است که هدف ما به شمار می‌رود.

وی ادامه داد:‌ دولت جدید به مردم اعتماد دهد تصمیماتی که اتخاذ می‌کند حساب شده است و هر روز شاهد بخشنامه‌های جدید نیستیم.

ولایتی با تأکید بر اینکه دولت باید قانون‌گرا باشد یادآور شد: برای اینکه نشان دهیم قانونگرا خواهیم بود حتماً همکاری نزدیک و تنگاتنگ با مجلس دارم و در حال حاضر نیز برخی از اعضای ستاد بنده در مجلس هستند.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با تأکید بر اینکه حتماً باید همکاری نزدیک و تنگاتنگ بین قوای ثلاثه باشد، افزود: این یکی از کارهای اساسی ماست که انجام خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اقتصاد مقاومتی و بدون نفت که مقام معظم رهبری به آن تأکید داشتند اشاره و اضافه کرد: ما یک جاده ابریشم جدید درست می‌کنیم و از ویژگی‌های ترانزیتی خود استفاده خواهیم کرد.

ولایتی بر همین اساس به دیدارش با سلمان خورشید اشاره و تصریح کرد: وی در این دیدار می‌گفت که چرا خط شمال به جنوب را احیاء نمی‌کنید.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: اگر ملت ایران به بنده رأی دهند با ظرفیت و توانی که در این ملت و انقلاب و امکانات خدادادی این سرزمین که بیشترین خدمت را به اسلام کرده و پرچم‌دار بیداری اسلامی است می‌بینم مشکلاتی که وجود دارد را خیلی زود حل خواهم کرد.

برای دیدن اخبار انتخاباتی اینجا کلیک کنید

بخش سیاست تبیان