تبیان، دستیار زندگی
از دیدگاه قرآن مجید و روایات اسلامی برای خلق یك حماسه با شكوه در عرصه سیاست، شرائطی لازم است كه با عملی كردن آنها می توان بار دیگر به همه دنیا نشان داد كه مردم ما مردم حماسه و شجاعت و نبرد در میدان های سخت و طاقت و فرسا هستند كه در این مقاله به برخی از ای
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه های قرآن برای خلق حماسه سیاسی

انتخابات

هر ساله با  شروع سال جدید نام هایی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مشخص می شود كه این نام ها آینه تمام نمایی برای تمام برنامه ها و اهداف یك كشور در طول یك سال است، آینه ای كه از یك سو نقشه های اساسی دشمنان را هدف گرفته است و اگر درست و صحیح اجرا شود همه آنها را نقش بر آب می كند و از سویی دیگر وظیفه مردم و مسئولین نظام را برای سال پیش رو ترسیم و تنظیم می كند و به همین جهت اهمیت آن غیر قابل انكار است.

سال 92 با توجه به مسائل داخلی و همچنین برون مرزی آنچنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است كه به یقین می توان انتخاب نام حماسه در دو بعد سیاسی و اقتصادی را با مسماترین نامی خواند كه می تواند به عنوان یك نقشه راه، یار و یاور انقلابی باشد كه با خون هزاران شهید آبیاری شده است و اكنون بعد از گذشت سی و چهار سال تبدیل به درختی تنومندی شده كه می تواند در عرصه های داخلی و خارجی حماسه بیافریند.

در فرهنگ لغات (فرهنگ معین) در تعریف واژه حماسه این گونه گفته اند: حماسه یعنی (دلیری کردن، شجاعت نمودن) و به همین جهت است كه در فرهنگ دینی و انقلابی ما وقتی مردم با جانفشانی های بی نظیر ، شجاعت و دلیری خود را به تصویر می كشند از آن به حماسه تعبیر می شود.

از حماسه عاشورا گرفته كه چگونه سیدالشهداء علیه السلام به همراه یاران خویش در برابر ظلم و فساد طاغوت زمان قیام كردند و شجاعت و دلیری خود را برای تمام جهانیان به اثبات رساندند، تا حماسه هشت سال دفاع مقدس كه جوانان این مرز و بوم با شجاعت و دلیری كه از خود در میدان های نبرد انجام دادند، توانستند نام ایران اسلامی را یك بار دیگر در صفحه تاریخ ثبت كنند.

اما اكنون نیز ایران اسلامی برای اینكه قدرت و عظمت خود را به رخ جهانیان بكشاند، نیازمند یك حماسه دیگر است، حماسه ای كه بار دیگر سبب یأس و ناامیدی دشمنانی شود كه دست در دست یكدیگر، جنگ احزابی به راه انداخته اند تا مانع به ثمر رسیدن میوه انقلاب بعد از 34 سال استقامت و مبارزه شوند.

از دیدگاه قرآن مجید و روایات اسلامی برای خلق یك حماسه با شكوه در عرصه سیاست، شرائطی لازم است كه با عملی كردن آنها می توان بار دیگر به همه دنیا نشان داد كه مردم ما مردم حماسه و شجاعت و نبرد در میدان های سخت و طاقت فرسا هستند كه در این مقاله به برخی از این شرائط اشاره می كنیم.

سال 92 با توجه به مسائل داخلی و همچنین برون مرزی آنچنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است كه به یقین می توان انتخاب نام حماسه در دو بعد سیاسی و اقتصادی را با مسما ترین نامی خواند كه می تواند به عنوان یك نقشه راه، یار و یاور انقلابی باشد كه با خون هزاران شهید آب یاری شد است و اكنون بعد از گذشت سی و چهار سال تبدیل به درختی تنومندی شده است كه می تواند در عرصه های داخلی و خارجی حماسه بیافریند

1)اطاعت و پیروی از رهبران الهی

در شرائط كنونی یكی از مهمترین حربه های دشمن در میدان جنگ نرم تلاش برای ایجاد شكاف بین مردم و رهبری انقلاب است كه این تلاش ها با استفاده از حربه های مختلف ادامه دارد، زیرا جای هیچ شكی نیست كه كشوری می تواند به پیروزی و پیشرفت دست پیدا كند كه از دو  ركن مهم برخوردار باشد:

ركن اول، رهبری مدیر و مدبر كه سكان دار كشتی انقلاب باشد و بتواند آن را در طوفان های سهمگین به ساحل آرامش و امنیت هدایت كند.

ركن دوم، مردم هستند كه با اتحاد و همبستگی و اطاعت از رهبری نقشه ی شوم دشمنان را محو و نابود كنند.

این در حالی است كه با مطالعه اجمالی تاریخ در می یابیم كه  هر جامعه ای كه  از این دو شرط مهم برخودار بوده است ،تبدیل به جامعه ای نفوذ ناپذیر شده است.

به همین جهت است كه قرآن كریم در آیات متعدد مردم را به تبعیت از رهبران الهی دعوت می كند و رمز پیروزی را در این مساله بیان می كند:

( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنكُمْ ...؛

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، خدا را اطاعت كنید و از فرستاده او و صاحبان امرتان (كه جانشینان معصوم پیامبرند) اطاعت نمایید ....)( النساء،59)

2)شناخت كامل دشمنان

به تحقیق می توان یكی از اركان اصلی هر حماسه ای در طول تاریخ را شناخت كامل دشمنان محسوب كرد، چرا كه تا متوجه نباشیم كه با چه جبهه ای روبرو هستیم، هرگز نمی توانیم جامعه را در برابر مستكبران بسیج كنیم و به همین جهت بود كه ابا عبدالله الحسین در حماسه عاشورا بخشی از سخنان خود را به افشاگری پیرامون طاغوت زمان اختصاص دادند و همه افراد را از خطراتی كه در پیش رو داشتند آگاه ساختند.

امریکا و ایران

و به جهت اهمیت این مسأله است كه آیات متعددی از قرآن مجید در ارتباط با معرفی دشمنان و انواع و اقسام و نحوه برخورد با  آنها اختصاص داده شده است.

در شرائط كنونی كه آمریكا با ابزار رسانه ای قدرتمندی كه در اختیار دارد خواستار مذاكره با ایران اسلامی است، باور به این مسئله كه آنها برای خیر خواهی ملت ایران قصد مذاكره نداشته و در مقابل برای رسیدن به اهداف شیطانی خود ساز مذاكره را در دنیا می نوازند، از اهمیت بسزایی برخودار است.

چرا كه طبق منطق قرآن مجید ابر قدرت هایی مانند امریكا به هیچ وجه از مواضع شیطانی خود دست برنداشته و خواستار همراهی سائر كشور ها با اهداف خودشان هستند:

(وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْیَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعدَ الَّذِی جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِیٍّ وَلاَ نَصِیرٍ ؛

و هرگز یهود و نصارى از تو خشنود نخواهند شد تا آنكه از آیین آنان پیروى كنى. بگو: به یقین تنها هدایت خداوند هدایت (واقعى) است. و اگر پس از دانشى كه برایت حاصل شد از هواهاى آنها پیروى كنى هرگز براى تو از جانب خداوند سرپرست و یاورى نخواهد بود.)( البقرة،  120)

حال با این باور و اعتقاد است كه می توان تمام قد در برابر تمام تحریم ها و مشكلات اقتصادی و سیاسی ایستادگی كرد و بار دیگر حماسه ای جاودان را در صفحه انقلاب ثبت كرد.

3)حضور در انتخابات و انتخاب اصلح

بی شك انتخابات یكی از صحنه های حساس و مهم برای یك كشور محسوب می شود و این مردم هستند كه با حضور و همراهی خود می توانند در ادامه مسیر انقلاب نقش ایفا كنند و با توجه به فشار های سیاسی و اقتصادی كه در حال حاضر شاهد آن هستیم ،حضور مردم و حمایت بی دریغ آنها از كشور و رهبرشان می تواند بار دیگر به عنوان یك حماسه عظیم در جامعه مجسم شود.

از دیدگاه قرآن مجید و روایات اسلامی برای خلق یك حماسه با شكوه در عرصه سیاست، شرائطی لازم است كه با عملی كردن آنها می توان بار دیگر به همه دنیا نشان داد كه مردم ما مردم حماسه و شجاعت و نبرد در میدان های سخت و طاقت و فرسا هستند كه در این مقاله به برخی از این شرائط اشاره می كنیم

نكته ای كه در این مسئله نباید از آن غفلت كرد، این است كه علاوه بر حضور مردم در مسئله مهم انتخابات، انتخاب افراد شایسته نیز یكی از اركان مهم این حماسه قلمداد می شود به نحوی كه در آیات الهی نسبت به انتخاب افراد شایسته توصیه های فراوانی شده است كه از جمله آنها، انتخاب افراد كاردان و متعهد است، چنانچه در داستان حضرت یوسف علیه السلام خداوند متعال چهار خصوصیت مهم را برای وی بیان می كند كه در دو آیه از سوره یوسف به آنها اشاره شده است:

(وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِی بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِی فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْیَوْمَ لَدَیْنَا مِكِینٌ أَمِینٌ * قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ ؛

و شاه گفت: او را نزد من آرید تا وى را خاص خود سازم. پس چون با وى سخن گفت (و عقل و دانش و كمالات نفسانى او را دید) گفت: تو حتما امروز در نزد ما والا مقام و امین هستى.

(یوسف به لحاظ اطلاعش از آمدن سال‏هاى فراوانى و قحطى و نیاز دولت به حسن مدیریت) گفت: مرا بر خزانه‏هاى این سرزمین بگمار، كه همانا من نگهبان و دانایم.)( یوسف، 55-54)

كه این خصوصیان عبارت است از:

1)قدرت اداره جامعه

2)امانت دار و مورد اعتماد مردم

3)پاسداری از حقوق كشور و مردم

4)تخصص كافی برای اداره یك كشور

كه این چهار خصوصیت مهم هم وظیفه افرادی را كه قصد شركت در انتخابات را دارند، سنگین می كند كه تنها افرادی كه این خصوصیات را دارا می باشند، انتخاب كنند و هم به عنوان چهار معیار برای افرادی است كه می خواهند به عنوان نماینده مردم در انتخابات ریاست جمهوری شركت كنند تا افرادی كه در خود، این صلاحیت ها را نمی بینند جای خود را به افراد شایسته بدهند.

خلاصه كلام آنكه این سه توصیه بخشی از توصیه های آیات الهی برای ایجاد یك حماسه سیاسی در سال 92 می باشد كه با عمل كردن به این توصیه ها و با یاری و همراهی خداوند می توان بار دیگر حماسه ای جاویدان را به نام مردم ایران اسلامی به ثبت رسانید.

امین ادریسی   

بخش قرآن تبیان