تبیان، دستیار زندگی
مداری كه مشاهده می کنید یك دزدگیر نسبتاً ساده و با كاربرد عملی است. این دزدگیر دارای تایم خروج و تایم ورود بوده و به انواع سنسورهای مغناطیسی متصل می شود. تغذیه مدار 12 ولت است و برای اعلام خبر نیاز به یك آژیر 12 ولت دارد كه باید به خروجی مدار متصل گردد..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دزدگیر بسازید


دزدگیر سوپر ( مجهز به تایم ورود و تایم خروج )

مداری كه مشاهده می  کنید یك دزدگیر نسبتاً ساده و با كاربرد عملی است. این دزدگیر دارای تایم خروج و تایم ورود بوده و به انواع سنسورهای مغناطیسی متصل می شود. تغذیه مدار 12 ولت است و برای اعلام خبر نیاز به یك آژیر 12 ولت دارد كه باید به خروجی مدار متصل گردد.
برای استفاده و نصب این دزدگیر سازنده نیاز به اطلاعاتی درباره سیم كشی دارد، در غیر این صورت حتماً از یك سیم كش ماهر كمك بگیرید.
در نصب دیود نورانی چنان عمل شود كه پایه كوتاه تر آن در خانه با علامت نیم دایره سفید ( دارای پخی ) قرار گیرد.
ترانزیستور T1 چنان نصب شود كه سطح مقطع آن بر شكل روی فیبر منطبق شود و در نصب ترانزیستور T2 چنان عمل شود كه شماره آن به طرف بالا قرار گیرد.


خازن های الكترولیت C2 , C1 با رعایت پایه مثبت و منفی در مكان مربوطه نصب شوند.
در نصب آی سی چنان عمل كنید كه تو رفتگی U شكل لبه آن بر شكل مشابه روی فیبر منطبق شود.
 كلید 3 پایه به ترتیب پایه هایش در محل ON و OFF نصب شود. در صورتی كه در بسته بندی كلید 6 پایه وجود دارد، شما فقط از 3 پایه یک طرف آن استفاده كنید. 

فعلاً دو رشته سیم كوتاه به نقاط SEN لحیم كرده و دو سر دیگر آنها را به همدیگر متصل كنید.
منبع تغذیه این مدار 12 ولت مستقیم است كه باید با رعایت قطب های مثبت و منفی به محل BAT متصل شود. ولتاژ منبع تغذیه باید كاملاً صاف و یكسوشده و جریان آن حدود 1/5 آمپر باشد.


آزمایش دزدگیر:

ابتدا دسته كلید 3 پایه را به طرف عبارت OFF قرار دهید و همان طور كه گفته شد، سر دوم دو سیمی كه به نقاط S متصل شده را به همدیگر وصل كنید، حال منبع تغذیه 12 ولت را با رعایت مثبت و منفی به محل BAT متصل كنید. در این حالت دزدگیر آماده آزمایش می  باشد. كافی است كلید را در طرف ON قرار دهید و حدود 30 ثانیه ( به عنوان تایم خروج ) مكث كنید.

پس از این مدت، سر دوم سیم های S را از همدیگر جدا كنید و منتظر بمانید تا دیود نورانی روشن شود. ملاحظه می شود كه پس از حدود 10 تا 15 ثانیه، دیود روشن می شود. این زمان تایم ورود می  باشد. تایم ورود زمانی است كه پس از ورود به محل، دزدگیر به شما فرصت می دهد تا وارد مكان شده و دزدگیر را خاموش كنید.


هم اینك برای نصب دزدگیر بصورت زیر عمل كنید:

برای نصب لازم است كه یك سنسور مغناطیسی تهیه كنید و بر روی درب یا پنجره مورد نظرتان نصب نموده و سیم های آن را به نقاط SEN متصل كنید. ( درصورت استفاده بیش از یك سنسور باید تمام سنسورها بصورت سری بسته و سیم ابتدا و انتها، به محل SEN متصل شود ) سنسورهای مغناطیسی دو تكه هستند.

ین دو، یكی بر روی چهارچوب و دیگری بر روی قسمت متحرك درب و دقیقاً مقابل همدیگر نصب می شوند به طوری كه در حالت بسته بودن درب، حدود 1 میلی متر بین آن ها فاصله در نظر گرفته شود. در سیم بندی سنسورها باید كلیه اتصالات محكم و حتی المقدور از مسیرهای كوتاه تر استفاده نمود. سیم مصرفی بهتر است از نوع كواكسیل ( ضد پارازیت ) باشد.

همچنین سیم های تغذیه یك آژیر قوی را با رعایت مثبت و منفی، به نقاط OUT متصل كنید. دیود نورانی وجود ولتاژ در خروجی مدار را نشان می دهد. توجه داشته باشید كه منبع تغذیه همیشه به مدار متصل است و عمل روشن و خاموش نمودن دزدگیر تنها از طریق كلید 3 پایه صورت می پذیرد بنابراین تغذیه همیشه باید به مدار متصل باشد.

در استفاده، توجه شود كه ابتدا كلید در حالت ON قرار گیرد. در این صورت دزدگیر روشن شده و شما حدود 15 ثانیه فرصت دارید كه محل را ترك و درب یا درب های مجهز به سنسور را ببندید. حال پس از خروج از محل، حدود 20 ثانیه دیگر مكث نموده و سپس یكی از درب های مجهز به سنسور را باز كنید. در این حالت مدار حدود 10 تا 15 ثانیه به شما مهلت می دهد كه وارد محل شده و دزدگیر را توسط كلید 3 پایه خاموش كنید.

در غیر این صورت پس از اتمام تایم ورود، ولتاژ در خروجی OUT برقرار شده و آژیر متصل به آن را روشن می كند. برای قطع آژیر لازم است دزدگیر توسط كلید 3 پایه خاموش شود. نصب دستگاه همراه با منبع تغذیه داخل یك قاب مناسب، برای محافظت و استفاده بهتر از دزدگیر توصیه می شود. به دلیل استفاده از ترانزیستور قوی در مدار، تغذیه آژیر را می توان مستقیماً به خروجی متصل نمود و نیازی به استفاده از رله نیست.

جهت تهیه کیت می  توانید به این جا مراجعه نمایید.

http://www.mashhadkit.com/

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان - تنظیم: یگانه داودی