تبیان، دستیار زندگی
هر از گاهی اعتراض‌ها علیه «قانون اسفند 89» بالا می‌گیرد، اما هیچ عزمی برای رفع مشکل معاینه فنی خودروها وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دودزاها! لطفا بفرمایید فک پلاک


هر از گاهی اعتراض‌ها علیه «قانون اسفند 89» بالا می‌گیرد، اما هیچ عزمی برای رفع مشکل معاینه فنی خودروها وجود ندارد.

آلودگی هوا

اعلام مسببان آلودگی هوا هر از گاهی از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، موجی علیه وسایل نقلیه دودزا، فرسوده و خودروهای آلوده‌کننده هوا راه می‌اندازد اما به محض شروع بارندگی و بازگشت شرایط سالم به هوای پایتخت، انگشت‌های اتهام پایین می‌آید.مجلس در اسفند سال89 قانونی را از تصویب گذراند که به موجب آن حداقل زمان برای مراجعه خودروهای تولید شده از دو به پنج سال تغییر کرد. این قانون موجب شد موجی از اعتراضات از سوی شهرداری تهران و نهادهای زیست‌محیطی مطرح شود اما مجلس به آن وقعی ننهاد، درحالی‌که هنوز هم برخی دلسوزان و نمایندگان مخالف طرح، مراتب اعتراض خود را به رسانه‌ها اعلام می‌کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مدتی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که افزایش نقص فنی خودروها یکی از علل تشدید ترافیک معابر و تصادفات بوده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: در سال91 نقص فنی مستمر در خودروها 46درصد افزایش داشته که این امر مهم‌ترین و بیشترین علل تصادفات و ترافیک در سالی که گذشت بوده است. وی خاطرنشان کرد: به خوبی مشخص است اجرای قانون بازدارنده و کارشناسی سبب کاهش ارتکاب به تخلف می‌شود

در سال91 نقص فنی مستمر در خودروها 46درصد افزایش داشته که این امر مهم‌ترین و بیشترین علل تصادفات و ترافیک در سالی که گذشت بوده است. وی خاطرنشان کرد: به خوبی مشخص است اجرای قانون بازدارنده و کارشناسی سبب کاهش ارتکاب به تخلف می‌شود

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به آمار مردودی خودروها گفت:

تنها 3/3درصد از خودروها به‌طور مستقیم از تست ترمز رد می‌شوند که با توجه به تعداد خودروهای مشمول می‌توان به‌طور تقریبی گفت که 100هزار خودرو به‌طور مستقیم از تست ترمز رد می‌شوند. واضح است که در چنین وضعیتی باید منتظر فاجعه هم بود. بر این اساس مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به آمار مردودی خودروها گفت:

تنها 3/3درصد از خودروها به‌طور مستقیم از تست ترمز رد می‌شوند که با توجه به تعداد خودروهای مشمول می‌توان به‌طور تقریبی گفت که 100هزار خودرو به‌طور مستقیم از تست ترمز رد می‌شوند. واضح است که در چنین وضعیتی باید منتظر فاجعه هم بود.

بر همین مبنا اخبار رسیده حکایت میکند که پلاک خودروهای دودزا و دارای نقص فنی مشهود، فک می‌شود و پلاک اعزام به تعمیرگاه به آنها داده می‌شود.

خودرو-الودگی هوا

سرهنگ جمال بذرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی فارس گفت: با توجه به آغاز طرح تشدید برخورد با خودروهای آلاینده و دارای نقص فنی، از روز یکشنبه در 35 نقطه تهران کنترل فنی خودروها توسط مامورأن راهور انجام می‌گیرد.

وی افزود: این طرح تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت و پلاک خودروهای دودزا که دارای نقص فنی مشهود هستند، فک می‌شود و پلاک اعزام به تعمیرگاه به آنها داده می‌شود.

بذرافشان گفت: رانندگان این وسایل نقلیه 10 روز مهلت دارند، نسبت به رفع نقص فنی و گرفتن معاینه فنی اقدام کنند و بعد از بازدید کارشناس راهور و تائید برطرف شدن نقص فنی خودرو، پلاک آنها تحویل داده می‌شود.

وی تأکید کرد: برابر قانون اگر خودرویی حتی دارای معاینه فنی باشد ولی در لحظه کنترل ماموران راهور، دودزا باشد و عیب و نقص فنی در آن مشاهده شود دیگر مجوز معاینه فنی ملاک نیست و باید دوباره اقدام به گرفتن معاینه فنی کنند.

بخش اجتماعی تبیان


منابع:همشهری/فارس