تبیان، دستیار زندگی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه متاسفم از اینکه می خواهیم 30 درصد قیمتهای حاملهای انرژی را گران کنیم گفت: وقتی وسط راه هستیم و از طرفی بخشی از مسیر را دولت غلط پیموده است چاره ایی جز وصله و پینه نداشتیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ببخشید که بنزین را گران کردیم!


عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه متاسفم از اینکه می خواهیم 30 درصد قیمتهای حاملهای انرژی را گران کنیم گفت: وقتی وسط راه هستیم و از طرفی بخشی از مسیر را دولت غلط پیموده است چاره ایی جز وصله و پینه نداشتیم.

بنزین

احمد توکلی نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که ظاهرا دولت نسبت به مصوبه اخیر مجلس در خصوص هدفمندی یارانه ها و همچنین افزایش قیمت حاملهای انرژی انتقاد دارد، گفت: دولت پیش از این می گفت با درآمد سالیانه 120 هزار میلیارد دلار می خواهد قیمتهای حاملهای انرژی را 4 برابر کند که ما در مجلس با این تصمیم مخالفت کردیم و گفتیم کشور تحمل 4 برابر کردن حاملهای انرژی را ندارد.

وی افزود: با تصویب مجلس از 50 هزار میلیارد دلار 41 هزار میلیارد به خانوارد تعلق می گیرد و 9 هزار میلیارد دیگر 5 هزار میلیارد تومان مجدد به واسطه بهداشت و درمان دوباره به مردم بر می گردد و 4 هزار میلیارد دیگر نیز سهم تولید می شود تا اشتغال در کشور از بین نرود.

توکلی در پاسخ به این سوال که ظاهرا دولت مخالف افزایش قیمتهای حاملهای انرژی با این رقمی که مجلس مصوب کرده می باشد و  معتقد است در جامعه با این اقدام شوک ایجاد می شود گفت: باید از دولت پرسید چطور زمانی که می خواستند قیمتهای حاملهای انرژی را 4 برابر کنند شوک ایجاد نمی شد حالا که می خواهند تنها 30 درص یعنی یک سوم افزایش یابد به جامعه شوک وارد می شود؟

نماینده مردم تهران در پایان خاطر نشان کرد: البته خود من متاسفم از این که همین مقدار قیمت حاملهای انرژی می خواهد گران شود اما وقتی وسط راه هستیم و از طرفی بخشی از مسیر را دولت غلط پیموده است چاره ای جز وصله و پینه نداشتیم.

افزایش قیمت حداقل 38 درصدی حامل‌های انرژی در سال 92

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه 92، درآمد 50 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در سال 92 را به تصویب رساندند که براساس آن 38 هزار و 800 میلیارد تومان از این درآمد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی جبران می‌شود و در نتیجه قیمت حامل‌های انرژی افزایش 38 درصدی پیدا خواهد کرد.

پیش از این یارانه پرداختی به مردم از بودجه عمومی تامین می‌شد، اما به دلیل اینکه امسال هم در بودجه عمرانی و هم در بودجه جاری مشکلاتی وجود دارد و امکان برداشت از این محل‌ها وجود نداشت، مجلس به دولت اجازه داد تا پولی که به حساب مردم واریز می‌شود را از محل افزایش قیمت تامین کند و مابه‌التفاوت آن را تا سقف 50 هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید اختصاص دهد

مجلس همچنین در حکم جداگانه‌ای افزایش قیمت 5 درصدی هر لیتر فرآورده‌های نفتی برای توسعه خطوط انتقال نفت و گاز را به تصویب رساند.

آنچه که در این میان برای مردم اهمیت دارد این است که بالاخره با تصویب بودجه جدید برای سال 92، قیمت حامل‌های انرژی و بنزین چقدر افزایش خواهد داشت؟ البته این موضوعی است که مجلس تصمیم‌گیری برای جزییات آن را به دولت واگذار کرده است و این دولت است که تصمیم می‌گیرد که این افزایش 38 درصدی را چطور در مجموعه حامل‌های انرژی اعمال کند.

در همین رابطه سیدمسعود میرکاظمی رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت که این افزایش قیمت باید بیشتر در مورد حامل‌هایی اعمال شود که کمترین اثر را بر تولید و اقشار ضعیف دارد.

وی اضافه کرد: در بودجه 92 مصوب شده که 38 هزار و 800 میلیارد تومان از درآمد 50 هزار میلیارد تومانی از درآمد هدفمندی از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی جبران شود و این پولی است که به حساب مردم به عنوان یارانه واریز می‌شود.

بنزین

میرکاظمی ادامه داد: پیش از این یارانه پرداختی به مردم از بودجه عمومی تامین می‌شد، اما به دلیل اینکه امسال هم در بودجه عمرانی و هم در بودجه جاری مشکلاتی وجود دارد و امکان برداشت از این محل‌ها وجود نداشت، مجلس به دولت اجازه داد تا پولی که به حساب مردم واریز می‌شود را از محل افزایش قیمت تامین کند و مابه‌التفاوت آن را تا سقف 50 هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید اختصاص دهد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید در مورد حامل‌هایی اعمال شود که کمترین اثر را بر تولید و اقشار ضعیف دارند، گفت: در واقع اگر بنزین آزاد افزایش قیمت پیدا کند خیلی تاثیری بر روی تولید ندارد و مثل نفت و گاز 150 تومانی نیست که اثر زیادی داشته باشد، همچنین گاز خانگی در حال حاضر 70 تومان است اگر 30 درصد به قیمت آن اضافه شود، به 90 تومان می‌رسد که فکر نمی‌کنم اثر جدی داشته باشد.

میرکاظمی اضافه کرد: به نظر می‌رسد این افزایش قیمت می‌تواند در مورد جرایم پرمصرف‌ها اعمال شود و جریمه آنها را بیشتر کند چراکه این اثر کمتری روی افراد ضعیف دارد و بر تولید هم چندان اثرگذار نیست، در عین حال دولت می‌تواند سیاست‌های مختلفی را برای چگونگی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در پیش بگیرد.

وی یادآور شد: قیمت گاز در شرایط فعلی با قیمت بین‌المللی که 55 سنت است، تفاوت آشکاری دارد، زیرا این رقم با دلار 2500 تومان هم حدود 30 هزار و 300 تومان می‌شود در حالی که هر متر مکعب گاز در حال حاضر 70 تومان محاسبه می‌شد و این اختلاف زیاد باید قدری کمتر شود اما اگر دولت دوباره به نفت فشار بیاورد و از آنجا ریال بیشتری برداشت کند تا این را جبران کند، مجددا تورم آن گرفتار مردم می‌شود و هزینه آن بیش از پولی است که مردم بابت اختلاف حامل‌های انرژی دریافت می‌کنند.

باید از دولت پرسید چطور زمانی که می خواستند قیمتهای حاملهای انرژی را 4 برابر کنند شوک ایجاد نمی شد حالا که می خواهند تنها 30 درص یعنی یک سوم افزایش یابد به جامعه شوک وارد می شود؟

رییس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: در افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که تا افرادی که بیشتر انرژی مصرف می‌کنند، هزینه بیشتری هم پرداخت کنند. در این میان هرچه بنزین آزاد افزایش قیمت بیشتری داشته باشد، اثر کمتری بر افراد ضعیف خواهد داشت.

در نهایت آنچه با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل می‌شود، در مقام عمل و برای اجرا به دست دولت واگذار می‌شود و مردم هم باید فعلا چشم به دست دولتی ها بدوزند و منتظر باشند که ببینند در عمل بنزین و گازوییل مصرفی‌شان در سال جاری تا چه اندازه افزایش قیمت پیدا خواهد کرد.

فرآوری:محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع:مهر، ایسنا، فارس