تبیان، دستیار زندگی
از میان آیات بیست گانه 71 تا 90 سوره حِجر از صفحه 266 ، خداوند، پس از شرح سرگذشت عبرت انگیز سه قوم از اقوام پیشین، یعنی حضرات لوط، شُعَیب و صالح(ع) كه گرفتار بلا شدند، به مسأله توحید اشاره می كند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : خسرو داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وجود با بركت شیطان!!

وجود با بركت شیطان!!

مقدمه:

می دانیم که شروع روز دانش آموزان با یک برنامه صبحگاهی مناسب علاوه بر پرورش روح معنوی دانش آموزان، در بالا بردن سطح آموزشی آن ها از لحاظ یادگیری تاثیرگذار است.

به عنوان مثال اگر معلم پرورشی مدرسه بتواند هر هفته یک کلاس را برای برگزاری برنامه های صبحگاه مدرسه انتخاب و هدایت نماید:

اول: تمام دانش آموزان طبق استعداد خود در امور و انجام برنامه ها مشارکت می نمایند.

دوم: طبق ایام اله برای پیدا کردن مطالب مناسب روز اجرای برنامه به دنبال مطالبی از قبیل شعر، مقاله، طنز و غیره هستند.

سوم: مراسم آغازین مدرسه از یکنواخت بودن و احیاناً خسته کننده بودن به پویایی و سرشار بودن تبدیل می شود.

یکی از کارهایی که در اکثر مدارس کشور عزیزمان انجام می شود، خواندن آیاتی از قرآن مجید می باشد، در این زمینه چنان چه دانش آموزان بتوانند علاوه بر شنیدن آیات، با مفاهیم متعالی این معجزه الهی آشنا شوند، بی شک به هدف والای نزول وحی رهنمون گشته ایم.

در این راستا، مرکز یادگیری جهت غنی سازی برنامه های صبحگاه مدارس، به بررسی و تفسیر برخی از آیات قرآن پرداخته است. در این قسمت سعی شده، تفسیر به زبان ساده و قابل درک برای دانش آموزان ارایه گردد.

در این مقاله آیات سوره حجر، مورد بررسی قرار می گیرد...

آیات 71 تا 90 سوره ی حجر از صفحه ی 266 ، مربوطه توسط یکی از دانش آموزان قرائت شود.

شما می توانید برای شنیدن فایل صوتی آیات این صفحه کلیک نمایید.

جهت دریافت فایل صوتی آیات فوق، کلیک کنید.

از میان آیات بیست گانه 71 تا 90 سوره حِجر از صفحه 266 ، خداوند، پس از شرح سرگذشت عبرت انگیز سه قوم از اقوام پیشین، یعنی حضرات لوط، شُعَیب و صالح(ع) كه گرفتار بلا شدند، به مسأله توحید اشاره می كند.

از رقم‌های نجومی چه می‌دانید!؟

آیه 85 می فرماید:«ما، آسمان ها و زمین وآن چه را كه در بین آنهاست، جز بر اساس حق و حكمت نیافریده ایم» و باطل، از هیچ جهت، در نظام خلقت عالَم راه ندارد.
اساساً اقدام به عمل باطل، ازكسی سر می زند كه یا جاهل است و راه حق را نمی داند، یا عاجز است و قادر به ایجاد حق نمی باشد و یا بخیل است و نمی خواهد هیچ ذی حقّی را به حقّش برساند و بدیهی است كه خداوند سبحان، مُنَزّه از جهل و عجز و بخل است. بنابراین، ازآفرینش تمامی كائنات، هدف و فایده ای منظور است و كوچك ترین موجود دركارگاه صُنع خداوند حكیم، به عَبَث آفریده نشده است!
 همه چیز،آیت خدا و نشانه ای از علم و قدرت و حكمت خداست و تمام آیاتش كریم است و ارزشمند كه درآیه ای دیگر، به بیانی روشن تر فرموده است: خدا، همان كسی است كه هرچه را آفرید، آن را نیكو آفرید.

دهنده ای كه به گُل، نَكهَت و به گِل، جان داد                  به هرچه آن چه سزا دید حكمتش، آن داد

هیچ موجود نازیبا در عالَم نیست! اگر به نظر ما هم چیزی زشت و نازیبا آمد، از آن نظر است كه ما تنها، حومه وجود خود را می بینیم و رابطه آن را تنها با خود به حساب می آوریم. مانند مورچه ای كه تنها زیر پای خود را می بیند و از ورای آن ناآگاه است. ما هم اگر احاطه به نظام كلّی عالم داشتیم، می فهمیدیم كه:

جهان، چون خطّ و خال و چشم و ابروست              كه هرچیزی به جای خویش نیكوست

خود او فرموده: در عالم خلق حضرت رحمان، هیچ چیز لازم در وجودِ مخلوقی، نادیده گرفته نشده است.

هر مخلوقی، در حدّ خود، جامع و كامل آفریده شده است. در نتیجه، كُلُّ مَخلوقٍ حَسَن، هرچه كه قلم صنع و خلق خدا روی آن آمده است، نیكو و حسن شده است.

حتّی شیطان كه از دید ما، زشت و نازیباست، از دید همین آیه 85 ، مخلوق خداوند است و حَسَن! از بركات وجود شیطان است كه انسان ها، متّقی و باوَرَع و پرهیزگار می شوند و در غرفه های بهشتی جایگزین می گردند.

تمام قهرمانان تقوا و ورع، از میدان مبارزه با شیطان نام و عظَمتی به دست آورده اند. طبیعی است كه قهرمان كُشتی شدن، با در خانه لمیدن حاصل نمی شود، بلكه به میدان آمدن و با حریف قوی پنجه در پنجه افكندن و احیاناً ضربات سنگین خوردن لازم است. آنان كه در عالم، به عنوان قهرمانان ایمان و تقوا و عفّت و صداقت و امانت و معرفه الله و مَحبّه الله شناخته شده و به مقامات عالی از فضائل انسانی رسیده اند، از این راه بوده كه با شیطان وسوسه گر در افتاده و او را با نیروی ایمان خود به زانو درآورده اند و استعداد اوج گرفتن در آسمان تقرّب به خدا را در وجود خودشان شكوفا ساخته اند.

اگر حضرت یوسُف صدّیق(ع) در قرآن قهرمان عفّت معرّفی شده و مدال پرافتخار إنَّهُ مِن عِبادِنا المُخلَصین، او از بندگان مخلَص ماست، از جانب خداوند منّان به او عنایت شده، از آن جهت بوده كه در میدان مبارزه با شیطان، با قوّت تمام ایستاده و او را به زانو درآورده است. و لذا در قسمت پایانی سوره یوسف، به عنوان ارائه نتیجه داستان و نشان دادن اساس و پایه اصلی این پیروزی معنوی، از زبان خود یوسف (ع)  می فرماید: حقیقت، آن كه هركه تقوا و صبر را پیشه خود سازد، این چنین، به هدف نائل می گردد. چرا كه خداوند، اجر نیكوكاران را ضایع نمی كند.

صبر كه در این آیه، رمز موفّقیّت یوسف(ع) ذكر شده، یعنی در برابر هجوم شدائد و مشكلات استقامت داشتن، دندان روی جگرنهادن و پا روی شهوات نفسانی گذاشتن.

خلاصه، این كه تمام قهرمانان بهشتی، از بركت مبارزه با وسوسه های شیطان به مقام قهرمانی رسیده اند. از این جهت، شیطان نیز دارای خیر است و خلقتش حَسَن است.

بنابراین، طبق آیه 85 ، موجودات و مخلوقات خدا، كلاً دارای حُسن در خلقتند و در عالم خلق خدا شرّ محض اصلاً وجود ندارد! هرچه كه هست، یا خیر محض است یا خیرش غالب بر شرّ است كه شیطان، از نوع دوم می باشد.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: علی هندی - ویراستار: سید علی مرتضوی