تبیان، دستیار زندگی
تمام مراجع معظم تقلید در توضیح المسائل خودشان حکم به استحباب صلوات در هنگام شنیدن نام مبارک پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نموده اند و این حکم شامل حال نماز هم می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بستن لوله در مردان یا زنان و عقیم شدن چه حکمی دارد؟

بارداری دوقلویی


امام خمینی (ره) می فرماید: «هر وقت انسان اسم مبارک حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) مانند محمد و احمد، یا لقب و کنیه آن جناب را مثل مصطفی و ابوالقاسم بگوید یا بشنود، اگر چه در حال نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد.»


در این مقاله سه سوال شرعی را مطرح کرده و پاسخ آنها را تقدیم شما عزیزان می کنیم:

سوال: آیا با شنیدن نام پیامبر (صلی الله علیه و آله) و یا شنیدن آیه صلوات، هنگام نماز یا غیر نماز، ذکر صلوات واجب است است یا مستحب؟

تمام مراجع معظم تقلید در توضیح المسائل خودشان حکم به استحباب صلوات در هنگام شنیدن نام مبارک پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نموده اند و این حکم شامل حال نماز هم می شود.

امام خمینی (ره) می فرماید: «هر وقت انسان اسم مبارک حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) مانند محمد و احمد، یا لقب و کنیه آن جناب را مثل مصطفی و ابوالقاسم بگوید یا بشنود، اگر چه در حال نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد.» (رساله توضیح المسائل نه مرجع ، تدوین و تطبیق: لطیف راشدی و سعید راشدی، ص 632، مسأله 916)

آیة الله مکارم شیرازی (حفظه الله) می فرماید: «صلوات بر پیغمبر و آل او (علیهم السلام) بعد از نماز یا در حال نماز و همچنین در سایر حالات از مستحبات موّکد است هر موقع نام مبارک حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) خواه محمد باشد یا احمد و هم چنین لقب و کنیه آن جناب را مانند مصطفی و ابوالقاسم بشنود صلوات بفرستد، حتی اگر در نماز باشد. (رساله توضیح المسائل نه مرجع ، تدوین و تطبیق: لطیف راشدی و سعید راشدی، ص 632)

قابل توجه است از عبارات فقهاء عظام که به صورت مطلق بیان فرمودند (هر وقت انسان اسم مبارک حضرت ...) استفاده می شود که در صورت تکرار نام حضرت یا آیه صلوات، تکرار صلوات نیز مستحب است. البته بدیهی است که تکرار صلوات تا جایی استحباب دارد که انسان را از صورت نماز گزار خارج ننماید.

در مورد آیه صلوات حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «هنگام خواندن آیه "ان الله و ملائکته یصلّون علی النبی" چه در نماز باشید یا غیر آن، بر آن حضرت بسیار صلوات بفرستید.». (تحف العقول ، ج 1 ، ص 201)

سوال: آیا مصرف میوه درختان نارنج که در همه جای شهرمان هست و شهرداری این درختها را آبیاری می کتد، ایرادی دارد؟

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

چنانچه استفاده از آنها بر خلاف قوانین مربوطه نباشد، اشکالی ندارد. (استفتا از سایت دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی  (مد ظلهم العالی)، که توسط سایت اسلام کوئست انجام گرفته است)

سوال: بستن لوله در مردان یا زنان و عقیم شدن چه حکمی دارد؟

اکثر فقها در این باره می‌گویند: این عمل، در صورتی‌که موجب عقیم شدن دائم نشود و امکان بازگشت داشته باشد، مانعی ندارد. اما برخی (آیة الله سیستانی دام ظله) از ایشان با وجود عقیم شدن دائم نیز، آن‌را جایز می دانند. در هر حال اگر این عمل، مستلزم نظر و لمس نامشروع باشد، تنها در صورت ضرورت فردی یا اجتماعی جایز است.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

جایز است زن با عمل جراحى لوله‏هاى رحم را ببندد هر چند مستلزم این باشد که دیگر هرگز باردار نشود، ولى در صورتى که متوقف بر کشف قسمتى از بدن که ستر آن واجب باشد، یا دست زدن به قسمتى که لمس آن بدون دستکش حرام باشد این عمل جایز نیست، مگر در صورت ضرورت، همچون کسی که بچه‏‌دار شدن براى او ضرر داشته باشد. و جایز نیست عمل جراحى براى برداشتن رحم، یا تخمدان‌ها و مانند آن‌که ضرر مهمى مانند قطع عضو دارد، مگر این‌که بیمارى این ضرورت را ایجاب نماید. و حکم این مسئله تماماً درباره مرد نیز جارى است.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

برای جلوگیری از انعقاد نطفه، استفاده از هر وسیله مشروعی که بی‌ضرر باشد، و باعث نقص مرد یا زن نشود (یعنی مرد یا زن برای همیشه از قابلیّت تولید مثل ساقط نگردد)، ذاتاً مجاز است؛ ولی اگر مستلزم نظر و لمس نامشروع باشد، تنها در صورت ضرورت فردی یا اجتماعی جایز است.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

چنانچه موجب عقیمی کامل شود جایز نیست.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

در صورتی‌که موجب عقیم شدن دائم نشود و امکان بازگشت داشته باشد، مانعی ندارد.

توجه: (استفتا از دفاتر آیات عظام: سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی(مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست انجام گرفته است)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

رساله توضیح المسائل نه مرجع

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.