تبیان، دستیار زندگی
اگر چیزی که احترام آن لازم است – مثل کاغذی یا چیزی که اسم خدا یا پیغمبر (صلی الله علیه و آله) یا امام (علیه السلام) بر آن نوشته شده – در چاه فاضلابی که به توالت متصل است بیفتد و بیرون آوردن و آب کشیدن آن اگر چه خرج داشته باشد واجب است و اگر بیرون آوردن آن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر انگشتری با نقش اسماء متبرکه در چاه فاضلاب بیفتد، وظیفه چیست؟

انگشتر


اسماء و اذکاری که روی نگین انگشتر حک می شود، معمولاً طوری است که با بدن تماسی ندارد و با این حال داشتن وضو و طهارت واجب نیست.


در این مقاله چند پرسش و پاسخ با یک موضوع مشترک را تقدیم شما عزیزان می کنیم:

سوال: بنده انگشتری دارم عقیق که روی آن کلمه (حسبی الله) حک شده است، آیا برای دست کردن آن باید همیشه با وضو باشم؟ احکام آن هنگام رفتن به دستشویی چیست؟

1.دست زدن و مسح اسما و صفات مخصوص خداوند [و آیات قرآن] بدون وضو حرام است، و احوط (احتیاط)، الحاق نام هاى انبیای عظام و ائمه معصومین علیهم السلام به نام هاى خداوند متعال، در حکم مذکور است. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 207. یعنی بدون وضو احتیاطاً به آنها نباید دست زد)

اما درباره اسماء و اذکاری که روی نگین انگشتر حک می شود، معمولاً طوری است که با بدن تماسی ندارد و با این حال داشتن وضو و طهارت واجب نیست.

2. بردن انگشتری که حاوی آیات قرآن و اسماء متبرکه می باشد، به دستشویی اشکالی ندارد اما بهتر آن است که این عمل ترک شود. (تبریزى، جواد، استفتاءات جدید، ج‌1، ص 441، س  1927)

در هر حال، اگر کسی این انگشتر را در دستشویی همراه خود دارد، باید از توهین به آن مواظبت کند. مثلا انگشتر در دستی که خود را می شوید نباشد.

سوال: اگر انگشتری با نقش اسماء متبرکه در چاه فاضلاب بیفتد، وظیفه چیست؟

اگر چیزی که احترام آن لازم است – مثل کاغذی یا چیزی که اسم خدا یا پیغمبر (صلی الله علیه و آله) یا امام (علیه السلام) بر آن نوشته شده – در چاه فاضلابی که به توالت متصل است بیفتد و بیرون آوردن و آب کشیدن آن اگر چه خرج داشته باشد واجب است و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد، باید از آن دستشویی استفاده نکنند تا یقین کنند آن ورق پوسیده است و نیز اگر تربت در مستراح بیفتد و بیرون آوردن آن ممکن نباشد، باید تا وقتی که یقین نکرده اند به کلی از بین رفته از آن دستشویی استفاده نکنند. (پاسخ دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری؛ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 93 ،مسأله 140)

لازم به ذکر است در خصوص سۆال مذکور از دفاتر مراجع عظام «حفظهم الله» استفتاء نمودیم که پاسخ تعدادی از آنها به شرح زیر می باشد:

دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مدظله العالی):

در صورتی که از طریق فاضلاب و یا مجاری شهری به بیرون از آن توالت می رود مانعی برای استفاده از آن نیست.

دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله العالی):

استفاده از آن چاه تا زمانی که یقین به از بین رفتن آن اسامی مقدسه حاصل نشده برای کسانی که اطلاع دارند ممنوع است ولی به دیگران اطلاع ندهید.

دفتر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مدظله العالی):

چنانچه در چاه توالت افتاده باشد باید در صورت امکان در اسرع وقت آن انگشتر را ولو به خالی کردن چاه، بیرون بیاورند تا موقعی که آن را بیرون نیاورده اند نباید از آنجا استفاده شود. بلی، چنانچه به فاضلاب شهری متصل است اگر اطمینان داشته باشد که اسم جلاله در محل مذکور نیست و از آن جا خارج شده، تخلی در آن مکان مانعی ندارد.

سوال: اگر انگشتری که حاوی اسماء متبرکه است، درون چاه دستشویی خانه بیفتد، در آن صورت حکم استفاده از این مستراح چیست؟

پاسخ مراجع عظام در خصوص سۆال مذکور به این شرح است:

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی):

در فرض سۆال نمى‌توانید از آن استفاده کنید ولى براى کسانى که علم به آن ندارند، اشکال ندارد و خبر دادن به آنها لازم نیست.

دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

باید آن چاه تخلیه شود و تا انگشتر در آن است استفاده نشود البته در صورتی که فاضلاب باشد بگونه ای که بوسیله مجارى و لوله از آن محل دور شده باشد که در معرض نجاست قرار نگیرد می توان از توالت استفاده کرد.

دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

به مقداری که ضرورت شدید وجود دارد و تا زمانی که امکان تخلیه چاه فراهم شود مجازند از آنجا استفاده کنند.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

استفاده از این مستراح در حد ضرورت بلامانع است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.