تبیان، دستیار زندگی
یک کارشناس جهان عرب درباره اصابت دو موشک به ضاحیه در جنوب بیروت که از جمله مقرهای اصلی حزب الله لبنان است گفت نباید دست عوامل موساد در شلیک این موشک‌ها را نادیده گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده موشک پرانی به بیروت


یک کارشناس جهان عرب درباره اصابت دو موشک به ضاحیه در جنوب بیروت که از جمله مقرهای اصلی حزب الله لبنان است گفت نباید دست عوامل موساد در شلیک این موشک‌ها را نادیده گرفت.


صبح یکشنبه، دو فروند موشک به بخش حومه جنوبی بیروت اصابت کرد که در این حادثه دست کم 5 شهروند لبنانی زخمی شدند. خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که دو موشک گراد به حومه جنوبی بیروت شلیک شد که تعدادی مجروح برجای گذاشته است و در حال حاضر ارتش لبنان در محل انفجار مستقر شده است.

موشک پرانی بیروت

یوسف غروی، کارشناس جهان عرب در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین پیرامون عوامل و دلایل پرتاب این موشک گفت: موشک‌پرانی به لبنان دقیقاً یک روز پس از سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت سالگرد مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان اتفاق افتاد. از سویی چند روز پیش برخی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه تهدید کرده بودند که حومه جنوبی بیروت و یا جنوب لبنان را مورد حمله قرار خواهند داد و فکر می‌کنم حمله موشکی به جنوب بیروت در چهارچوب تحقق همان وعده ارتش آزاد سوریه انجام گرفته است.

این کارشناس جهان عرب افزود: با این حال من معتقدم که نباید دست عوامل موساد در شلیک این موشک‌ها را نادیده گرفت. موساد و عوامل رژیم صهیونیستی در لبنان از دیرباز نقش و حضور مهمی با روش‌های مخفیانه در لبنان داشته‌اند و می کوشند که با اقدامات‌شان آتش فتنه را در این کشورِ به غایت مهم در دریای مدیترانه بیافزوند.

موشک‌پرانی به لبنان دقیقاً یک روز پس از سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت سالگرد مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان اتفاق افتاد

غروی به خبرنگار خبرآنلاین گفت: من معتقدم هرچند ارتش آزاد سوریه این تهدیدات را چند روز قبل به دلیل حضور نیروهای حزب الله در منطقه القصیر به منظور حمایت از مناطق شیعه نشین ساکن در سوریه انجام داده است اما من شلیک موشک‌ها را کار عوامل موساد می‌دانم. چون ارتش آزاد سوریه و سلفی‌های لبنان که متحد با نیروهای ارتش آزاد سوریه هستند در حد و اندازه‌ای نیستند که بتوانند به مواضع حزب الله و مردمی که از حزب الله حمایت می‌کنند(به ویژه در حومه جنوبی بیروت) حمله کنند.

این کارشناس جهان عرب در پاسخ به این سوال که:" با این اوصاف این اولین جرقه‌های جنگ است؟" گفت: خیر. در حال حاضر چشم انداز جنگ در این منطقه متصور نیست. اگر به سخنان سیدحسن نصرالله دقت کرده باشید ایشان گفتند: سعی می‌کنیم در لبنان جنگی رخ ندهد و اگر کسی با ما به خاطر حضورمان در سوریه جنگی دارد، بیاید در سوریه با ما بجنگد و در خاک لبنان نجنگد. ضمن اینکه باید به این مسئله نیز توجه کرد که فعلاً هیچ یک از طرفین در لبنان برای جنگ آمادگی ندارند. از سویی ارتش حزب الله نیز تحت حمایت و کوشش سیاسی مسئولان قرار دارد و قدرت برتر محسوب می‌شود.

در طرابلس حضور ارتش لبنان توانست مقداری از گسترش درگیری‌ها جلوگیری کند. همین موضوع در صیدا نیز رخ داد. هرچند حزب الله در لبنان دشمنان سرسختی دارد که همپیمان با جبهة النصرة هستند با این حال در حال حاضر این توانایی را ندارند که وارد جنگ شوند

غروی افزود: در طرابلس حضور ارتش لبنان توانست مقداری از گسترش درگیری‌ها جلوگیری کند. همین موضوع در صیدا نیز رخ داد. هرچند حزب الله در لبنان دشمنان سرسختی دارد که همپیمان با جبهة النصرة هستند با این حال در حال حاضر این توانایی را ندارند که وارد جنگ شوند. به خصوص اینکه در لبنان دست حزب الله برای کسب برتری مطلق در هرگونه جنگی باز است.

بخش سیاست تبیان

منبع : خبرآنلاین