تبیان، دستیار زندگی
کتابخانه مدرسه مجتهدی یکی از بزرگترین کتابخانه ها درسطح حوزه های علمیه به شمار می رود که محل رجوع بسیاری محققان،پژوهشگران،اساتید وطلاب نخبه و فرهیخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میراث ماندگار آیت‌الله مجتهدی(ره)-(2)

میراث ماندگار آیت‌الله مجتهدی(ره)-(2)
کتابخانه مدرسه مجتهدی یکی از بزرگترین کتابخانه ها درسطح حوزه های علمیه به شمار می رود که محل رجوع بسیاری محققان،پژوهشگران،اساتید وطلاب نخبه و فرهیخته است.

بخش دوم مقاله "میراث ماندگار آیت الله مجتهدی" تقدیمتان میشود:

رایزنی برای تشکیل کلاس های درس خارج

پایه های تحصیلی ده گانه در حوزه آیت الله مجتهدی در سه بخش مقدمات (پایه های 1تا 3)، سطح (پایه های 4تا6) و عالی (پایه های 7تا10) با حضور اساتید مجرب، دایر است و برای هربخش تحصیلی نیز یک استاد مشاور تعیین گردیده تا درعرصه های مختلف درسی، علمی،تحقیق وپژوهش، مشاوره های لازم را به طلاب ارائه نمایند. همچنین مدیران ومتولیان آموزش در این حوزه در حال رایزنی برای تشکیل کلاس های درس خارج هستند تا ان شاء الله طلاب جوان از این دروس بی بهره نمانند.

اساتید مشهور مدرسه

در این مدرسه اساتید بزرگوار وعالمان مجاهدی مشغول تدریس بوده، که از جمله حضرات آیات خرازی، استادی، ناصری (امام جمعه شهرکرد)، کازرونی(امام جمعه کرج) برخی طلاب این مدرسه در داخل و خارج کشور(به عنوان کاردار فرهنگی و اعضای سفارت خانه‌ها)مشغول خدمت به نظام هستند.

بسیج طلاب

جوانان مومن و متعهدی که به عشق سربازی آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تعلیم وتعلم علوم ومعارف اسلام ناب محمدی در حوزه علمیه مجتهدی تحصیل کرده اند،همواره درقبل وبعد از پیروزی انقلاب وبویژه در دوران دفاع مقدس با تشکیل اجتماعات خود جوش مردمی ودر قالب بسیج برای دفاع از دین و کشور گوش به فرمان ولی فقیه زمان خود بوده و در طول هشت سال جنگ تحمیلی با حضور گسترده وفعال در جبهه های نبرد حق علیه باطل، پاسدار ارزشهای اسلام وانقلاب بوده ودر این راه شهدای گرانقدری تقدیم اسلام نموده اند.بسیج مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی هم اکنون نیز همچون گذشته فعال وپرشور درهمه مراسم ومناسبات حاضر بوده ودرمقاطعی که اسلام وانقلاب نیاز به دفاع و جانفشانی داشته مجاهدت می کنند.

امکانات

در حوزه علمیه آیت الله مجتهدی، پرونده های طلاب،نامه های اداری،مکاتبات،صدورگواهی،پیگیری اموراداری ودسترسی به اطلاعات وسوابق کاملا دیجیتالی صورت می گیرد وتمامی فایل ها نامه ها وبرگه های اداری ورسمی حوزه نیز به زودی در بایگانی دیجیتال مدرسه ثبت نهایی می شود، تا طلاب برای انجام امور خود واخذ معرفی نامه وگواهی های مورد نیاز معطل نشده و بصورت لحظه ای از خدمات مدرسه بهره مند شوند.

کتابخانه منحصر بفرد

کتابخانه مدرسه مجتهدی یکی از بزرگترین کتابخانه ها درسطح حوزه های علمیه به شمار می رود که محل رجوع بسیاری محققان،پژوهشگران،اساتید وطلاب نخبه و فرهیخته است. در این کتابخانه بیش از 55 هزارجلد کتب مرجع،تخصصی،علمی،حوزوی وآثارونسخ قدیمی و بسیار فاخر وارزشمند ازبزرگترین ومشهورترین علما ونویسندگان علوم اسلامی وجود دارد که منبعی بس عظیم برای طلابی است که عاشق مطالعه،تحقیق وعلم آموزی اند. گفتنی است بخشی از کتب این کتابخانه، برای تجهیز کتابخانه های سایر حوزه های علمیه هدیه داده شده است.

هر سال یکصد طلبه جذب می‌شود

ظرفیت ورودی طلبه در این مدرسه با توجه به کمبود فضای آموزشی محدود بوده و مسئولین این حوزه، ناچارند هرسال ازجمع بیش از1200نفر علاقه مند ومشتاق به تحصیل، تنها یکصد نفر را پذیرش نمایند. البته در چند سال اخیر به همت آیت الله حبیبی تولیت مدرسه، فضای حوزه کمی توسعه یافته ولی این مقدار محدود پاسخ گوی نیاز و عطش طالبان فراگیری علوم ومعارف الهی نیست.

خاطره ای ماندگار

یکی از افتخاراتی که طلاب ومدرسین این حوزه از آن به عنوان خاطره ای ماندگار یاد می کنند، دیدار اختصاصی است که ایشان درسال 83 با مقام معظم رهبری داشتند، درآن دیدار شیرین وبه یاد ماندنی که درفضایی سرشار از معنویت وعشق به ولایت برگزار شد، حضرت آقا از جدیت متولیان وطلاب مدرسه درتحصیل علوم اسلامی تجلیل نموده و از فعالیت های مدرسه اظهار رضایت نمودند.

راز موفقیت از زبان خودش

مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی‌ در توصیه‌ای به طلاب و روحانیون رمز موفقیت خود را علاوه بر پشت‌کار و تلاش، توکل به خدا و توسل به حضرات ائمه معصومین‌علیهم السلام عنوان کرده است. این عالم ربانی در یکی از بحث‌های اخلاقی خود، به طلاب و فضلای جوان این گونه گفته است: "راه رسیدن به همه‌چیز علاوه بر پشتکار و زحمت آدمی و توکل به خدا،‌ نیاز به توسل اهل‌بیت علیهم السلام هم دارد و توسل در زندگی انسان بسیار مۆثر است".

آیت‌الله مجتهدی گفته‌‌اند: یکی از رموز موفقیت من توسل بوده‌ است. اینکه به ائمه اطهارعلیهم السلام توسل می‌کنیم، شرک نیست، بلکه چون خودمان آبرو نداریم، می‌رویم نزد آن‌هایی که پیش خدا آبرو دارند تا شفاعت ما را بکنند.

رمز محبوبیت ایشان نزد مردم

به اذعان تمام شاگردان این استاد بزرگ، مهمترین عامل محبوبیت او بین مردم اخلاص در عمل بود. ایشان همه چیز را قربه الی الله انجام می داد و مطلقا اهل تظاهر و فریب دیگران نبود و تنها تکلیف شرعی خویش را دنبال می نمودند. ساده زیستی و بی تکلف بودن نیزاز رموزمحبوبیت استاد بود.

نیم‌نگاهی به زندگی آیت‌الله مجتهدی‌(ره)

آیت الله احمد مجتهدی تهرانی در نهم مهر 1302 (1343 هجری قمری)در تهران به دنیا آمد. وی در خانواده‌ای متدین پرورش یافت، پدرش ‏ محمدباقر از کسبه‌ معروف و با فضیلت بوده و ‏جدش میرزا احمد از تجار مشهور و از مومنین عصر ‏خود بود. غیر از پدر و پدربزرگ اجداد مجتهدی همگی در ‏کسوت روحانیت و از علمأ بزرگ و از ائمه جماعات ‏مشهور کاشان بودند. از جمله اجداد وی، ملا محمدعلی مجتهد و ملامحمد باقر مجتهد و ملا محمد کاظم مجتهد کاشانی هستند.

او در سال 1362 قمری و در سن 19 سالگی به کسوت روحانیت درآمد. وی که در سالهای آخر عمر از مشکلات تنفسی و قلبی رنج می‌برد در 23 دی 1386 در سن 85 سالگی در بیمارستان بازرگانان تهران دار فانی را وداع گفت.

بخشی از پیام رهبر انقلاب

عمر با برکت این عالم عامل، منشاء خدمات دینی ارزنده ای بود که برجسته ترین آن تأسیس و اداره شایسته مدرسه ای است که در طول ده ها سال، محل پرورش علماء و فضلای فراوان بوده و هم اکنون تعدادی از تربیت شدگان در آن، در شمار فضلاء برجسته و عالمان و مجتهدان بزرگوارند.علم و تقوا و تلاش متعهدانه در تربیت طلاب علوم دینی، سه عنصر شاخص در شخصیت این روحانی عالیقدر بود و برکات فراوانی را برای حوزه های علمیه به بار آورد. حق عظیم ایشان بر حوزه علمیه تهران فراموش نشدنی است.


منبع: خبر حوزه

تهیه و تنظیم: عبداله فربود؛ گروه حوزه علمیه تبیان