تبیان، دستیار زندگی
مدرسه آیت الله مجتهدی یکی از مدارس مهم و خوش‌آوازه حوزه علمیه تهران به شمار می رود که تاکنون منشا خدمات فراوانی بوده و بسیاری از طلاب و فضلا در آن از فیوضات علمی ومعنوی بهره‌مند شده‌اند به گونه‌ای که بسیاری از شخصیت های نظام، دوران تحصیلات خود را در این م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میراث ماندگار آیت‌الله مجتهدی(ره)-(1)

میراث ماندگار آیت‌الله مجتهدی(ره)-(1)

مدرسه آیت الله مجتهدی یکی از مدارس مهم و خوش‌آوازه حوزه علمیه تهران به شمار می رود که تاکنون منشا خدمات فراوانی بوده و بسیاری از طلاب و فضلا در آن از فیوضات علمی ومعنوی بهره‌مند شده‌اند به گونه‌ای که بسیاری از شخصیت های نظام، دوران تحصیلات خود را در این مدرسه گذرانده‌اند.

در کوچه پس کوچه های اطراف چهارراه سیروس تهران در کوچه شهید آل آقا، درب نسبتا بزرگی است که عنوان "مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی" با نمایی زیبا برسر در آن حک شده است.

مدرسه آیت الله مجتهدی یکی از مدارس مهم و خوش‌آوازه حوزه علمیه تهران به شمار می رود که تاکنون منشا خدمات فراوانی بوده و بسیاری از طلاب و فضلا در آن از فیوضات علمی ومعنوی بهره‌مند شده‌اند به گونه‌ای که بسیاری از شخصیت های نظام، دوران تحصیلات خود را در این مدرسه گذرانده‌اند.

*تاریخچه تاسیس

حوزه علمیه آیت الله مجتهدی، هم زمان با ورود آیت الله مجتهدی به مسجد ملاجعفر، در سال 1375 ه ق تأسیس شد ایشان قبل از استقرار در  این مسجد با جناب آقاشیخ محمدحسین زاهد همکاری می کردند. او از چهره‌های طلبه پرور و موجه بود و در ساختن انسان ها نقش ممتازی داشت. آیت الله مجتهدی، قبل از سال 1375 قمری، چهار تا پنج سال به تربیت علوم دینی پرداخته اند، اما این حوزه را رسما از سال 1375 هجری قمری، در این مسجد بنیان گذاری کرده اند.

اکنون پس از گذشت60 سال از تأسیس این مدرسه، و با جذب 400 طلبه رسمی از فعال‌ترین مدارس علمیه تهران به شمار می آید.البته این تعداد طلبه در سالیان گذشته از سیصد تا ششصد نفر متغیر بوده، طلاب میتوانند به راحتی پایه های ده گانه را تا اتمام کفایتین در مدرسه آیت الله مجتهدی بگذرانند و با شکوفا ساختن استعدادهای علمی ـ اخلاقی خویش، خود نیز مجتهدی دیگر شوند.

داخل مدرسه که می شوی هر چند بیش ازشصت سال از عمرش می گذرد، اما در ابتدا چندان رنگ و بوی مدارس سنتی که در برخی شهرها دیده می شود به چشممان نمی آید. مدرسه ای که از داخل حیاط ، دو طبقه به نظر می آید ولی از نمای بیرون سه طبقه بر روی هم قرار گرفته است. شبستان اصلی مدرسه هم محل برگزاری نمازهای روزانه و دروس عمومی و کلاس های اخلاق است.حدود چهل حجره با تلاش متولیان امر در این مدرسه وجود دارد که طلبه های جوان در آن ها مشغول به تحصیل وتهذیب هستند.

*ویژگی‌های آموزشی مدرسه

طلاب مدرسه آیت الله مجتهدی علاوه بر مطالعات درسی و تخصصی در کلاسهای عمومی مانند علوم قرآن کریم و تفسیر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و معارف تربیتی و اخلاقی شرکت می‌کنند این مدرسه از معدود مدارسی است که کلاس اخلاق هر روزبه صورت مستمرو با حضور اساتید برجسته اخلاقی در آن برگزار است.

در ایام شهادت اهل بیت علیهم السلام، کلاس های درس، جای خود را به محافل پیوند با ولایت می دهد و پس از شنیدن سخنرانی خطیبان، مراسم عزاداری برگزار می گردد.

از جمله ویژگی های این مدرسه، دقت جدی در گزینش طلاب است که علاوه بر مصاحبه، تحقیقات مفصل در همه زمینه ها با حساسیت خاص نیز انجام می شود. در طول مدت تحصیل هر طلبه از حیث رفتارها و عملکرد اخلاقی همواره تحت ارشادات و نظارت های استادان و مسئولان مدرسه است.به گفته یکی ازمعاونین این مدرسه،طلاب این حوزه به دلیل اخلاق خوب وتربیت ویژه و منحصر بفردی که حاصل تلاش های شبانه روزی و روش خاص تولیت مدرسه است در بین تمام مدارس شاخص و قابل شناسایی اند.

شب ها به سبک سنتی حوزه های قدیم، دروس حوزوی برای عموم علاقه مندان، بازاریان،جوانان و اقشارمختلف مردم شهر دایر است ودرعین حال جوانان مستعد وعلاقه مند نیز به سوی تحصیل در حوزه ها سوق داده می شوند.

آیت الله مجتهدی از همان ابتدا، با جذب جوانان مستعد و متعهد از خانواده های معروف، به تربیت و آموزش آنان می پرداختند. ایشان در تربیت طلاب علوم دینی، توفیقات ویژه ای داشته اند؛ بزرگانی چون آیت الله خرازی، آیت الله استادی، آیت الله موسوی تهرانی و بسیاری از شخصیت های علمی که امامت جمعه برخی از شهرها را به عهده دارند، همچنین برخی از رجال سیاسی مانند دکتر حبیبی ، حجج اسلام و المسلمین ناطق نوری و محتشمی پور و شهدای گرانقدری مثل شهید فیاض بخش، شهید قندی، شهید تندگویان،شهید چمران،شهید بروجردی،شهید فرشچی،شهید حقانی و بسیاری شهدای گرانقدر دیگر، همگی از شاگردان و دست پروردگان ایشان هستند.

همچنین فرزندان معزز مقام معظم رهبری نیز از طلاب این مدرسه بوده اند.

آیت الله مجتهدی نقش مۆثری در تربیت طلاب علوم دینی در تهران و قم، در نیم قرن گذشته داشته اند.ایشان تمام روابط خود را بر محور محبت تنظیم کرده بود و پدر معنوی طلاب بود، از همین رو همان حساسیتها و نگرانیهایی که یک پدر برای پیشرفت فرزندش دارد در رفتار ایشان نسبت به طلاب قابل مشاهده بود.

* عالمی برای همه اعصار

تنها چیزی که جای خالی آن اکنون دراین مدرسه حس می شود، لحن شیرین و الهی مرحوم آیت الله مجتهدی است که دیگردرمدرسه به گوش نمی رسد، آوایی که بیش از نیم قرن گوش مشتاقان معارف اهل بیت علیهم السلام را نوازش می داد و خشت، خشت بنای مدرسه به آن انس گرفته بود.

*تعیین جانشین

آیت الله مجتهدی دربخشی ازوصیت نامه اش درخصوص اداره مدرسه پس از خود اینچنین نوشته است: "جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محسن حبیبی دامت توفیفاته، وصی حقیر هستند در اداره حوزه علمیه تهران و مسجد مرحوم حاج ملامحمد جعفر، هفته اول فوت مخصوصا شب و روز، نماز مسجد و اداره كلاس عمومی، به كمك آقای نصیری و مدرسین توسط ایشان اداره شود و بعد از یك هفته هر كه را صلاح می دانند برای نماز صبح، نماز ظهر، عصر، مغرب و عشاء تعیین فرمایند و شهریه مدرسه توسط آقای خودكار اداره شود و رسیدها كه نزد حقیر است اعلان كنند كه صاحبش مراجعه كنند و بگیرند، انشاءالله خداوند و حضرت مهدی (ع) نمی‌گذارند مدرسه برای شهریه لنگ شود."

*فعالیت معاونت های چهارگانه در مدرسه

معاونت های تهذیب،اداری،پژوهش وآموزش در مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی فعال و کارآمد بوده وبه خوبی امور مرتبط با طلاب در حوزه های متعدد را کنترل،بررسی و به مرحله اقدام واجرا می رسانند.دراین مدرسه به مقوله پژوهش اهتمام جدی می شود به نحوی که سایت جامعی برای امور تحقیقاتی وپژوهشی طلاب طراحی وبا هدایت اساتید مجرب، امورپژوهشی و تحقیقی طلاب روندی مطلوب در برداشته و تاکنون نیزمقالات علمی- پژوهشی بسیاری از طلاب حائز عناوین برتر در المپیاد های متعدد شده ضمنا کلاس های روش تحقیق نیز در مدرسه دائر وفعال می باشد.

طلاب موظف به گذراندن درس ولایت فقیه هستند، چراکه مبحث ولایت فقیه دراین حوزه مبنایی وبا اهتمامی خاص و به طور مستمر پیگیری و تدریس می شود.همچنین مباحث جریان شناسی فکری وسیاسی هرهفته برای به روز رسانی دانسته های طلاب در مدرسه برگزار می گردد.


منبع: خبر حوزه

تهیه و تنظیم: عبداله فربود؛ گروه حوزه علمیه تبیان