تبیان، دستیار زندگی
خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغ‌هایی از بهشت نوید داده که از زیر درختان آن، نهرها روان است و در آن جاودانه خواهند بود و نیز منزل‌هایی (کاخ‌ها و قصور) پاکیزه در باغ‌های بهشت «عدن» به آنان وعده داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آگهی فروش خانه‌های بهشتی!


خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغ‌هایی از بهشت نوید داده که از زیر درختان آن، نهرها روان است و در آن جاودانه خواهند بود و نیز منزل‌هایی (کاخ‌ها و قصور) پاکیزه در باغ‌های بهشت «عدن» به آنان وعده داده است.


الو ... خدا؟ این خونه‌ای که آگهی کردین تو بهشت، قیمتش چقدره؟

"وعداللّه المۆمنین والمۆمنات جنّات تجری من تحت‌ها الأنهار خالدین فیها و مساکنَ طیّبةً فی جنّاتِ عدنٍ"

خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغ‌هایی از بهشت نوید داده که از زیر درختان آن، نهرها روان است و در آن جاودانه خواهند بود و نیز منزل‌هایی (کاخ‌ها و قصور) پاکیزه در باغ‌های بهشت «عدن» به آنان وعده داده است. (سوره توبه، آیه 72)

"لکن الّذین اتّقوا ربّهم لهم غرفٌ من فوق‌ها غرفٌ مبنیّة تجری من تحت‌ها الأنهارُ وعداللّه لایخلف اللّه المیعاد"

کسانی که از پروردگارشان پروا داشتند، برای ایشان غرفه‌هایی است که بالای آن‌ها غرفه‌های دیگر بنا شده است و نهرها از زیر آن روان است؛ این وعده خداست و خداوند خلاف وعده نمی‌کند.(سوره زمر، آیه 20)

حضرت امیرالمۆمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) پرسیدند: این غرفه‌ها از چه بنا شده است؟ رسول خدا(ص) فرمود: این غرفه‌ها را حق تعالی برای دوستانش از درّ، یاقوت و زبرجد ساخته، سقف‌های آن‌ها از طلاست و با نقره به هم متصل و مستحکم گشته است. هر یک از این کاخ‌ها هزار در از طلا دارد که بر هر یک هزار فرشته گمارده شده. فرش‌های آن بالا آمده و برخی روی برخی افتاده و از جنس دیبا و به رنگ‌های گوناگون است. لایه‌های این فرش‌ها از مشک، عنبر و کافور است. (تفسیر موضوعی آیت الله جوادی آملی)

"ولدار الاخرة خیر ولنعم دارالمتّقین * جنّات عدنٍ یدخلونها تَجری من تحت‌ها الأنهار لهم فیها ما یشاءون کذلک یجزی الله المتّقین"

خانه اهل تقوا بسیار باشکوه و خوب خواهد بود، یعنی باغ‌های بهشت عدن، که در زیر درختانش از لطف خداوند نهرها جاری است. متقیان در آن داخل می‌شوند، در حالی که هر چه بخواهند و میل کنند برایشان حاضر است. این است پاداش و جزایی که خدا به اهل تقوا کرامت کرد. (سوره نحل 30-31)

امام محمد باقر (ع) فرموده‌اند:  چهار خصلت در هر کس باشد خداوند خانه‌ای در بهشت برای او بنا کند: کسی که یتیمی را پناه دهد و بر ناتوانی دلسوزی کند و به پدر و مادر خود مهر ورزد و با زیر دست خود مدارا کند. (خصال صدوق، ج 1 / صفحه 211)

امیر مۆمنان، حضرت علی(ع) در وصف و چگونگی بهشت می‌فرمایند:

اگر به دیده دل ببینی آنچه برای تو از بهشت وصف می‌شود و در آن تأمل و اندیشه کنی، هر آینه نفس تو از آنچه در این دنیاست، از خواهش‌ها و خوشی‌ها و آرایش‌های آن که در نظر جلوه‌گر است، دوری می‌کند و با تأمل و اندیشه، در صدای به هم خوردن برگ‌های درخت‌هایی که بر کنار جوی‌های بهشت ریشه‌های آن‌ها در تلّه‌های مشک پنهان گشته است، سرگردان می‌ماند. همچنین در آویخته بودن خوشه‌های مروارید تر و تازه در شاخه‌های نازک و ستبر و در نمایان شدن آن میوه‌های رنگارنگ در پوست شکوفه‌های آن درخت‌ها که بی رنج و بدون رفتن بالای درخت یا افکندن به وسیله سنگ و چوب، چیده می‌شود و طبق آرزوی چیننده در دسترس او قرار می‌گیرد و برای اهل بهشت در پیش قصرهای آن عسل‌های پاک و پاکیزه و شربت‌های تصفیه شده گردش داده می‌شود، تا هر که بخواهد بیاشامد.

بهشت

اهل بهشت پیروان خدا و رسول‌اند که پیوسته عطا و بخشش الهی شامل حالشان است. تا آنگاه که در سرای همیشگی (بهشت جاوید) فرود آیند و از انتقال و سفرها ایمن و آسوده شوند. پس ای شنونده، اگر دل خود را به آنچه ناگاه به تو می‌رسد از منظره‌های شگفت‌آور معطوف داری، هر آینه به جهت شوق رسیدن به آن‌ها، جان از تنت بیرون رود و به جهت شتاب به رسیدن به آن منظره‌ها، از همین مجلس به همسایگی اهل گورستان خواهی رفت (و از دنیا و آنچه در آن است، چشم پوشیده، منتظر رسیدن به آن می‌گردی) خداوند از روی فضل و مهربانی‌اش ما و شما را در زمره کسانی قرار دهد که از روی دل، برای رفتن به منزل‌های نیکوکاران (بهشت جاوید) سعی و کوشش می‌کنند، رضا و خشنودی خدا و رسول را به دست می‌آورند. (نهج البلاغه، خطبه 165، بندهای 30 35.)

پی نوشت: خدایا دل خوش کرده‌ایم به وعده‌هایت، تقوایمان ده!

دوست خوبم، شما به خدا زنگ نزدی؟ به شما چند قیمت داد؟


باشگاه کاربران تبیان - برگرفته از تبلاگ: شاعرانه یاس خاکی

مطالب مرتبط:

پرونده‌ای به نام خدا (ویژه نامه)

خدا منتظر است

شعری زیبا در مورد خدا

خداوند بی نهایت است

دل گفته‌های پنهانی با خدا

اگر خدا را دوست داری ...

مصاحبه با خدا

به سمت خدا قدمی بردار...

پیامی از سوی خدا به بنده‌های دل شکسته

آرامش در پرتو نیایش

دل نوشته‌هایی برای خدا

ملاقات با خدا