تبیان، دستیار زندگی
مدیر مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری از تدوین 8 کتاب با محور کمیک استریپ با موضوعاتی چون اسطوره‌های ایرانی، فرماندهان جنگ و مسایل تاریخی خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکرستان جای بتمن را می‌گیرد؟

اسطوره‌ها هم کمیک‌استریپ می‌شوند


مدیر مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری از تدوین 8 کتاب با محور کمیک استریپ با موضوعاتی چون اسطوره‌های ایرانی، فرماندهان جنگ و مسایل تاریخی خبر داد.

شکرستان

سید مسعود صفوی درباره اقدامات مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری عنوان کرد: واحد مطالعات این مرکز از هفت سال پیش شروع به کار کرده و با اجرای پروژه‌های سالانه تا کنون 50 کتاب تخصصی انیمیشن در حوزه‌های مختلف از تهیه‌کنندگی گرفته تا بک گراند و آموزش تکنیک های انیمیشن منتشر کرده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد پنج کتاب تالیفی و باقی آنها ترجمه است، بیان کرد: بحث آموزش انیمیشن در ایران هنوز ضعیف است و در این مرکز رویکرد ویژه‌ای به این مبحث شده است.

یکی از کارهای واحد مطالعات مرکز، تحقیق در بازارهای جهانی انیمیشن است تا از این طریق بتوان امکان بالقوه مشتری را به بالفعل تبدیل کرد. در واقع همان قدر که بحث تولید در انیمیشن مهم است تحقیق نیز اهمیت پیدا می‌کند.

مدیر مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری در باره بخش‌های مختف این مرکز عنوان کرد: مرکز از بخش های تولید و انبوه‌سازی سریال، فیلم کوتاه، بخش سینمایی و کمیک استریپ تشکیل شده است و از آن جایی که در بحث کمیک استریپ در ایران ضعف داریم در این مرکز توجه ویژه‌ای به این بخش شده است. هم اکنون هشت کتاب با محور کمیک استریپ آماده چاپ است که از این میان دو کتاب با موضوع اسطوره و فرماندهان جنگ و یک کتاب با موضوع تاریخ است.

تهیه‌کننده مجموعه "شکرستان" از سریال‌های "تعزیه"، "الاغک"، "بابیلو"، "گنجینه" و شکرستان" یاد کرد و گفت: بعضی از این سریال‌ها برای سیما و بعضی برای بخش ویدیویی تولید شده و ساخت آنها هنوز ادامه دارد.

وی در ادامه بیان کرد: بخش مستقل طرح و فیلمنامه هم وجود دارد که در آن به صورت گروهی روی فیلمنامه ها کار می شود. به طور مثال بر روی فیلمنامه "تاریخ از اینور" حدود یک سال تحقیق شد. این فیلمنامه تاریخ طاهریان تا آخر قاجار را بیان می کند و با نگاهی طنزآمیز این تاریخ را به کودکان آموزش می دهد.

مدیر مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری ، از بخش های تولید و انبوه‌سازی سریال، فیلم کوتاه، بخش سینمایی و کمیک استریپ تشکیل شده است و از آن جایی که در بحث کمیک استریپ در ایران ضعف داریم در این مرکز توجه ویژه‌ای به این بخش شده است

صفوی انیمیشن را صنعتی نوپا در ایران عنوان کرد و افزود: انیمیشن ما هنوز نتوانسته در عین حفظ بعد هنری خود به عنوان یک صنعت هم مطرح باشد و در ویژگی‌های تولید، زمان‌بندی، سرعت و سایر استانداردها با جهان مطابقت داشته باشد .شاید بخشی از این مساله این باشد که بدنه فرهنگی و مسئولانی که بودجه تزریق می‌کنند هنوز نگاه جهانی و صنعتی به انیمیشن ندارند و آن را به عنوان یک بیزنس نگاه نمی‌کنند. با این حال پرفروش‌ترین فیلم های جهان به شکل انیمیشن ساخته می شود. این مهم را با نگاهی به شبکه های کودک در دنیا می توان فهمید و انیمیشن هایی که برای کودکان ساخته شده است توانسته اند مخاطبان زیادی جذب کنند.

این تهیه‌کننده سریال های انیمیشن در پایان سخنانش با اشاره به مجموعه "شکرستان" بیان کرد: هم اکنون عروسک کاراکترهای این سریال پرفروش است اگرچه من منکر فروش عروسک های بت‌من و شرک نیستم اما انیمیشن های ایرانی جایگاه خود را پیدا کرده اند و هنر انیمیشن می تواند به عنوان یک صنعت هم درآمدزایی کند. تنها باید بتوانیم خود را با بازارهای جهانی تطبیق دهیم تا بتوانیم مشتری های جدید داشته باشیم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری مهر