تبیان، دستیار زندگی
انتخاب رنگ به عنوان نماد تبلیغاتی یکی از روش های وارداتی برای تبلیغ کاندیداهای اتخابات ریاست جمهوری در ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه کاندیداهایی که رنگی شدند


انتخاب رنگ به عنوان نماد تبلیغاتی یکی از روش های وارداتی برای تبلیغ کاندیداهای اتخابات ریاست جمهوری در ایران است.
به گزارش تبیان به نقل از مشرق؛ استفاده از نماد‌های رنگی در انتخابات ریاست جمهوری، شیوه و روشی است كه در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دهم به طور رسمی وارد ادبیات تبلیغات نامزدها در ایران شد، این بازی با رنگ‌ها مدلی غیربومی برای تبلیغات است،‌مدلی كه مانند بسیاری مسائل اجتماعی وارداتی است.

انتخابات

با این حال تأثیر رنگ‌ها بر روح و روان انسان امری غیرقابل‌انكار است و در ادبیات ذهنی بسیاری از ما نیز بعضی رنگ‌ها به نمادی ماندگار تبدیل شده‌اند.

نظر شورای نگهبان درباره رنگ انتخاباتی نامزدها

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان چندی پیش در خصوص انتخاب رنگ از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: قانون نسبت به این مسئله ساکت است و خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد.

انتخابات ریاست جمهوری دهم

شاید در جریان انتخابات سال 88 و روزی که در ساختمان صدا و سیما برای هر نامزد در قرعه کشی رنگی انتخاب شده بود کسی فکر نمی کرد که در جریان تبلیغات این رنگ به عنوان رنگ مورد علاقه هواداران برخی کاندیداها مورد استفاده قرار بگیرد.

در این انتخابات میرحسین موسوی رنگ سبز را برای خود برگزید و این رنگ به عنوان نماد وی به جامعه معرفی شد و بعد در جریان اغتشاشات و فتنه مورد سوء استفاده قرار گرفت.

مهدی كروبی نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری نیز رنگ سفید را برای هواداران خود انتخاب کرده بود.

محمود احمدی نژاد دیگر کاندیدای انتخابات سال 88 پرچم ایران را به عنوان نماد هوادارانش انتخاب کرد و در جریان تبلیغات خود تاکید می کرد که ما ایران را تجزیه شده نمی خواهیم.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان چندی پیش در خصوص انتخاب رنگ از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: قانون نسبت به این مسئله ساکت است و خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد

انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

امسال هم در آستانه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بعضی كاندیداها رنگی شده‌اند و رنگ هایی را برای هواداران خود انتخاب کرده اند و برخی دیگر درباره رنگ انتخاباتی سخن نگفته و به آن اعتقادی ندارند.

بر اساس این گزارش در همایش هوادارن حسن روحانی با عنوان "نکوداشت زنان و آموزگاران بزرگ سرزمین کهن"، دستبندهایی به رنگ "بنفش" در میان شرکت کنندگان در همایش توزیع شد.

حسنی روحانی در حاشیه ثبت نامش برای حضور در انتخابات در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا رنگ "بنفش" را به عنوان رنگ انتخاباتی خود انتخاب کرده اید، گفت: هوادارانم این رنگ را انتخاب کرده اند.

محسن رضایی نیز تا به حال درباره رنگ انتخاباتی خود سخن نگفته است اما رضایی و طرفدارانش در میتینگ انتخاباتی وی در پارک لاله با رنگ آبی فیروزه ای حضور پیدا کردند.

رضایی

محمدرضا عارف دیگر کاندیدای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هنگام ثبت نام در انتخابات گفت رنگ سفید را به عنوان رنگ تبلیغاتی خود برگزیده است.

غلامعلی حداد عادل عضو ائتلاف پیشرفت هم اعتقادی به رنگ انتخاباتی ندارد و در این باره گفته است: معتقد به رنگ و این چیزها نیستم و رنگ خودم را بی رنگی می‌دانم.

محمدباقر قالیباف چندی پیش در جمع هوادارنش در همایشی با عنوان  "تجلیل از خادمان هیئت الرضا (ع) کرج" حضور یافت که در این همایش هوادارن این کاندیدا مچ بند زرد به همراه داشتند. قالیباف تاکنون درباره رنگ انتخاباتی خود سخنی نگفته است.

قالیباف

در بین کاندیداهای این دوره از انتخابات علی اکبر ولایتی، سید محمد غرضی و سعید جلیلی تاکنون درباره رنگ انتخاباتی هیچ گونه اظهار نظری نکرده اند و در همایش های این نامزدها از رنگ خاصی استفاده نشده است.

برای دیدن اخبار انتخاباتی اینجا کلیک کنید

بخش سیاست تبیان