تبیان، دستیار زندگی
اگر متوجه شده‌اید كه بتازگی از سرعت كار گجت اندرویدی شما به صورت قابل‌ملاحظه‌ای كاسته شده، موقع آن رسیده است كه حافظه و فضای ذخیره داده آن را درست و حسابی خانه تكانی كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه‌تکانی بهاره گجت‌های اندرویدی


اگر متوجه شده‌اید كه بتازگی از سرعت كار گجت اندرویدی شما به صورت قابل‌ملاحظه‌ای كاسته شده، موقع آن رسیده است كه حافظه و فضای ذخیره داده آن را درست و حسابی خانه تكانی كنید.
با وجود برنامه‌های نرم‌افزاری کاربردی (app) گسترده‌ای که در Google play store وجود دارد، شما در پیدا کردن برنامه‌های کاربردی که هدفشان سرعت دادن به گجت شماست، به هیچ مانعی بر نخواهید خورد. فقط در این میان برخی نکات وجود دارد که شما باید آنها را انجام دهید.

خانه‌تکانی بهاره گجت‌های اندرویدی

پاك‌كردن حافظه نهان به منظور بازیافت حافظه

شما می‌توانید با پاك‌كردن فایل‌های حافظه نهانی كه توسط APP Cache Cleaner ایجاد شده، به فضای ذخیره داخلی بیشتری دست یابید. وقتی برنامه‌های كاربردی را دانلود یا نصب می‌كنید، در كنار آنها فایل‌های كوچك ثانویه‌ای ایجاد می‌شود كه توده‌ای از داده‌های زائد را به وجود می‌آورد. با انباشته شدن این فایل‌ها به مرور فضای ذخیره با فایل‌های بیهوده اشغال می‌شود. با این‌كه این فایل‌های اضافی حافظه نهان در ابتدا كوچك هستند، اما خیلی زود میزان قابل ملاحظه‌ای از فضای ذخیره داخلی دستگاه را اشغال می‌كنند. مدیریت نادرست فایل‌های زائد انباشته شده در حافظه سیستم، موجب كاهش سرعت كار گجت اندرویدی شما می‌شود.

حافظه نهان می‌تواند خیلی موارد را شامل شود؛ از جمله وب سایت‌هایی كه شما دیده‌اید، پیام‌های Tweet كه خوانده‌اید و خیلی چیزهایی كه قرار است باعث افزایش سرعت گجت شما شود؛ اما برخی اوقات اثری معكوس دارند. امروزه پهنه گسترده‌ای از برنامه‌های كاربردی پاك‌كننده حافظه نهان (cache cleaner) در بازار موجود است. مفیدترین و كاراترین آنها App Cache Cleaner است. این برنامه كاربردی قادر است فایل‌های حافظه نهان ایجاد شده توسط برنامه‌های كاربردی را كه در فضای ذخیره پنهان شده‌اند تعیین مكان كرده و با انجام یك مرور و بررسی (scan) كامل، همه برنامه‌های كاربردی داخل وسیله شما را طی چند ثانیه پاك كند.

مراحل‌كار:

1ـ تجزیه و تحلیل برنامه‌های كاربردی شما

برنامه App Cache Cleaner را دانلود و نصب كنید. هنگامی كه برای اولین بار برنامه را باز می‌كنید، این برنامه تمام برنامه‌های كاربردی نصب شده روی گجت شما را به طور كامل بررسی می‌كند. باتوجه به تعداد app كه شما روی وسیله‌تان ذخیره كرده‌اید، تكمیل این فرآیند ممكن است چند دقیقه طول بكشد.

2ـ بررسی حافظه نهان دستگاه

همه برنامه‌های كاربردی شما به ترتیب فایل‌های حافظه نهان از بزرگ به كوچك فهرست می‌شوند. بسیاری از برنامه‌های قراردادی Google apps فایل‌های حافظه نهان بزرگی را ایجاد می‌كنند. در صدر فهرست می‌توانید مجموع كل فایل‌های حافظه نهانی را كه امكان پاك كردنشان برایتان وجود دارد، مشاهده كنید.

اندروید پلتفرم بسیار قدرتمندی است، اما حتی قوی‌ترین سیستم‌های عامل (OS) نیز گاهی به توجه و رسیدگی نیاز دارند

3ـ حافظه‌های نهان مشخصی را پاك كنید

اگر ترجیح می‌دهید فایل‌های حافظه نهان را یك به یك پاك كنید، در فهرست ایجاد شده روی برنامه مورد نظر كلیك كرده و صبر كنید تا خود منو مقدار كل حافظه نهان قابل برداشت آن مورد را محاسبه كند. حالا دكمه Clear را فشار دهید تا آن را پاك كنید.

4ـ فایل‌های چرك‌نویس را یكباره پاك كنید

برای پاك كردن یكباره كل حافظه نهان، دكمه Clear All در انتهای صفحه برنامه‌های كاربردی فهرست شده را فشار دهید. باتوجه به مقدار فایلی كه باید پاك شود، این كار ممكن است چند دقیقه طول بكشد. در انتها برنامه با اخطاری شما را از مقدار فایل‌های پاك شده مطلع می‌كند.

خانه‌تکانی بهاره گجت‌های اندرویدی

سرعت دستیابی به فایل‌هایتان را افزایش دهید

با جابه‌جایی و یكپارچه‌سازی (Defragging) فایل‌های فضای ذخیره خود می‌توانید كاری كنید تا برنامه‌های اصلی سریع‌تر كار كنند.

برنامه كاربردی Total Defrag HD را دانلود و نصب كنید. سپس روی گزینه Defrag كه در قسمت بالای پنجره app فهرست شده، كلیك كنید.

در این مرحله برنامه كاربردی گجت شما را تجزیه و تحلیل می‌كند تا با دقت بتواند فایل‌هایی را كه به صورت دائم می‌توانند از روی دستگاه پاك شوند، مشخص كند. ممكن است تكمیل این فرآیند چند دقیقه زمان ببرد.

یك نوار زرد رنگ در قسمت پایین پنجره app پیشرفت مراحل كار دیفرگ را به شما نشان می‌دهد. زمانی كه عملیات دیفرگ كامل شد، شما را از تعداد فایل‌های موقت كه پاك شده آگاه می‌كند.

برنامه‌های دیگر تمیزكننده گجت‌های اندرویدی

1ـ Startup Manager

این برنامه كاربردی هوشمندانه همه برنامه‌هایی را كه در شروع كار (startup) سیستم به كار می‌افتند زیر نظر داشته و تجزیه و تحلیل كرده و به شما كمك می‌كند برنامه‌های ناخواسته را از فهرست شروع حذف كنید. این برنامه دقیقا تمام فایل‌های كاربردی و پردازش‌هایی را كه برای اجرا در اول شروع كار سیستم یا ورود كاربر به حساب كاربری (login) پیكربندی شده‌اند، به شما نشان می‌دهد. غیرفعال كردن برنامه‌ها و پردازش‌ها بسادگی با برداشتن تیك آن در فهرست به نمایش درآمده در پنجره برنامه صورت می‌گیرد. این برنامه همچنین جزئیات را نیز به شما نشان می‌دهد تا بتوانید به صورتی مطمئن در مورد فعال یا غیرفعال كردن برنامه‌ها در شروع تصمیم‌گیری كنید. اگر می‌خواهید برنامه‌ای در شروع اجرا شود، به آسانی آن را در Startup manager فعال كنید.

خانه‌تکانی بهاره گجت‌های اندرویدی

2ـ Click cleaner

همان‌طور كه از اسم این برنامه برمی‌آید با یك كلیك می‌توانید بلافاصله از شر فایل‌های زائد انباشته شده در حافظه نهان گجت، SMS و تاریخچه جستجو و گشت و گذار در وب، سابقه تماس‌های تلفنی و فایل‌های ذخیره شده در كارت حافظه SD خلاص شوید. برنامه یك كلیك یكی از ساده‌ترین ابزارها به منظور پاك كردن فایل‌های موقت در پلتفرم اندروید است. شما می‌توانید برنامه را طوری تنظیم كنید كه حتی با تكان دادن گجت فعال شود و فایل‌های اضافی را پاك كند.

جمع‌بندی

اندروید پلتفرم بسیار قدرتمندی است، اما حتی قوی‌ترین سیستم‌های عامل (OS) نیز گاهی به توجه و رسیدگی نیاز دارند. با توجه به فضای ذخیره و حافظه محدود تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها، توصیه ما به شما این است كه با استفاده از یكی از ابزارهای نرم‌افزاری فوق كاری كنید كه گجت شما از نظر منابع حافظه و ذخیره داده دچار كمبود نشود؛ زیرا فقر سیستم از این نظر می‌تواند تاثیری منفی بر میزان كارایی گجت شما بگذارد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک