تبیان، دستیار زندگی
یک سوال در بین کاربران تلفن‌های همراه هوشمند مطرح می‌شود که حافظه داخلی تلفن همراه بهتر است یا حافظه خارجی تلفن همراه؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حافظه داخلی بهتر است یا مموری کارت؟


یک سوال در بین کاربران تلفن‌های همراه هوشمند مطرح می شود که حافظه داخلی تلفن همراه بهتر است یا حافظه خارجی تلفن همراه؟


كارت حافظه

البته سوال فوق را می‌توان این گونه نیز مطرح کرد که بازدهی تلفن همراه در زمانی که از حافظه داخلی استفاده می‌کند بهتر است یا زمانی که تلفن همراه از کارت حافظه (memory) بهره می‌برد دارای کارایی بالاتری است؟

همواره، تناسب میان ظرفیت کارت حافظه پشتیبانی شده توسط تلفن همراه و همچنین حافظه داخلی تلفن همراه در حال افزایش بوده است و در این اواخر به حافظه داخلی تا 64 گیگابایت و همچنین پشتیبانی از کارت حافظه تا 128 گیگابایت نیز افزایش یافته است؛ اما انتقادی هم به برخی شركت‌های تولید كننده تلفن همراه وارد می‌شود که داشتن حافظه داخلی برای یک تلفن همراه، باعث فشار بر روی پردازنده گوشی و در نتیجه، مصرف بالای باتری خواهد شد.

یکی از معضلات کارت حافظه، انتقال یا عدم انتقال برنامه‌ها بر روی کارت حافظه است و به طور مثال در برخی از تلفن‌های همراه، اگر شما بخواهید کارت حافظه را خارج کنید، تمامی برنامه‌های موجود بر روی آن را از دست می‌دهید که این موضوع می‌تواند در کارایی گوشی شما تأثیر فراوانی داشته باشد و حتی ممکن است تمامی اطلاعات مخاطبین و یا اطلاعات حساس را در صورت مشکل‌دار شدن کارت حافظه، از دست بدهید. البته امروزه گوشی‌های هوشمند، با هر دو سیستم وجود دارند.

یکی از محکم‌ترین استدلال‌های طرفداران حافظه داخلی تلفن همراه این است که در نهایت، قیمت تمام شده این روش، هم ارزان‌تر و هم ایمن‌تر بوده و ممکن است کارت حافظه در اثر یک شوک الکتریکی و یا حمل و نقل و جابجایی دچار آسیب شود و در ضمن، تلفن همراه با داشتن حافظه داخلی، دارای طراحی یک‌دست‌تر و شیک‌تر خواهد بود که البته این مورد در خصوص باتری غیر قابل تعویض و ... نیز صدق می‌کند.

سازندگان تلفن همراه برای به دست آوردن دل هر دو طرف این ماجرا، اقدام به ساخت گوشی‌های دارای ظرفیت داخلی و نیز دارای کارت حافظه کرده‌اند که در این مورد، برنامه‌ها بر روی حافظه داخلی و بقیه اطلاعات بر روی کارت حافظه ذخیره می‌شود که خطر را از هر دو سو به حداقل می‌رساند.

البته یک خبر خوشحال کننده برای طرفداران کارت حافظه این است که اگر گوشی شما دچار بحران آبی و خیس شد، به صورت بسیار سریع می‌توانید کارت حافظه را خارج کنید که در نتیجه، اگر گوشی شما دارای حافظه فقط داخلی باشد، دیگر باید دور احیای آن اطلاعات را یک خط قرمز درشت بکشید!

در ادامه، لیستی از جوانب مثبت و منفی برای هر دو نوع حافظه ذکر می‌کنیم:

مقایسه مزایای هر دو نوع حافظه

حافظه داخلی:

- برای پیاده سازی هر دو بعد سخت افزار و نرم افزار برای یک توسعه دهنده برنامه و سیستم عامل، بسیار عالی به شمار می‌آید.

- برای کاربر بسیار ساده است، چون دیگر مجبور به انتخاب گزینه انتقال نرم‌افزارهای دانلودی و مدیا بر روی کارت حافظه نخواهد بود.

-در اکثر موارد، نیازی به جستجو كردن بهترین مارک حافظه ندارید.

کارت حافظه:

- میزان ذخیره سازی را می‌توان به صورت قابل توجهی افزایش داد که با توجه به بروز رسانی‌های سیستم عامل و حمایت از فرمت‌های جدید ذخیره سازی، امکان افزایش حافظه وجود دارد.

- هنگامی که شما یک محتوای جدید بر روی کارت خود قرار می‌دهید، می‌توانید به سادگی با قرار دادن کارت حافظه بر روی دستگاه دیگر، آن را به اشتراک بگذارید.

- به راحتی می‌توانید با كمك یک کارت خوان، فایل‌هایی با ظرفیت بالا را بدون احتیاج به هیچ گونه نرم‌افزار خاص و یا نگرانی از سازگاری نرم‌افزار، به رایانه خود منتقل کنید.

كارت حافظه

مقایسه معایب هر دو نوع حافظه

حافظ داخلی:

معمولاً ذخیره سازی اطلاعات، دارای مقدار از پیش محدود شده است. (ظرفیت محدود)

نقشه‌های آفلاین، فایل‌های صوتی و تصویری، اسناد و فایل‌های PDF و هر آنچه که شما لازم دارید، پس از تنظیم مجدد تلفن همراه، بروز رسانی، تعویض و ارتقاء، امکان از دست رفتنشان وجود دارد.

کارت حافظه:

برای پیاده سازی کمی پیچیده است، به طوری که اگر شما بخواهید از طریق درگاه کارت حافظه، برنامه‌های خود را منتقل کنید، ممکن است که سیستم عامل به شما این امکان را ندهد.

-امکان عدم سازگاری با دستگاه جدید که ممکن است دستگاه جدید، شما را ملزم به فرمت کردن کارت حافظه کند که در این صورت، بسیار برای شما دردناک خواهد بود.

-مارک‌های مختلف با سرعت‌های مختلف کارت حافظه نیز مشكل‌ساز است. خرید یک کارت حافظه تقلبی یا بی کیفیت، تأثیر بسیار زیادی در سرعت دستگاه شما خواهد داشت.

به هر حال، با بررسی تمامی این جوانب مثبت و منفی، باید درک کنیم که چرا هنوز نتوانسته‌اند یک روش را بر روش دیگر و به صورت قطعی، برتر بدانند!


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: JOMANG

برگرفته از انجمن: موبایل

مطالب مرتبط:

ویژه‌نامه تلفن همراه

تلفن همراه را چگونه تمیز كنیم؟

موبایل غرق شده را نجات دهیم!

آنچه باید در مورد تشعشعات موبایل بدانیم