تبیان، دستیار زندگی
رهبر معظم انقلاب نیز درمورد علامه حسن زاده فرموده اند: استادی همچون حضرت آقای حسن زاده آملی (دامت معالیه) که میان مراتب عالیه علمی و مقامات و فتوحات معنوی و روحی جمع کرده اند، برای هر موسسه علمی و دانشگاهی و حوزه ای مغتنم و موجب افتخار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بصیرت سیاسی عرفانی علامه حسن زاده(3)

بصیرت سیاسی عرفانی علامه حسن زاده(3)
رهبر معظم انقلاب نیز درمورد علامه حسن زاده فرموده اند: استادی همچون حضرت آقای حسن زاده آملی (دامت معالیه) که میان مراتب عالیه علمی و مقامات و فتوحات معنوی و روحی جمع کرده اند، برای هر موسسه علمی و دانشگاهی و حوزه ای مغتنم و موجب افتخار است.

بخش سوم مقاله " بصیرت سیاسی عرفانی علامه حسن زاده" تقدیمتان می‏شود:

بنا بر اطلاعات موثّق، تاکنون چندین ملاقات خصوصی بین حضرت استاد علامه معظم حسن زاده آملی و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای حفظهماالله صورت گرفته است. معظم له با آنکه در سالهای اخیر کمتر به شهر آمل عزیمت فرمودند ولی در خرداد ماه 1377 که مقام معظم رهبری سفری به شهرستان آمل داشتند، ایشان و علامه جلیل القدر آیت الله جوادی آملی مدظلهما العالی جهت احترام به مقام شامخ ولی فقیه و استقبال از آن بزرگوار به شهر آمل مسافرت نموده و در مراسم سخنرانی معظم له حضور پیدا کردند. ایشان در آن سفر کتاب شریف «انسان در عرف عرفان» (که تا آن زمان به چاپ نرسیده و ظاهراً قرار بود طبق وصیّتی پس از استاد به زیور طبع آراسته گردد) را به حضور مقام معظم رهبری اهداء فرمودند.

حضرت استاد در متن اهدایی چنین مرقوم فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم الم تلک آیات الکتاب الحکیم هدی و رحمه للمحسنین با سلام و دعای خالصانه، ارائه ارادات بی پیرایه جاودانه به حضور باهرالنور، رهبر عظیم الشأن کشور بزرگ جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله معظم، جناب خامنه ای کبیر –متّع الله الاسلام و المسلمین بطول بقائه الشریف– این اثر نمونه دوران را اعنی «رساله انسان در عرف عرفان» را به پاس تجلیل و تکریم و ابراز شادمانگی از نزول اجلال آن یگانه دوران در دارالاسلام و الایمان شهر هزارسنگر آمل مازندران، از جانب خودم و از جانب همه شهروندان بزرگوار این بلد طیّب و خطّه شهرستان آمل بلکه از جانب همه فرزانگان گرامی و گرانقدر استان مازندران، به پیشگاه مبارک آن ولیّ به حق که مصداق بارز رساله است، با کمال ابتهاج و انبساط تقدیم می دارم و عزت و شوکت روزافزون آن قائد اسوه زمان را همواره از حقیقه الحقائق خداوند سبحان مسئلت دارم.

یارب دعای خسته دلان مستجاب کن / 20/3/1377 هـ.ش / حسن حسن زاده آملی

در آن روز باشکوه و بیاد ماندنی و در حضور انبوه جمعیت مردم شهید پرور و انقلابی شهرستان آمل و هزاران تن از مردم سایر شهرهای مازندران که بعضاً پیاده به استقبال رهبر محبوب و فرزانه خود آمده بودند، این تقدیم نامه توسط حجه الاسلام و المسلمین حاج سید یوسف ابراهیمیان امام جمعه محترم آمل قرائت گشت و حضرت استاد با دستان مبارک خود رساله را با کلماتی شیرین و دلپسند و محبت آمیز تقدیم رهبر عزیز انقلاب نمودند.

رهبر معظم انقلاب نیز درمورد علامه حسن زاده فرموده اند: استادی همچون حضرت آقای حسن زاده آملی (دامت معالیه) که میان مراتب عالیه علمی و مقامات و فتوحات معنوی و روحی جمع کرده اند، برای هر موسسه علمی و دانشگاهی و حوزه ای مغتنم و موجب افتخار است. (1)

ایشان همچنین در بیانات شریفشان در جمع مردم آمل فرمودند: اینجا پایگاه فرهنگ اصیل و ریشه دار اسلام و تشیع است؛ خدا را شکر بر این منطقة اینقدر با برکت. برکات الهی بر شما در سرسبزی سرزمین خلاصه نشده است، سرسبزی عالم معنا و فکر و ذهن از این بالاتر است؛ والبلد الطیب یخرج نباته بإذن ربه؛ امروز هم بحمدالله بزرگانی در این منطقه و از این منطقه می درخشند؛ این دو گوهر درخشانِ منطقة آمل حضرت آیت الله حسن زاده و حضرت آیت الله جوادی... (2)

پس از برگزاری دو کنگره بزرگداشت و تجلیل از شخصیت فیلسوف، فقیه و عارف نامدار حضرت آیت الله حسن زاده در تهران و قم، سومین کنگره بزرگداشت برای تجلیل از شخصیت ادبی استاد در آذرماه 1376 در مصلی جمعه آمل برگزار شد. حضرت استاد در بخشی از سخنرانی خود در این کنگره فرمودند: قدر قرآن و پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام را بدانیم. مراقب باشیم دنیا ما را شکار نکند. به دینداری بکوشیم. دین و دینداری تقلیدی را به کنار نهیم و صاحب دین و دینداری تحقیقی شویم... خدای سبحان را بر این ائتلاف و اتحاد و همدستی و برادری و بر این انس و مجالست و مۆانست که از الطاف الهی و از برکات نظام جمهوری اسلامی و رهبر عزیز حضرت آیت الله خامنه ای و علمای دین و تشیع علوی است شاکرم. قدر این نظام جمهوری اسلامی و رهبر عزیز حضرت آیت الله خامنه ای را بدانید. ایران شما ایران اسلامی و کشور علوی و ولایی است. دشمن در کمین نشسته است، انسجام و وحدت مردم برای حفظ نظام و ولایت فقیه یک تکلیف شرعی است. بنده بر این صدق و صفایتان عهد و وفایتان و بر این بزرگواریتان درود می فرستم و تقدیر می کنم. بنده لیاقت این همه لطف شما را نداشتم. ما بهانه ایم. حقیقت ما یک چیز است و آن قرآن و نظام الهی و تلاش برای سعادت همگانی است. ای حقیقت نظام هستی، ای پناه بلندی و پستی، ای صورت الصور و حقیقت الحقایق، ای رب العالمین، تو آگاهی، تو گواهی که ما خواهان خیر و سعادت و ترقی و تعالی و تکامل آدمی هستیم. من دست همه شما را می بوسم. (3)

همچنین فرمودند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید. عالمی، عادلی،‌ رهبری، مۆمنی، ‌موحدی،‌ سیّاسی، دلداری، رهبری، انسان ربانی، پاك،‌ منزه، کسی كه دنیا شكارش نكرده... قدر این نعمت عظمی را كه خدا به شما عطا فرمود، قدر این رهبرِ ولیّ، در همان عبارات كه سرور عزیزم جناب استاد حدادعادل، ارائه دادند، در عبارت آوردم، رهبری، ولی، وفی، الهی؛ الآن این تكلیف شرعی ماست این انسجام ما، مبادا! عزیزان، آقایان، مبادا! این مبادا را توجه داشته باشید؛ مبادا! آقایان، اول انقلاب یادتان هست؟ چند فرقه برخاستند كه می‌خواستند كشور را تجزیه كنند. حواستان جمع باشد، مبادا این وحدت ما را! مبادا این جمعیت ما را! مبادا این كشور علوی را! مبادا این نعمت ولایت را! از دست شما بگیرند؛ خدایا به حق پیغمبر و آل پیغمبر سایه این بزرگمرد، این رهبر اصیل اسلامی، حضرت آیت‌الله، آیت الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار. الهی آمین، الهی آمین، الهی آمین. بعدد كلماتت آمین. (4)

حضرت علامه در بیانی دیگر فرموده اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن (عجل الله فرجه الشریف) است. (5)

حضرت علامه حسن زاده آملی در تقدیم نامة صحیفة "فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه" به رهبر معظم انقلاب، اینگونه مرقوم داشته اند:

این صحیفه نور موسوم به "فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه" به مناسبت تأسیس نخستین کنگره تجلیل و تکریم از عصمه الله الکبری و ثمره شجره الیقین و أحسن منازل القرآن و بقیه النبوه و مشکوه الولایه و الإمامه حضرت فاطمه بنت خاتم الأنبیا محمد مصطفی -صلی الله علیه و‌آله وسلّم- که به فرمان همایون و خجسته رهبر عظیم الشأن کشور بزرگ جمهوری اسلامی ایران جناب آیت الله معظم خامنه ای کبیر -متع الله الإسلام و المسلمین بطول بقائه الشریف- در ساری مازنداران ایران برگزار می شود؛ با سلام و تحیّت خالصانه و ارائه اردات بی پیرایه، و درود و نوید جاوید، به حضور آن قائد ولیّ وفیّ، و رائد سائس حفیّ، مصداق بارز "نرفع درجات من نشاء" تقدیم می گردد، و عرض می شود: "یا أیها العزیز جئنا ببضاعه مزجاه". دادار عالم و آدم همواره سالار و سرورم را سالم و مسرور دارد.

14/6/1376 - المتمسک بذیل الولایه: حسن حسن زاده آملی


پی نوشت:

1.    برگرفته از خبرگزاری دانشجو

2.    پیاده شده از فایل تصویری سخنرانی ایشان

3.    یادمان علامه حسن زاده آملی، ص60

4.    پیاده شده از فایل تصویری بیانات ایشان

5.    برگرفته از خبرگزاری فارس

منبع : نشریه وحی و خرد شماره دو، روح الله قادری، ویژه نامه بزرگداشت علامه حسن زاده

برداشت از انجمن تخصصی دشمن شناسی

تهیه وتنظیم:عبدالله فربود-گروه حوزه علمیه تبیان