تبیان، دستیار زندگی
مهدی محمدباقری، فرزند شهید و ازخانواده چهارشهید است، که علاوه بر پدر، دو عمو و داییش شهید شده اند، او ازسال 85 درشهرداری تهران مشغول به کار شده، کارشناس حقوق است و در مرحله دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی به سر می برد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضایی برای هم اندیشی

درباره مجمع فرزندان شهدای شهرداری تهران


مهدی محمدباقری، فرزند شهید و ازخانواده چهارشهید است که علاوه بر پدر، دو عمو و دایی اش شهید شده اند، او ازسال 85 درشهرداری تهران مشغول به کار شده، کارشناس حقوق است و در مرحله دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی به سر می برد.او  دبیر مجمع فرزندان شهدای شهرداری تهران است که در این گفت و گو درباره ضرورت های تشکیل این نهاد با او گپ و گفتی داشته ایم.


مهدی محمدباقری

دو سال بیشتر از تولدش نمی گذشت که پدرش، شهید محسن محمدباقری  در عملیات آزاد سازی مهران،کربلای1،در 19 خرداد1365 به درجه رفیع شهادت نائل آمد. شهید باقری آخرین فرزند خانواده بود و مهدی محمدباقری معاون تیپ سلمان فارسی لشگر  محمد رسول الله(ص) سال 61 در والفجرمقدماتی فکه شهید شد.شهید هادی محمدباقری نیز یکی دیگر از برادران شهد محمدباقری بود که در سال 1360 شهید شد و آخرین شهید خانواده،شهید فرخ رفاهتی،معاون تیپ 66 ویژه هوابرد سپاه در مانور تنگه هرمز خلیج فارس جام شهادت نوشید.

این فرزند شهید به خبرنگار حوزه فرهنگ پایداری تبیان گفت:بنیاد شهید فضایی را درخودش ایجاد کرده که خانواده شهدا اقبالی به آن ندارند،و بیشتر از اینکه فرزندان شهدا جذب بنیاد شهید شوند،توسط بنیاد شهید دفع می شوند. چرا که برخورد فضای بنیاد شهید به گونه ای است که گویا به فرزندان شهدا صدقه می دهند. باید عزت وآبروی فرزندان و خانواده ایثارگران حفظ نمی شود.

ضزورت تشکیل مجمع

سال87 عده ای از فرزندان شاهد که غالب آنان از نخبگان کشوری بودند،گرد هم جمع شدند،تا با ایجاد فضایی برای هم اندیشی با همدلی به رفع مشکلات هم نوعان خود بپردازند. مجمع فرزندان شهدای شهرداری تهران جایی برای صحبت و درد دل کردن و هم افزایی بیشتر فرزندان شهید بود، تنها کسی که می تواند درک کند یک فرزند شهید چه فضا و چه مشکل روحی و روانی برایش حادث می شود، یک فرزند شهید است این گزاف نیست که هیچ کس نمی تواند حال یک فرزند شهید را درک کند.

جمعی ازفرزندان که می توانستند این فضا را ازمرحله تئوری به مرحله عمل برسانند، گرد هم جمع شدند و پیشنهاد خود را به مسئولان شهرداری  تهران منتقل کردند واین پیشنهاد مورد پذیرش شهردار تهران  قرارگرفت.

برای شما فرش قرمز پهن شده است، تنها فرصتی است تا به مدد همدیگرتوانایی های خود را محک زده، نقص ها را برطرف کنید و استعدادهای خود را به معرض شکوفایی برسانید. نباید باری بردوش مسئولان باشید

مهدی محمد باقری،دبیر مجمع فرزندان شهدای شهرداری تهران

در این باره گفت: در اولین جلسه ملاقات با شهردار، دغدغه های خود را بیان کردیم، نوع برخورد جناب آقای قالیباف (که خود از جنس خانواده شهدا محسوب می شود و درسن 19 سالگی از فرمانده هان عالی رتبه 8 سال دفاع مقدس بوده است و افرادی همانند پدران ما در آغوش و در مقابل چشمان این فرماندهان شهید شده اند) با فرزندان شهدا متفاوت از برخوردی بود که درسطح اجتماع و ادارات دیگر با آنان می شود.

وی اذعان کرد: شهردار تهران دو نکته را مورد تاکید قرارداد: فراموش نکنید که نگاه درحوزه شهرداری به شما سیاسی نیست، نکته بعدی اینکه تصور نکنید اینجا برای شما فرش قرمز پهن شده است، تنها فرصتی است تا به مدد همدیگرتوانایی های خود را محک زده، نقص ها را برطرف کنید و استعدادهای خود را به معرض شکوفایی برسانید. نباید باری بردوش مسئولان باشید بلکه باید بتوانید باری ازدوش شهرداری بردارید.

این فرزند شهید با توجه به نتایج عملکرد مجمع عنوان کرد: در این مجمع هم خودمان درک کردیم وهم مسئولان تأکید داشتند باید توانمند شویم تا درسیستم پذیرفته شویم نه اینکه با برچسب فرزند شهید انتظار داشته باشیم درسیستم پیشرفت کنیم، تا بتوانیم تفکر حاکم بر جامعه یعنی اینکه  فرزندان شهید با سهمیه کارمی کنند، با سهمیه دانشگاه می روند، با سهمیه استخدام می شوند، ازذهن ها بزاداییم تا برخورد مسئولان از نوع باورفرزندان شهدا به عنوان پاسداران خون شهدا بشود، این باور همان چیزی است که کمرنگ شده و فرزند شهید برای کسب موفقیت باید خودش به رشد برسد، این رشد را می توان درابعاد مختلف، رشد تحصیلی و ارتقاع درزمینه تجارب اداری، اخلاقی، خانوادگی باشد و این رشدیابی در مجمع از طریق آموزش وتوانمند سازی قابل تعریف است.

وی با اشاره به حضور قریب 50 فرزند شهید در مدیریت شهرداری تهران، بیان کرد: این مجمع توانست کمک کند تا فرزندان شاهد رشدشان نمایان تر شود. افراد توانمندی در جامعه فرزندان شهید حضور دارند و ما این توانمندی را بصورت جمعی نمایش می دهیم.

مهدی محمدباقری

خدمت بی منت به مردم

این فرزند شهید در ادامه چنین گفت: پس از پذیرش قطعنامه تا امروز، طیف ها و نهادهای مختلفی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش کردند، خیلی ها سعی داشتند که درحوزه فرهنگ ایثار و شهادت پیش روند، همایش، سالگرد و یادواره گرفتند، این فرهنگ توانست درآن برهه کشور را به توفیق برساند، ماورای این کارهایی که انجام شده، دغدغه ما ترویج این فرهنگ است اما به شیوه ای جدای ازشیوه های مرسوم درکشور و اصلی ترین موضوع مد نظرمان دغدغه های پدرانمان بود که خدمت به مردم را دنبال می کردند، خدمتی که هیچ منتی درآن نباشد، یعنی فرزندان شهدا این تکلیف را دارند که درهرجایی هستند به مردم خدمت کنند وبهترین خدمت را بی منت انجام دهند. وقتی جامعه متوجه شود که فرزند شهید هم با همان نگاه واعتقادات، امروز راه و شیوه پدر را درخدمت به مردم پیش گرفته، قطعا فضا ونگاه به حوزه ایثاروشهادت تغییرمی کند.

وی افزود: شاید خیلی ها داعیه دار نظام اند، ادعا می کنند که به این نظام علاقه دارند اما فرزندان شهدا سند این علاقه را دارند، آن سند تکه زمینی در بهشت زهرا(س) است. وقتی یک فردی چنین احساسی نسبت به یک مجموعه دارد قطعا تلاش دارد تا بهترین عملکرد برای حفظ و توسعه نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

ایثارگران خود سکاندار امورشان باشند

وی با بیان اینکه زمان آن است که خانواده شهدا، خود سکان دار امورشان بشوند، اعلام کرد: خانواده شهدا و ایثارگران خودشان باید مجموعه ای را مدیریت کنند که متولی امورایثارگران است، اقبال بنیاد شهید درحوزه فرزندان شهدا کم است، مشکلات با جان و دل درک و رسیدگی نمی شود، شاید خیلی ازافراد به ما مراجعه می کنند، مشکلاتی داشته باشند که هیچگاه حل نشود، اما می شود همدلی کرد. درکمیسیون کلان شهرها، تشکیل مجمع فرزندان شهید کلان شهرها مورد تایید و تصویب دوستان قرارگرفت وسند پیشنهادی مجمع را هم پذیرفتند. علاوه برآن درمجموعه هایی مثل ارتش ونیروی هوایی ومجموعه های مشابه درپی این هستیم که مدل سازی کنیم ومجموعه های مشابه را ایجاد نماییم. درشرکت آب منطقه تهران این موضوع را پی گیری کردیم وامید این را داریم که این مجمع به سمتی برود که مدلی برای امورایثارگران در کل کشور شود.

مجلس درخواست تحقیق و تفحص از بنیاد شهید کرده، بیست تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم از بنیاد شهید و امور ایثارگران به کمیسیون اصل 90 شکایت کردند اما عزمی برای حل این مشکلات وجود ندارد

باقری افزود: علاوه براین که معتقدیم خیلی ازافراد درچند سال اخیر فاقد صلاحیت بودند که دراین حوزه قرار بگیرند اما خیلی ها هم بد سلیقگی کردند و دراین حوزه که وارد شدند به خاطر اینکه این افراد، جنس را نمی شناختند، درفضای اداری کنونی هیچگاه تلاش، تلاش قلبی و دلی نیست، این از مهمترین دلایلی است که اداره بنیاد شهید باید به ایثارگران واگذار شود و به سمتی پیش برویم که شورای متشکل ازخانواده های ایثارگران به صورت هیئت امنایی با کمک مدیران ذیربط درنیروهای مسلح مثل مدیران کل ایثارگران ارتش، سپاه، ناجا یک مجموعه ای را تشکیل دهند و بنیاد را بصورت هیئت امنایی اداره کنند. به گفته وی، منابع قابل توجه بنیاد شهید قابل انکار نیست، در حالی که خدمت رسانی به خانواده شهدا فراگیر و در شان خانواده ایثارگران نیست، عدالت لازم در تخصیص این منابع وجود ندارد.

این فرزند شهید در انتها بیان کرد: مجلس درخواست تحقیق و تفحص از بنیاد شهید کرده، بیست تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم از بنیاد شهید و امور ایثارگران به کمیسیون اصل 90 شکایت کردند اما عزمی برای حل این مشکلات وجود ندارد، همان اعمال سلیقه ها در این مجموعه جریان دارد و امیدوارم که اداره هیات امنایی بنیاد توسط خانواده های شهدا و ایثارگران و به صورت غیر دولتی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

 سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان