تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتابهایی در زمینه ی دین و اعتقادات با عناوین: راز خوشبختی در کلام امیرالمومنین(ع)، انفاق در قرآن کریم، حب به دنیا، گلستان قرآنی و میعاد العباد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز خوشبختی در کلام امیر(ع)


معرفی مختصر کتابهایی در زمینه ی دین و اعتقادات با عناوین: راز خوشبختی در کلام امیرالمومنین(ع)، انفاق در قرآن کریم، حب به دنیا، گلستان قرآنی و میعاد العباد.

«راز خوشبختی در کلام امیر‌المومنین (ع)»
«راز خوشبختی در کلام امیر‌المومنین (ع)»

«راز خوشبختی در کلام امیر‌المومنین (ع)» کتاب جامعی در مسایل اخلاقی، اجتماعی و خانواده است که با محوریت خطبه 47 نهج‌البلاغه و به قلمی روان در 17 فصل نگارش شده است.

پرهیزکاری، دنیا گریزی، عدم تاسف بر گذشته، حقگویی، اخلاص، ستم ستیزی و حمایت از ستم‌دیده، نظم‌گرایی، اصلاح و آشتی، یتیم‌نوازی، عمل به قرآن، نماز، زیارت خانه خدا، جهاد در راه خدا، دوستی و همکاری و همیاری، امر به معروف و نهی از منکر وعفو و جوانمردی عناوین و موضوعات فصل‌های هفده‌گانه این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در مقدمه کتاب این‌گونه نوشته شده است: «یکی از سال‌ها، مدتی در این اندیشه بودم که در مورد چه موضوعی سخن بگویم؛ پس از فکر و تعمق زیاد، روزی کتاب شریف نهج‌البلاغه را مطالعه می‌کردم که نامه 47 سفارش‌های آن حضرت به فرزندان و تمام پیروانش نظرم را جلب کرد؛ لذا توفیق الهی و عنایت حضرت امیر‌المومنین (ع) رفیق راهم شد تا بحث نظام یافته و ادامه‌داری که آثار سازنده تربیتی و اخلاقی درعرصه‌های مختلف فردی، اجتماعی و خانوادگی دارد داشته باشم. پس از سخنرانی‌ها تصمیم گرفتم مطالب مطرح شده را به رشته تحریر درآورم.»

کتاب «راز خوشبختی در کلام امیر‌المومنین (ع)» با شمارگان دو هزار نسخه، در 592 صفحه و به بهای 12 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات مرسل منتشر شده است.

«انفاق در قرآن»
«انفاق در قرآن»

کتاب «انفاق در قرآن» تالیف ابو‌الفتح عزیزی ابرقویی به طرح مساله انفاق در قرآن به گونه‌ای منحصر به‌فرد از راه تدبر در آیات پرداخته است.

در قرآن اهمیت انفاق به اندازه‌ای است که در کنار مفاهیم مهمی مانند ایمان به خدا و اقامه نماز مطرح شده است. کتاب حاضر در چهار فصل اهمیت نقش انفاق در جامعه اسلامی را در لا‌به‌لای آیات نورانی قرآن کریم بررسی می‌کند.

مولف در بخشی از مقدمه کتاب درباره مساله اهمیت انفاق از دیدگاه قرآن می‌نویسد: «قرآن در تهذیب فکر و اصلاح اندیشه انسانی، انفاق را یک راهبرد ارزشمند فردی‌-‌اجتماعی می‌داند و سعی در گسترش آن در جامعه دارد.»

چاپ نخست کتاب «انفاق در قرآن» با شمارگان ‌هزار نسخه، در 216 صفحه و به بهای شش هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است.

«حب به دنیا»

«حب به دنیا»

کتاب «حب به دنیا» جدیدترین اثر مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی به همت دفتر حفظ و نشر آثار این استاد اخلاق عرضه شده است.

حاج آقا مجتبی تهرانی ضمن بررسی ماهیت دنیا و مذمت دلبستگی به آن، حب به دنیا را از نفس دنیا تفکیک نموده و با استناد به آیات و روایات، نگاه و حب استقلالی به مادیات بلکه همه ماسوی‌الله را مذموم می‌شمرد و در ادامه بر این نکته تأکید می‌کند که اگر کسی دچار حب به دنیای حلال شود، حتی اگر مرتکب حرام نشده و تکلیفی از او فوت نشود، باز هم مبتلا به ابتلائات و کاستی‌هایی در دنیا، برزخ و قیامت خواهد شد که در برخی موارد، اصلاً قابل جبران نیست.

آیت‌الله تهرانی با موشکافی این مسأله، دلیل اعراض اولیای خدا از دنیای حلال را توضیح داده و مبنای کاملی در مورد بحث ارائه می‌دهند. ایشان در ضمن مباحث نشانه‌هایی برای شناسایی این مرض در دل و راه‌هایی برای پیش‌گیری و درمان آن ارائه می‌کنند که کاملاً کاربردی بوده و اصلاً دور از واقعیت نیست.

این مجموعه تنها دوایی برای درد دلبستگان به دنیا نیست، بلکه دستورالعمل‌هایی برای پیش‌گیری از دنیاگرایی است که آفت سیر انسان در مسیر به‌سوی خدا است.

نکته آخر که بیان آن خالی از لطف نیست این است که تمام آنچه در این اثر می‌آید، در زندگی شخصی گوینده‌اش تبلور داشته و به‌ تمامه مورد تصدیق همه نزدیکان معظم ‌له است. «گمنامی» و «ساده‌زیستیِ» مثال‌زدنی آیت‌الله تهرانی «مقابله با مظاهر غیرالهی» آن بزرگوار در مقاطع مختلف و شرایط گوناگون، نشانه عامل بودن آن بزرگوار است که قطعاً بر اثر معنوی این مطالب در جان خوانندگان می‌افزاید و توشه خوبی برای سالکان الی‌الله خواهد بود.

«گلستان قرآنی»
«گلستان قرآنی»

کتاب «گلستان قرآنی» تالیف علی رزاقی‌شانی به همت انتشارات تیرگان چاپ و روانه بازار کتاب شد. این اثر به بررسی 66 گیاه که در قرآن کریم از آن‌ها نام‌ برده شده است، می‌پردازد.

کتاب «گلستان قرآنی» در دو بخش با عنوان «گل‌ها و گیاهان و میوه‌ها و درختان در معنای خاص» و «گل و گیاهان و میوه‌ها و درختان در معنای عام» تهیه و تنظیم شده است. این کتاب در بخش نخست به معرفی 20 گیاه و در بخش دوم به معرفی 46 گیاه پرداخته است.

از میوه‌های خاص که در این کتاب از آن‌ها نام برده شده است، می‌توان به «اثل»، «اعناب»، «بَصَل»، «تین» و از میوه‌های عام «آکمام»، «بَقل»، «حب»، «جنّ» و «خَمط» اشاره کرد.

در بخشی از این اثر آمده است: «کُنار (سدر) گیاهی از تیره‌ای عناب‌هاست که غالبا به صورت درخچه می‌باشد. ارتفاع آن به یک متر تا یک متر و نیم می‌رسد، شاخه‌هایش بی‌کُرک و برگ هایش کوچک و بیضوی و نوک‌تیزند و گل‌هایی به رنگ آبی دارد. میوه‌اش به اندازه‌ای یک گوجه‌ای کوچک و دارای میان‌بر خوراکی مطبوع است، برگ‌های کوبیده‌ای آن به نام سدر در استحمام مصرف می‌شود. این گیاه در جنوب ایران به فراوانی می‌روید. سدر را در فارسی کُنار می‌‌گویند.»

چاپ نخست کتاب «گلستان قرآنی» با شمارگان هزار نسخه، 72 صفحه و  و بهای 18 هزار ریال از سوی انتشارات تیرگان منتشر و بر پیشخان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

«میعاد‌العباد»
«میعاد‌العباد»

کتاب «میعاد‌العباد؛ تاریخچه، آداب و احکام نماز جمعه» تالیف بهاءالدین قهرمانی‌نژاد شایق، ضمن بررسی تاریخچه نماز جمعه در صدر اسلام، به ویژه خطبه‌های پیامبر (ص) و امیر‌المومنین (ع) به اهمیت این فریضه از جنبه‌های مختلف احکامی و آدابی و همچنین گذری بر تاریخچه نماز جمعه بعد از ورود اسلام به ایران به اجمال نگریسته است.

این کتاب در دو فصل تدوین و تنظیم شده است. فصل نخست کتاب با عنوان «روز جمعه، عید صالحان» از وجه تسمیه این روز، فضیلت روز جمعه، اعمال شب و روز جمعه، ادعیه، فضیلت نماز جمعه در احادیث، نماز جمعه در آرای فقها و برخی احکام جمعه و وظایف خطیب بحث شده است.

در فصل دوم، کتاب تاریخچه نماز جمعه از وجوه گوناگون و به‌طور دقیق و با استناد به روایات معتبر و خطبه‌‌ها بررسی شده است. تشریح نماز جمعه، تاریخچه نماز جمعه و خطبه‌های پیامبر (ص)، نگاهی به متن و تاریخچه حدیث ثقلین، بررسی برخی خطبه‌های امیر‌المومنین (ع)، خطبه‌های سایر امامان معصوم (ع) و نقش نماز جمعه در بیداری اسلامی، از  مباحثی‌اند که در این فصل توسط نویسنده کتاب به بحث گذاشته شده‌اند.

چاپ نخست کتاب «میعاد‌العباد؛ تاریخچه، آداب و احکام نماز جمعه» با شمارگان سه هزار نسخه، در 216 صفحه و بهای دو هزار تومان از سوی انتشارات فقه منتشر شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری کتاب ایران، خبرگزاری فارس