تبیان، دستیار زندگی
احب الاخوان علی قدر التقوی. دوستان و برادران خود را به اندازه ی تقوایشان دوست بدارید.(بحارالانوار،ج 74، ص184)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفت و آمدهای ممنوع


احب الاخوان علی قدر التقوی. دوستان و برادران خود را به اندازه ی تقوایشان دوست بدارید.(بحارالانوار،ج 74، ص184)

رفت و آمدهای ممنوع

رفت و آمد با خانواده هایی که باعث وارد آمدن صدمات معنوی و اخلاقی به شما یا فرزندانتان می شود را به حداقل برسانید. با کسانی که زنان و دختران را تحقیر می کنند، کمتر معاشرت داشته باشید. البته این قاعده منهای پدران و مادران است. چرا که طبق آموزه های دینی و فقهی، ادب و احترام و تواضع در برابر پدر و مادر هیچ گاه حتی اگر غیر از مسلمان باشند نباید فراموش شود.

اصل  معاشرت را نمی توان از فرایند زندگی اجتماعی حذف نمود. انسان موجودی است اجتماعی و در خلوت و جدای ازجمع و جماعت به بندگی ، بالندگی و سازندگی نمی رسد. مهارت ها، یافته ها، تجربیات، تعلیم و تعلم در معاشرت ها و ارتباطات موثر با دیگران به دست می آیند.

در معاشرت با خوبان و خردمندان فامیل و آشنایان است که عقاید و افکار همسر و فرزندانمان تقویت می شود و اشاعه می یابد. در خدمت به دیگران ، رسالت دینی ما محقق می گردد. دوستان و معاشران صالح و سالم، همچون شیشه ی عطری می مانند که بوی عطر معنویت و معرفتشان همنشینان خود را معطر ساخته و آنان را به دین و دانش و آرامش می رسانند.

مقام و منزلت هر فرد و خانواده ای را با شناخت قدر و قیمت همنشینان آنان می توان بدست آورد.

تو اول بگو با کیان دوستی                            پس آنگه بگویم که تو کیستی

معیار معاشرت

برخی، گویش ها و مثل های نادرست و غیر منطقی مثل " خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو." و عده ای نیز میل و کشش غریزی و شکمی و گروهی هم پست و مقام و شهرت را معیار معشرت قرار می دهند و بعضی نیز به بهانه ی صله ی ارحام به مجالس گناه و معصیت راه می یابند و خواسته های نفسانی و تمایلات لذت طلبانه ی خود را توجیه می کنند.

درحالی که اصلی ترین معیارهای معاشرت جلب رضایت خدا، افزودن بر علم و دانش و تقویت بنیه ی ایمانی و انجام خدمت به مردم است.

آفت ها و آسیب های معاشرت های ناسالم

1-زمینه های گناه و معصیت را فراهم می آورد.

2- دخالت در زندگی خصوصی، افزایش حساسیت ها و تحریک حس حسادت و بروز سایر گناهان همچون غیبت و ...

3- گسترش چشم و هم چشمی و رقابت در پذیرایی ها و تجمل گرایی ها و رقابت های کاذب.

هنگامی که در محفلی هستید، مدام به ساعت خود نگاه نکنید. مگر آنکه بلافاصله قصد ترک آن محل را داشته باشید. وقتی به ساعت تان نگاه می کنید دیگران اینطور برداشت می کنند که شما خسته و بی حوصله هستید

قوانین مهم معاشرت پسندیده

1-همیشه مودب باشید: همواره نسبت به همه مودب و با نزاکت باشید، ادب نشانه ی بزرگ منشی و پختگی شخصیت انسان است.

2- هیچگاه دشنام ندهید: دشنام و ناسزاگویی نشان می دهد که شما قادر نیستید برای بیان عقاید خودتان از واژه ها و لغات مناسب تری بهره بگیرید. فردی که منطق داشته باشد هرگز دشنام بر زبان نمی آورد.

3- به دیگران خیره نشوید: زل زدن به دیگران به شکل چشم چرانی، نوعی تعرض به دیگران محسوب می گردد. البته این سخن بدین معنی نیست که در هنگام صحبت کردن با کسی رو از او برگردانید، روبرگرداندن مخالف برقراری ارتباط چشمی و دور از ادب است. خیره شدن هم با برقراری ارتباط چشمی تفاوت دارد. بنابراین ارتباط چشمی برقرار کنید ولی به کسی خیره نشوید.

4- اسرار زندگی خصوصی خود را فاش نکنید: آبرو، شرافت، صداقت و بصیرت، بزرگترین و مهمترین عامل برای حفظ اعتبار یک فرد متشخص است. جزئیات زندگی شما باید محرمانه باقی بماند.

5- صحبت کسی را قطع نکنید.

6- حرمت بزرگترها را نگه دارید.

7- به اشتباهات دیگران نخندید.

8- مرتب به ساعتتان نگاه نکنید: هنگامی که در محفلی هستید، مدام به ساعت خود نگاه نکنید. مگر آنکه بلافاصله قصد ترک آن محل را داشته باشید. وقتی به ساعت تان نگاه می کنید دیگران اینطور برداشت می کنند که شما خسته و بی حوصله هستید.

9- بیش از حد نزدیک نزدیک نایستید: هریک از ما برای خود یک " حد آسودگی" داریم.( که در افراد مختلف، متفاوت است.) و دوست نداریم دیگران بدون اجازه به این فضای شخصی تجاوز کنند. اگر هم کسی این کار را بکند سعی داریم از او دوری کنیم.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: کتاب مهارت های زندگی برتر. نوشته دکتر خسرو امیرحسینی. کتاب کلیدهای جلب محبت همسر.

نوشته احمد رزاقی

مطالب مرتبط:

موثر و صمیمانه برای زندگی امروز

کنار آمدن با آدم‌های جاه‌طلب

فقط حرف نزن، گاهی گوش بده

چگونه بگویم تا مرا ببخشی؟

نسخه دست اول از خودتان باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.