تبیان، دستیار زندگی
به طورکلی روحیه عدم گذشت و بخشش خود و دیگران به هنگام اشتباه، مانع از آزادی و رهایی فکر و ذهن فرد می گردد و درصورت مداومت چنین حالاتی با برهم زدن تعادل بافت های بدن به ویژه دستگاه عالی عصبی(مغز) و قلب باعث بیماری های جسمی.........
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ببخشید و رهایش كنید


به طورکلی روحیه عدم گذشت و بخشش خود و دیگران به هنگام اشتباه، مانع از آزادی و رهایی فکر و ذهن فرد می گردد و درصورت مداومت چنین حالاتی با برهم زدن تعادل بافت های بدن به ویژه دستگاه عالی عصبی(مغز) و قلب باعث بیماری های جسمی.........


ببخشید و رهایش كنید

همه ما در زندگی خود دچار خطا و لغزش شده ایم و ممکن است در آینده هم دچار چنین خطاهایی شویم همچنین ممكن است دیگران نیز در حق ما بدی كرده و موجبات رنجش و آزردگی ما را ایجاد كنند. بروز خطا در زمینه های شغلی و رفتاری اجتناب ناپذیر است. متاسفانه گاهی خطاهای کوچک ، حتی در زمان های بسیار دور ممکن است در ذهن فرد چنان بزرگ بنماید که تمام فکر و ذهن روزانه فرد را درگیر کند و با تکرار این حالات بصورت یک مشغله درآید و منجر به کاهش فرآیند خودآگاهی شخص گردد.در این وضعیت های روحی نامناسب ما لحظه اکنون و حال را فراموش می کنیم و برنامه و طرح مان را برای آینده از دست می دهیم.

برای اینکه به هنگام بروز خطا دستخوش چنین حالات روحی نامناسب یا وضعیت های مشابه نشویم، لازم است که برخورد مناسبی با لغزش و خطای خود و یا دیگران داشته باشیم.

در این گونه موارد سرزنش بیش از اندازه خود یا نبخشیدن دیگران، نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه زمینه بروز اختلالات رفتاری را در فرد تشدید می کند. راه حل آسان این است كه تنها هنر بخشودن را تمرین کنیم و از اشتباه و خطای گذشته درس بیاموزیم و تا حد امکان از تکرار مجدد آن بپرهیزیم.

به طورکلی روحیه عدم گذشت و بخشش خود و دیگران به هنگام اشتباه، مانع از آزادی و رهایی فکر و ذهن فرد می گردد و درصورت مداومت چنین حالاتی با برهم زدن تعادل بافت های بدن به ویژه دستگاه عالی عصبی(مغز) و قلب باعث بیماری های جسمی نیز می گردد,درحالیکه با بخشیدن خود و دیگران می توانیم آزادتر به زندگی خود ادامه دهیم.

بخشش خود و دیگران باعث توازون عملکرد جسمی و ذهنی فرد می گردد و روابط شغلی و اجتماعی را بهبود می بخشد.

مسلما گذشته قابل بازگشت نیست، در واقع آنچه که تغییر می دهید عبارت است از اینکه درباره اش چه احساسی می دانید که بخشیدن به مفهوم فراموش کردن نیست بلكه  به معنای كنار آمدن با یك خاطره یا واقعه ناراحت كننده است.

دشمنی و کینه کشنده است؛ متخصصان معتقدند که استرس کشنده است و این به خاطر این است که جسم و روان شامل یک پیوند هستند. به عبارت دیگر هر چند این دو یکی نیستند اما همپوشانی بسیار زیادی بین این دو وجود دارد که آنها را متاثر از یکدیگر می کند. لذا خودتان را از شر استرس های روانی خلاص کنید تا جسم شما هم شادتر و شاداب تر شود. هیچ چیز مثل بخشیدن، استرس های روانی را بر طرف نمی کند. خشم و کینه هیچ چیز را حل نمی کند بلکه تنها ریشه های افكار منفی را مستحکم تر می کند که نتیجه نهایی آن بروز انواع مشكلات روحی وجسمی خواهد بود اما از طرف دیگر بخشش باعث می شود که ارتباط شما با حوادث تلخ و دردناک گذشته قطع شود.

بخشش یعنی ایجاد مرهم و التیام برای خودتان و فرصتی است برای تجربه کردن قدرت و ظرفیت شخصی خود و انتخاب کردن راهی برای رسیدن به احساسی بهتر از خودتان

آیا بخشش کارایی دارد؟

برای شما حتما؛ چون تجربه بخشش تنها برای شما رخ می دهد لذا تنها شما از فواید آن بهره مند می شوید. بخشش یعنی ایجاد مرهم و التیام برای خودتان و فرصتی است برای تجربه کردن قدرت و ظرفیت شخصی خود و انتخاب کردن راهی برای رسیدن به احساسی بهتر از خودتان.

بخشش یک امر شخصی و محرمانه است، چون بخشیدن با پاک كردن قلب و زدودن دل از کینه مرتبط است ، لذا این کار در خلوت ذهن تان بهتر اتفاق می افتد. ابتدا باید این کار را در درون خود و در تنهایی تان انجام دهید .

همچنین لازم است كه بخشش به صورت مرحل به مرحله صورت گیرد. بخشش ممکن است در ابتدا به شکل یک امر بسیار دشوار به نظر برسد اما با حرکت قدم به قدم، قابل اجرا می شود. پس با این شناخت آغاز کنید که در امر بخشش سه جنبه وجود دارد: بخشش دیگران، بشش خود، کسب یا دریافت بخشش دیگران.

بخشش دیگران

وقتی شما از دیگران گذشت می کنید این امر به راحتی گسترش می یابد. برای مثال، شما می توانید افراد را به دسته های زیر تقسیم کنید: غریبه ها، دوستان، اقوام و خانواده، افرادی که بیشتر به شما صدمه و آسیب رسانده و ....  .

حتی ممکن است گروههای دیگر مانند همسایه ها، همکاران، کارکنان زیر دست و .. را به حساب اورید. سپس از گروهی که به نظرتان ساده تر می توانید شروع کنید. خواهید دید که در اثر گذشت چه احساس خوبی خواهید داشت و همین امر الهام بخش شما برای گذشت کردن نسبت به دیگران خواهد بود.

ببخشید و رهایش كنید

بخشش خود

در این مرحله از روزگاران قدیم شروع کنید . برای هر چیز و هر اتفاقی که در اثر آن دچار ناراحتی می شوید خودتان را ببخشید. از ابتدا تا کنون. یادتان باشد هر انسانی ممکن است اشتباه کند. هیچ کس کامل نیست. نکته مهم درس گرفتن از اشتباهات است. گذشت کردن یک روش بهینه برای گسترش یادگیری است.

دریافت گذشت دیگران

در زندگی واقعی تان، از عموم افرادی که در حق شان مرتکب خطایی شده اید عذر خواهی کنید و فرصتی دهید تا عذرخواهی تان را بپذیرد. شاید برای تان شگفت آور باشد که بدانید سایرین هم دوست دارند كدورت ایجاد شده حل شود و مشكلات و كینه ها رفع شده و دلها با یكدیگر صاف و زلال شود.

ما با نبخشیدن ، افراد را در ذهن خود زندانی کرده ، با فکر به او ، بزرگش می کنیم و انرژی خود را بیهوده هدر میدهیم . به جای آنكه به آزار روح خود و بی توجهی نسبت به خود ، مشغول شوید و نهال اعتماد بنفس خود را بخشكانید ، او را ببخشایید و رها كنید و حتی در حقش دعای خیر كنید تا روح شما بزرگ و غنی شود.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

گمرک اندیشه تان را مراقبت کنید

تصاویر زیبایی از پشتکار

به احساسات هم یارانه می دهند

آرامش را به زندگی‌تان دعوت کنید

افسردگی یک فرصت بزرگ برای تغییر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.