تبیان، دستیار زندگی
آخرین بار كه تفریحی خانوادگی را تجربه كردید ، كی بود؟ چه كار كردید؟ اصلا برنامه‌ای برای لذت بردن از اوقات‌تان كنار خانواده دارید؟ اگر اینطور نیست باید بدانید و آگاه باشید كه كارشناسان نسبت به سردی روابط خانوادگی شما هشدار می دهند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طعم شیرین تفریح


آخرین بار كه تفریحی خانوادگی را تجربه كردید ، كی بود؟ چه كار كردید؟ اصلا برنامه‌ای برای لذت بردن از اوقات‌تان كنار خانواده دارید؟ اگر اینطور نیست باید بدانید و آگاه باشید كه كارشناسان نسبت به سردی روابط خانوادگی شما هشدار می دهند .

تفریح از نوع خانوادگی

شاید خیال می‌كنید تفریح كردن نمی‌تواند آنقدرها هم مهم باشد و اصلا اهمیتی دارد كه مدت‌هاست در جمع خانواده از فعالیتی سرگرم‌كننده لذت نبرده‌اید یا آخرین خاطره‌هایتان از یك سرگرمی خانوادگی شاد مربوط به سال‌ها پیش است اما برخلاف باور شما، به اعتقاد روان‌شناسان، تفریح‌های خانوادگی سهم بسیار مهمی در حفظ سلامت روانی اعضای خانواده، كاهش تنش و افزایش سطح موفقیت آنها در جنبه‌های گوناگون دارد.

در این گزارش راه‌هایی ساده برای سرگرم كردن خانواده آورده شده است.

باورهای غلط برای حذف تفریح خانوادگی

چرا برخی خانواده‌ها شیرین‌ترین بخش زندگی یعنی تفریح كردن را از خودشان دریغ می‌كنند؟ آنها باورهای نادرستی دارند كه ما قصد داریم برخی‌ از آنها را برای شما مطرح كنیم و به هر یك پاسخ بدهیم.

باور غلط اول، تفریح خانوادگی وقت‌مان را تلف می‌كند: كسانی كه به این باور اعتقاد دارند حساب و كتاب می‌كنند كه اگر آن چند ساعت وقت تفریح در كنار اعضای خانواده را صرف كار و انجام مسئولیت‌هایشان كنند زودتر و بهتر به وظایفشان عمل می‌كنند.

پاسخ: شاید با حذف تفریح وقت بیشتری برای انجام وظایف‌مان داشته باشیم، اما وقت بیشتر، همیشه به معنای بهره‌وری بیشتر نیست. تفریح خانوادگی برای شما شادمانی و انرژی تازه برای عمل به مسئولیت‌هایتان را به ارمغان می‌آورد. بدون این انرژی، حتی اگر وقت بیشتری داشته باشید كیفیت كارتان پایین خواهد آمد.

باور غلط دوم، تفریح كردن پول كافی می‌خواهد و ما ثروتمند نیستیم: خانواده‌هایی كه بی‌پولی را بهانه می‌كنند دو گروه هستند. اول آنها”‹ كه واقعا مشكل مالی دارند و دوم كسانی كه آنقدرها هم دستشان تنگ نیست، اما اصرار دارند پولی را كه قرار است صرف تفریح كردن كنند، در حساب بانكی‌شان برای روز‌های مبادا و كارهای به قول خودشان مهم‌تر نگه دارند.

پاسخ: عذر هیچ كدام از این گروه‌ها پذیرفته نیست. ما هم قبول داریم كه اگر ثروتمند نباشید نمی‌توانید به مسافرتی اشرافی بروید، در هتلی پنج ستاره اقامت كنید، هر چه می‌خواهید بخورید و خودرویی هم در اختیارتان باشد كه شما را به جاذبه‌های گردشگری مقصد برساند یا شاید بدون ‌پول نتوانید برای تفریح آخر هفته به تله‌كابین یا اسكی یا غواصی بروید، اما هزاران راه برای وقت گذرانی در كنار خانواده و لذت بردن از اوقاتتان وجود دارد كه نیاز به خرج چندانی ندارد و فقط دل خوش می‌خواهد و اعتقاد به این كه با تفریح كردن، زندگی دلپذیر‌تر می‌شود. در پاسخ به گروهی كه گمان می‌كنند با پس‌انداز كردن پول از طریق حذف تفریح می‌توانند وضع اقتصادی خانواده را بهتر كنند هم باید بگوییم حذف تفریح‌های خانوادگی، عواقبی دارد كه هزینه حل و فصل كردنشان بیشتر از هزینه گنجاندن دلخوشی‌های كوچك در زندگی است.

زندگی خانوادگی بدون تفریح ممكن نیست . یعنی محال است اعضای خانواده‌ای مدعی شوند كاملا خوشبخت در كنار هم زندگی می‌كنند، اما هیچ برنامه‌ای برای تفریح كردن با هم ندارند. حذف تفریح از زندگی خانوادگی به این معناست كه زندگی همه اعضای خانواده در انجام وظایف روزمره، خلاصه شده است و صددرصد آنها با عواقبی مواجه خواهند شد

باور غلط سوم، بلد نیستیم خوش باشیم: این گروه می‌گویند از آنجا كه از دوران كودكی تفریح خاصی نداشته‌اند، حالا هم بلد نیستند تفریح كنند.

پاسخ: ما هم قبول داریم كه اگر در خانواده شما فرهنگ لذت بردن از زندگی جا نیفتاده باشد ممكن است شما هم ندانید چگونه باید تفریح كرد، اما این بهانه خوبی برای حذف تفریح نیست.

برای گنجاندن تفریح در برنامه‌های زندگی‌تان، خانواده‌های دیگر را الگو قرار بدهید. از دوستان و آشنایان بپرسید آنها برای گذراندن فراغتشان كجا می‌روند و چه می‌كنند. دوستان خانوادگی تازه‌ای پیدا كنید كه می‌دانید اهل لذت بردن از زندگی هستند. برای شروع، سراغ دم‌دستی‌ترین انواع تفریح‌ها بروید یعنی بازی‌های داخل خانه و پارك.

باور چهارم، نیازی به تفریح نداریم: این گروه می‌گویند با این كه هیچ برنامه لذتبخشی برای فراغت‌شان ندارند، اما حس می‌كنند هیچ چیز در زندگی‌شان كم و كسر نیست و به همین علت نیازی برای تفریح كردن احساس نمی‌كنند.

پاسخ: زندگی خانوادگی بدون تفریح ممكن نیست . یعنی محال است اعضای خانواده‌ای مدعی شوند كاملا خوشبخت در كنار هم زندگی می‌كنند، اما هیچ برنامه‌ای برای تفریح كردن با هم ندارند. حذف تفریح از زندگی خانوادگی به این معناست كه زندگی همه اعضای خانواده در انجام وظایف روزمره، خلاصه شده است و صددرصد آنها با عواقبی مواجه خواهند شد، برای مثال اعضای این نوع خانواده‌ها:

ـ از یكدیگر خاطرات خوش كمی دارند و به همین دلیل وابستگی عاطفی آنها هم اندك است.

ـ احساس افسردگی و خستگی مزمن دارند. همین احساس خستگی و ناامیدی باعث می‌شود آنها زودتر از دیگران تسلیم مشكلات شوند.

ـ  بیشتر از خانواده‌های دیگر با هم درگیر می‌شوند چون بشدت بی‌حوصله هستند و آستانه تحملشان پایین آمده است.

ـ از زندگی‌شان ناراضی هستند، اما فعالیت‌های روزمره شادشان نمی‌كند.

ـ  برای پر كردن وقت‌شان به كارهایی رو می‌آورند كه ممكن است مضر باشد. برای نمونه امكان دارد جوان‌تر‌ها برای پر كردن وقت‌ خود جذب دوستانی شوند كه از نظر اخلاقی تائید شده نباشند یا خودشان را در فضای مجازی با دوستانی ناشناخته سرگرم كنند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : جام جم

مطالب مرتبط :

خانواده جای یكه‌تازی نیست

مشارکت ،طعم شیرین یک زندگی

مدیریت بحران را یاد بگیرید!

بهداشت روانی زیر سقف مشترک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.