تبیان، دستیار زندگی
مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران جمخلیج فارس دوره دوازدهم خود را پشت سر گذاشت. این لیگ که در دوره نخست با هدف رفع مشکلاتش در طول اجرا آغاز شد تا به اینجا حرکت های رو به جلو داشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زشت و زیبای لیگ فوتبال از نگاه کارشناسان


مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران جام خلیج فارس دوره دوازدهم خود را پشت سر گذاشت. این لیگ که در دوره نخست با هدف رفع مشکلاتش در طول اجرا آغاز شد تا به اینجا حرکت های رو به جلو داشته است.


استقلال - داماش

البته این پیشرفت هنوز با انتقادات به جا مواجه می شود. علاوه بر این فوتبال ما در بخش هایی نه تنها رشد نداشته بلکه عقب گرد هم نشان می دهد. بررسی چنین مسایلی و پیدا کردن راهکار برای حل آن می تواند فوتبال ما را صاحب یک لیگ پویا کند.

به طور قطع با وجود یک لیگ پویا ما در همه زمینه ها منجمله تیم ملی شاد موفقیت خواهیم بود. یکسال تلاش و رفت و آمد و روزهای ابری و آفتابی باعث می شود تا آنهایی که در کوران لیگ باشند هر کدام از منظری به رشت و زیبایی ها اشاره کنند. از مدیر و خبرنگار گرفته تا داور و عکاس در کنار بازیکنان و مربیان حرف های بسیاری در این باره دارند.

امیدواریم این گزارش بتواند شما مخاطبان عزیز را به گوشه ای از زوایای پیدا و پنهان لیگ آشنا سازد. با هم نظرات کارشناسان امر را مرور می کنیم. کارشناسانی که هم از نکات منفی و هم از نکات مثبت لیگ سخن به میان آوردند.

پرویز زاهدی: جابجایی های زیاد و دردسر ساز

 نکته منفی: در لیگ ایران ما شاهد جابه جایی فراوان بازیکن و مربیان هستیم که اصلا خوب نیست. کجای دنیا چنین اتفاقی رخ می دهد؟ جالب این که این اتفاق در خصوص مدیران هم رخ می دهد تا همه برنامه ها به هم بریزد. فوتبال یک کار گروهی است. برای داشتن حاصل خوب باید در بین اعضا هماهنگی به وجود آید. ایجاد هماهنگی به زمان نیاز دارد. تغییرات پی در پی باعث عدم شکل گیری این اصل می شود. در لیگ ما تغییرات بسیار هم وسیع هستند در حالی که باید محدود باشد. تغییرات در یک تیم باید براساس نیاز باشد. ما تیم هایی را می بینیم که مربی ندارند و در این تیم مدیران یارگیری می کنند . این یارگیری بر چه اساسی انجام می شود؟

 نکته مثبت: لیگ ما در این دوره با توقف و تعطیلی کمی مواجه شد. قبل از این با هر اتفاقی لیگ را تعطیل می کردیم. خوشبختانه با تلاش هایی که از چند سال پیش آغاز شده زمینه تهدیدها برای تعطیلی کم شده است. ما باید سایر مشکلات خود را به این شکل کم کم حل کنیم تا به سوی داشتن یک لیگ استاندارد جهانی پیش برویم.

محمد جانفدا: حیات فوتبال با لیگ ادامه دارد

محمد جانفدا رئیس اسبق هیات فوتبال تهران و کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال دیدگاه خاص خود را در خصوص لیگ دارد.

نکته منفی: لیگ امسال از لحاظ حضور تماشاگر چنگی به دل نزد. حضور تماشاگر هر ساله کمتر می شود و این یک زنگ خطر جدی است. ادامه این روال گرمای لیگ لیگ را تهدید می کند و باید برای آن چاره ای اندیشید. علاوه بر این دادن شعارهای دل آزار نیز فضایی حاکم بر ورزشگاه ها را آلوده می کند. یکی از دلایل کم شده تعداد تماشاگر هم همین است که خانواده ها را نگران می کند.

نکته مثبت: اصل برگزاری لیگ کار بسیار خوبی است. لیگ باعث می شود تا فوتبال همه هفته مورد توجه باشد. به این ترتیب لیگ باعث رشد فوتبال می شود. به ایت ترتیب با برگزاری لیگ حیات فوتبال ادامه دارد. هر چند تا رسیدن به نشاط لازم فاصله داریم اما برگزاری لیگ ما را به آینده امیدوار می کند. با وجود مشکلات پیدا و پنهان برگزاری لیگ در این ابعاد کار دشواری است که باید این واقعیت را درک کرد. برنامه ای که همه هفته جماعت کثیری از علاقه مندان را درگیر می کند حتما با فراز و نشیب رویروست اما در کل مایه امیدواری به آینده است

مهدی زارع عکاس ورزشی: به نظرم کم دقتی در اعلام ساعت بازیها باعث شد تا ما شاهد حضور تماشاگران کمتری نسبت به گذشته باشیم. متاسفانه مسئولان بین روزهای آخر و میان هفته تفاوتی قائل نیستند. این امر برای تماشاگران زحمت تولید می کند. با وجود این که در راه تجهیزات ورزشگاه ها زحماتی هم کشیده می شود اما هنوز پیشرفت لازم را نکرده ایم.

خسرووالی زاده:حاضری خوری باب شده است

خسرو والی زاده مجری شبکه رادیویی ورزش نیز در بیشتر اوقات در کنار لیگ ایران است. او می گوید:

 نکته منفی: خطر بزرگی که امسال به چشم دیدیم کم شدن و یا بهتر بگویم فقدان پدیده هاست. تیم های ما حاضری خور شده اند. کسی به فوتبال پایه توجه ندارد و این باعث شده تا لیگ کارکرد لازم را نداشته باشد. لیگی که نتواند پدیده معرفی کند به درد نخواهد خورد. برای حل این مشکل بزرگ باید همه بسیج شویم وگرنه در آینده کار بسیار سخت خواهد بود.

 نکته مثبت: خوشبختانه پس از سالها ما شاهد مراسم اختتامیه خوبی بودیم. اختتامیه لیگ و جام حذفی چیزی در شان لیگ ما بود. یکسال تلاش و زحمت باید پایانی زیبا داشته باشد. هرسال این را وعده می دادند که خوشبختانه امسال این وعده عملی شد. امیدوارم این استثناء نباشد و سال های بعد هم انجام شود.

جواد خیابانی: وای از تبانی

جواد خیابانی مجری با تجربه تلویزیون خیلی کوتاه به این سوال پاسخ داد:

 نکته منفی: نکته منفی امسال فوتبال ما رو شدن پدیده تبانی است. این امر همه تلاش ها و برنامه ها را زیر سوال می برد. اگرچه این امر در لیگ دسته اول زیر ذره بین رفت اما نمی توان منکر شد که در لیگ برتر چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

نکته مثبت: فوتبال خود به خود دارای جذابیت و زیبایی است. همین امر این رشته را این همه مورد توجه کرده است. تصویر زیبای زمین چمن در همان لحظه اول همه را متوجه خود می کند. خوشبختانه چند سالی است که با کیفیت خوب زمین چمن ورزشگاه آزادی از این لحاظ دارای زمین خوب و استانداردی شده ایم که قابل توجه است.

مزدک میرزایی: پدیده دیده نمی شوند!

مزدک میرزایی گزارشگر تلویزیونی بسیاری از بازی های لیگ که در پاره ای از اوقات گزارش هایش با اعتراضاتی هم روبرو می شود در این باره چنین گفت:

 نکته منفی: متاسفانه ما هنوز مشکلات زیادی در فوتبالمان داریم. به عنوان مثال بعضی بازی ها روی چمن مصنوعی برگزار می شود. این در حالی است که این تیم ها زمین چمن طبیعی هم دارند. چنین اتفاقاتی با اصل حرفه ای گری در فوتبال همخوانی ندارد. ورزشگاه های ما هنوز فاقد امکانات لازم هستند و این امر اجرای مسابقه در اغلب زمینه ها را با مشکل جدی مواجه می کند. در این بین تغییر ساعت بازی ها نیز دل آزار است. از همه این ها مهم تر این که ما در لیگ شاهد رو شدن پدیده ها نبودیم. چنین اتفاقی اصل لیگ را زیر سوال می برد و ما را برای آینده نگران می کند.

 نکته مثبت: پایان مسابقات درست بر سر زمانی که قراربود یکی از نکات جالب توجه بود. ما نسبت به گذشته نظم بهتری داریم . این امر نشان می دهد که می توانیم با دقت و تلاش بیشتر برمشکلات خود فائق آییم. این اتفاق در ورزشگاه ها به چشم می آید . مثلا در زمینه داشتن اینتر نت و ابزار لازم که البته تا رسیدن به مطلوب فاصله دارد.

اکبر ارمنده: مربیان ایرانی رشد داشتند

اکبر ارمنده مجری رادیو ورزش که کار گزارش رادیویی بسیاری از بازیها را برعهده داشت این گونه صحبت کرد:

 نکته منفی: لیگ در طول برگزاری شاهد تغییرات فراوان در بین نربیان است. آمار به ما می گوید این تغییرات اکثرا جوابگو نیست. ما نباید فقط به بالای جدول نظر کنیم یک لیگ خوب وقتی خود را نشان می دهد که ته جدولی هایش خوب باشند. در خصوص تغییر مربیان دیدیم که گهر دورود، صنعت نفت و پیکان با وجود این کار به جایی نرسیدند. این امر در صنعت نفت نمود بیشتری هم داشت. نکته منفی لیگ علاوه بر این وقتی شکل گرفت که تیمی چون گهر بیش از یک نیم فصل زمین خانگی نداشت و در شهرهای دیگر بازی کرد. چنین اتفاقی لیگ را با نمره منفی مواجه می کند.

 نکته مثبت: ما شاهد رشد مربیان ایرانی بودیم. امیر قلعه نویی توانست خود رابیش از پیش اثبات کند. حسین فرکی هم توانایی های خود را نشان داد. ما در لیگ این دوره شاهد ظهور پدیده ای چون مصطفی شجاعی بودیم که می تواند در آینده جانشین خوبی برای ملی پوشان فعلی باشد.

مهدی زارع: گلر خارجی آزاد شد!

عکاس پرکار فوتبال ایران مهدی زارع تقریبا به همه ورزشگاه های ایران سرک می کشد. او در این خصوص گفت:

 نکته منفی: به نظرم کم دقتی در اعلام ساعت بازیها باعث شد تا ما شاهد حضور تماشاگران کمتری نسبت به گذشته باشیم. متاسفانه مسئولان بین روزهای آخر و میان هفته تفاوتی قائل نیستند. این امر برای تماشاگران زحمت تولید می کند. با وجود این که در راه تجهیزات ورزشگاه ها زحماتی هم کشیده می شود اما هنوز پیشرفت لازم را نکرده ایم. این امر با دیدن ورزشگاه های سایر کشورها به سادگی قابل مشاهده است. به عنوان مثال ورودی همه تماشاگران از یک در انجام می شود. چنین رویه ای باعث کسر امتیاز ما از سوی ای اف سی می شود.

 نکته مثبت: خوشبختانه امسال ورود دروازه بان خارجی آزاد شد تا این محدودیت برداشته شود. امیدوارم ایرانی ها با این اتفاق به خودشان بیایند و رشد لازم را در یک رقابت سخت داشته باشند. در ضمن خوشحالم که پس از سالها یک مراسم اختتامیه خوب را شاهد بودیم.

جعفر تبریزی: اختتامیه عالی بود

جعفر تبریزی عکاس قدیمی ورزش ایران با دید مثبت به لیگ امسال نظر کرد.

 نکته منفی: من در خصوص مشکل حیطه کاری خودم حرف می زنم و بقیه را به سایرین می سپارم. عکاسان هنوز برای تردد در فضای اطراف زمین مشکل دارند و کار خیلی حرفه ای نیست. از سوی دیگر ما هر هفته باید برای گرفتن کارت جدید  اقدام کنیم. گمان می کنم باید راهی برای حل این مشکلات بیندیشند تا تمرکز ما به کارمان معطوف شود.

 نکته مثبت: من نکات مثبت را بیش از منفی دیده ام. لیگ دوره خوبی را پشت سر گذاشت. با به همه خسته نباشید گفت. به ویژه مراسم اختتامیه که هم در جام حذفی و هم لیگ مراسم عالی برگزار شد. امیدوارم این رویه ادامه یابد.

مرتضی آسمانی: رشد شهرستانی ها جالب است

مرتضی آسمانی تهیه کننده برنامه هر روز ورزش در شبکه خبر رشد شهرستانی ها را امیدوار کننده می داند.

 نکته منفی: متاسفانه لیگ کارکرد خود را در خصوص معرفی پدیده ها از دست داده است و این امر برای آینده فوتبال ما خطرناک است. به این ترتیب طراوت لازم گرفته می شود. در طول فصل گاهی توقف های بی دلیل باعث لطمه به کار می شود. ما با عبور از این مراحل باید به فکر ارائه برنامه یکساله و منظم باشیم. پس از دوازه دوره برگزاری باید چنین اقدامی صورت بگیرد و گرنه ما به مشکل خواهیم خورد.

 نکته مثبت: خوشبختانه در لیگ امسال فاصله بین تهرانی ها و شهرستانی ها کاملا ازبین رفت . نگاهی به جدول این امر را به خوبی نشان می دهد. باید باور کنیم که تیم های شهرستانی دیگر واهمه ای از تهرانی ها ندارند و در حال جلو زدن هم هستند. ما این امر را در خصوص حمایت تماشاگر هم می بینیم. تراکتور سازی با این همه هوادار و حتی تیمی مثل گهر دورود با خیل تماشاگران خود نشان دادند که شهرستانی در این زمینه هم در حال پیشرفت هستند.

بهمن اسدی
 بخش ورزشی تبیان