تبیان، دستیار زندگی
حوالی روز مرد یا روز زن و مادر، صدای زنگ پیامك می‌آید. گوشی همراه را دستمان می‌گیریم و وارد پیام‌ها می‌شویم. پیام، یك لطیفه یا در اصطلاح عامیانه‌اش یك «جوك» است. شروع به خواندن می‌كنیم. تمام كه شد قاه قاه می‌خندیم و در حالی كه ریسه می‌رویم، پیام را برای چ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویروس این پیامک‌ها نامرئی است


حوالی روز مرد یا روز زن و مادر، صدای زنگ پیامك می‌آید. گوشی همراه را دستمان می‌گیریم و وارد پیام‌ها می‌شویم. پیام، یك لطیفه یا در اصطلاح عامیانه‌اش یك «جوك» است. شروع به خواندن می‌كنیم. تمام كه شد قاه قاه می‌خندیم و در حالی كه ریسه می‌رویم، پیام را برای چند نفر دیگر ارسال می‌كنیم. آنها هم برای افراد دیگری، همین پیام را می‌فرستند و اینگونه می‌شود كه یك پیام در مقیاس میلیونی و بین زنان و مردان، جوانان و سالمندان و حتی نوجوانان رد و بدل می‌شود.

پیامک

این یکی از پیام هایی است که چند روز پیش در آستانه روز مرد و پدر، در حجم بسیار بالایی بین افراد جامعه رد و بدل شده است:" مرگ خاموش، طناب دار، قرص خواب، پرش از بلندی، رفتن زیر قطار، همه راههای خودکشی اند! اما همه ما شوهر کردن را انتخاب کردیم . مرگی آرام، مطمئن ، تضمینی و تدریجی/ روز مرد پیشاپیش مبارکشان."

ضمن این که گاه پیش می آید در این پیامک ها از القاب و واژه های تمسخر آمیز، زشت و اهانت آمیز استفاده شده است که اگر ذره ای از دریچه انسانیت و اخلاق به آن بنگریم، بی نهایت اسفناک است.

آیا تا به حال، به خود زحمت تحلیل اهداف و محتوای چنین پیامك‌های خطرناكی را داده‌ایم؟ آیا تا به حال به این اندیشیده‌ایم كه چه كسانی این پیامك‌ها را می‌سازند و منتشر می‌كنند؟ یك عده افراد بیكار و علاف؟ یا گروهی آگاه كه به صورت هدفمند اقدام به آفریدن چنین پیامك‌هایی می‌كنند؟ در این پیامک ها و امثال ان که برای هر دو جنس ارسال می شود، چند نكته تأمل‌برانگیز وجود دارد كه موجب ساخته شدن فرهنگ هایی دور از فرهنگ بومی و دینی و اسلامی ماست ؛ به آنها اشاره می‌كنیم:

یك: عادی جلوه دادن خیانت زناشویی، واضح‌ترین نكته قابل بررسی در این پیامك است. خیانت زن به همسرش و بالعکس و اینكه به طرز كاملاً عادی، یك زن یا مرد متأهل می‌تواند به طور پنهانی با مرد یا زن دیگری در ارتباط باشد، نكته‌ای است كه از طریق این پیامك به ذهن القا می‌شود. به اندازه‌ای موضوع خیانت، در این پیامك و پیامك‌های مشابه، عادی نشان داده می‌شود كه انگار مثل خوردن یك لیوان آب است!

آیا تا به حال، به خود زحمت تحلیل اهداف و محتوای چنین پیامك‌های خطرناكی را داده‌ایم؟ آیا تا به حال به این اندیشیده‌ایم كه چه كسانی این پیامك‌ها را می‌سازند و منتشر می‌كنند؟ یك عده افراد بیكار و علاف؟ یا گروهی آگاه كه به صورت هدفمند اقدام به آفریدن چنین پیامك‌هایی می‌كنند؟

دو: مظلوم نشان دادن زنان متأهل و خانه‌دار، نكته دومی است كه در این پیامك نهفته است. چنین پیامكهایی درصدد القای این موضوع است كه زن متأهل و كدبانو، در حالی كه تمام هم و غمش رسیدگی به امورات خانه، پخت و پز، شست و شو و فرزندداری است، اما شوهرش به دنبال خواسته‌های نفسانی خودش است و او را به حساب نمی‌آورد!

در واقع، پیامك هایی با هدف غرض ورزی ، به طور غیرمستقیم قصد دارد با زنان متأهل خانه‌دار همزادپنداری و همدردی كند(!) و به طور غیرمستقیم به آنان بگوید، ازدواج و متأهل شدن، نتیجه مثبتی در بر ندارد!

سه: نكته سومی كه باید مورد بررسی قرار بگیرد، اهانت آشكاری است كه به زنان به ویژه زنان متأهل و حتی به مردان متأهل می‌شود. اهانت آنان را عصبی و نسبت به همسرانشان بدبین كند. این بدبینی هم در نهایت، نتیجه‌ای جز شكاف میان زن و مرد خانه نخواهد داشت.

در آستانه روز مرد هم پیامك‌های اهانت‌آمیزی علیه مردان رد و بدل شد كه از همین جنس است. با این حال، آیا منطقی و اخلاقی است كه این پیامك‌ها را وقتی به ما می‌رسد برای دیگران ارسال كنیم؟!

اما هنوز این سۆال پابرجاست كه چنین پیامك‌هایی كه حاوی رویكردهای فمنیستی و ضدمرد است، به دست چه كسانی ساخته و منتشر می‌شود و چرا سازندگان چنین پیام‌هایی، ازدواج، تأهل و كیان اخلاقی خانواده و جامعه را مورد حمله قرار می‌دهند و در مقابل، بی‌بندوباری و خیانت را موجه جلوه می‌دهند؟! ویروس ایدز به ویروسی گفته می‌شود كه سیستم ایمنی- دفاعی بدن را از كار می‌اندازد و فرد به انواع سرطان‌ها و عفونت‌های مرگبار مبتلا می‌شود؛ آیا این پیامك‌ها شبیه ویروس ایدز نیستند كه سیستم ایمنی اخلاقی و رفتاری ما را از كار بیندازند؟!

به مناسبت روز مرد هم پیامك‌های اهانت‌آمیزی علیه مردان رد و بدل شد كه از همین جنس بود. با این حال، آیا منطقی و اخلاقی است كه این پیامك‌ها را وقتی به ما می‌رسد برای دیگران ارسال كنیم؟!

بخش اجتماعی تبیان


منبع : جوان آنلاین همراه با تغییر