تبیان، دستیار زندگی
– فصل پرشور دیگری از فوتبال در سطح قاره اروپا به پایان می‌رسد و فینال لیگ قهرمانان در ویمبلی در راه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 گل‌زن برتر تاریخ لیگ قهرمانان


فصل پرشور دیگری از فوتبال در سطح قاره اروپا به پایان می‌رسد و فینال لیگ قهرمانان در ویمبلی در راه است.امسال هم لحظات خاطره‌انگیزی داشت و بهترین و بزرگ‌ترین باشگاه‌های قاره برای کسب عنوان قهرمانی با هم مبارزه کردند.


الساندرو دل پیرو

لیونل مسی و کریستیانو رونالدو باز هم فوق‌العاده بودند و تیم‌هایشان را به نیمه‌نهایی رساندند. آنها با روبرت لواندوفسکی از بروسیا دورتموند و توماس مولر از بایرن مونیخ برای کفش طلا رقابت کردند.

اما آنها در میان برترین گل‌زنان تاریخ جام باشگاه‌های اروپا چه جایگاهی دارند؟ سایت گل 10 گل‌زن برتر این تورنمنت را لیست کرده است و البته تنها گل‌های مرحله گروهی به بعد حساب شده و هیچ گلی از دور مقدماتی لحاظ نشده است.

10. Alessandro Del Piero - 42 goals

الساندرو دل‌پیرو یکی از چهار بازیکن لیست ماست که تمامی گل‌هایش در لیگ قهرمانان را تنها برای یک باشگاه زده. نماد سابق باشگاه یوونتوس 42 گل برای این تیم در بزرگ‌ترین رقابت باشگاهی اروپا در دوران طولانی حضورش در این تیم به ثمر رساند و دو بار کفش طلا را برد.

او کمک کرد آنها در سال 1996 قهرمان شوند و در آن فینال مقابل آژاکس حضوری کامل داشت. یوونتوس آن بازی را در پنالتی برد. او سه بار دیگر با یوونتوس در فینال بازی کرد که البته این سه بار را شکست خورد.

او هرچند گل‌زن برجسته‌ای در این رقابت‌ها بود اما در چهار حضور در فینال تنها یک گل زد؛ مقابل بروسیا دورتموند در سال 1997.

9. Filippo Inzaghi - 46 goals

فیلیپو اینتزاگی دو بار فاتح لیگ قهرمانان شد و بی‌تردید با 13 سال حضور در یوونتوس و میلان چهره برجسته‌ای در این رقابت‌ها به شمار می‌رود.

جالب این که اینتزاگی یکی از دو بازیکنی در لیست ماست که هرگز کفش طلا را نگرفته. او به این ترتیب با استمرار فراوانی که در گل‌زنی داشت در میان 10 گل‌زن برتر جای گرفت.

بهترین عملکرد او دو گلی بود که در فینال 2007 مقابل لیورپول با پیراهن میلان زد و بهترین بازیکن میدان در فینال آتن لقب گرفت. میلان به این ترتیب انتقام فینال تلخ استانبول در دو سال پیش را گرفت؛ فینالی که او از دستش داده بود.

8. Eusebio - 47 goals

یکی از دو بازیکن بزرگ لیست ما که عملکرد فوق‌العاده‌اش در دوران پیش از لیگ قهرمانان و در جام باشگاه‌های اروپا بود اوزه‌بیو است.

اسطوره پرتغالی بنفیکا را به چند فینال جام باشگاه‌ها در دهه 1960 رساند. او دوران تاریخی مهمی را در بنفیکا گذراند و پرتغالی‌ها در آن هنگام به سلطه اولیه رئال مادرید بر جام باشگاه‌ها خاتمه دادند و آنها را از تخت به زیر کشیدند.

او سه بار در سال‌های 1965، 1966 و 1968 برنده کفش طلا شد. او 47 گلش را تنها در 64 مسابقه زد!

نیمه‌نهایی امسال برای کریستیانو رونالدو و رئال مادرید فاجعه‌بار بود و آنها شکست تلخی مقابل بروسیا دورتموند متحمل شدند. البته رونالدو در دیدار رفت به نکته مثبتی رسید: رسیدن به 50 گل در لیگ قهرمانان.

7. Andriy Shevchenko - 48 goals

دوران حضور آندری شوچنکو در چلسی خوب نبود، اما عملکرد عالی او در دینامو کیف و میلان او را در جمع 10 گل‌زن برتر قرار داد.

این نماد فوتبال اوکراین دو بار فاتح کفش طلا شد (با 7 سال فاصله در سال‌های 1999 و 2006)، و ضربات پنالتی در فینال هم به سود او بوده و هم به ضرر او.

او در سال 2003 پنالتی سرنوشت‌سازی را زد تا میلان یوونتوس را در اولدترافورد ببرد و قهرمان شود، اما دو سال بعد پنالتی‌ ازدست‌رفته‌اش پایانی بود بر رویای میلان برای قهرمانی و برد لیورپول در آن بازگشت تاریخی استانبول را رقم زد.

6. Alfredo Di Stefano - 49 goals

آلفردو دی‌استفانو، اسطوره رئال مادرید بازیکنی است که بهترین نسبت گل به بازی را در لیست ما دارد. او 49 گل در جام باشگاه‌ها تنها در 58 مسابقه به ثمر رساند.

او بخشی از آن تیم مشهور رئال مادرید بود که در پنج دوره ابتدایی جام باشگاه‌های اروپا بین سال‌های 1956 تا 1960 قهرمان شد. او را می‌توان حتی بهترین بازیکن تاریخ این رقابت‌ها دانست.

دی‌استفانو در فینال 1960 مقابل آینتراخت فرانکفورت هت‌تریک کرد تا تیمش نتیجه تاریخی 7 بر 3 را کسب کند و در همپدن پارک به پنجمین قهرمانی پیاپی خود برسد. او البته لحظات درخشان دیگری هم در اروپا داشت.

5. Thierry Henry - 50 goals

هرچند کفش طلا را نگرفت اما آمار خود را با موناکو، آرسنال و بارسلونا به 50 گل رساند.

او البته بیشترین گل‌هایش را برای توپچی‌ها زد اما نتوانست با آنها در سال 2006 قهرماهرگز ن شود. او اما قهرمانی خود در اروپا را در سال 2009 با پیراهن بارسلونا جشن گرفت. او در فینال رم مقابل منچستریونایتد در ترکیب ثابت تیمش جای داشت.

رونالدو و مسی

4. Cristiano Ronaldo - 50 goals

نیمه‌نهایی امسال برای کریستیانو رونالدو و رئال مادرید فاجعه‌بار بود و آنها شکست ویران‌کننده‌ای مقابل بروسیا دورتموند متحمل شدند. البته رونالدو در دیدار رفت به نکته مثبتی رسید: رسیدن به 50 گل در لیگ قهرمانان.

رونالدو در سال 2008 با منچستریونایتد فاتح اروپا شد و کفش طلا را هم گرفت. او آنها را به فینال 2009 هم رساند اما مردان سر الکس فرگوسن به بارسلونا باختند.

او از زمان آمدن به سانتیاگو برنابئو نتوانسته در لیگ قهرمانان به اندازه دوران منچستریونایتد موفقیت تیمی داشته باشد، اما از نظر شخصی بازیکنی حتی بهتر از قبل شده و تعداد گل‌‌های اروپایی‌اش برای مادرید بیش از دو برابر گل‌هایش با یونایتد در اروپا است.

دلیل این که رونالدو بالاتر از آنری قرار گرفته این است که برای رسیدن به این 50 گل تعداد بازی کمتری نیاز داشت. او در 92 بازی به 50 گل رسیده در حالی که مرد فرانسوی 114 بازی انجام داد.

3. Ruud van Nistelrooy - 56 goals

رود ون‌نیستلروی یکی از بهترین مهاجمان تمام‌کننده در دوران مدرن بود. او از بازیکنان مهم لیگ قهرمانان به شمار می‌رفت.

این بازیکن هلندی در عرض تنها چهار فصل سه بار کفش طلا را گرفت: 2002، 2003 و 2005. گل‌زنی او برای همه عادی شده بود و او در نهایت به 56 گل رسید.

اما این بازیکن هلندی افسوسی بزرگ دارد، این که هرگز فاتح لیگ قهرمانان نشد، هرچند که سال‌های اوج خود را در منچستریونایتد و رئال مادرید، دو تا از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین باشگاه‌های اروپایی گذراند.

2. Lionel Messi - 59 goals

اتفاقی حیرت‌انگیز و استثنایی باید روی دهد تا لیونل مسی نتواند به رتبه یک لیست برترین گل‌زن‌ها برسد. او تنها 25 سال دارد و همین حالا در رتبه دوم است؛ بالاتر از تمامی گل‌زنان برتر قاره به استثنای یکی. او 59 گل در 79 بازی در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده.

او در هر چهار فصل اخیر لیگ قهرمانان کفش طلا را برده، هرچند که این بار کریستیانو رونالدو یا روبرت لواندوفسکی روند او را خاتمه خواهند بخشید.

او با بارسلونا سه بار قهرمان اروپا شده و لیست احتمالی افتخارات شخصی و تیمی او در پایان دوران بازی‌اش باورنکردنی خواهد بود.

1. Raul - 71 goals

مردی که مسی در تعقیب اوست اسطوره رئال مادرید است، کسی که پس از ترک برنابئو برای شالکه هم چند گل به ثمر رساند.

این مهاجم در بازی‌های خیره‌کننده و حیرت‌انگیزش در اروپا فوق‌العاده عمل کرد و 71 گل زد. نام او همواره مترادف با نام تورنمنتی خواهد بود که سه بار با غول مادریدی فتحش کرد.

جایگاه رائول در صدر جدول گل‌زنان احتمالا ابدی نخواهد بود و امثال مسی و رونالدو دارند به سرعت به او نزدیک می‌شوند، اما به نظر می‌رسد او فعلا در این رتبه خواهد ماند.

بخش ورزشی تبیان