تبیان، دستیار زندگی
علامه حسن زاده پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی قدس سره لحظه ای از حمایت قاطعانه از نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری فرزانه آن غافل نبوده است و همواره پشتیبان و حامی و یاور نظام بوده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بصیرت سیاسی عرفانی علامه حسن زاده(2)

بصیرت سیاسی عرفانی علامه حسن زاده(2)
علامه حسن زاده پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی قدس سره لحظه ای از حمایت قاطعانه از نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری فرزانه آن غافل نبوده است و همواره پشتیبان و حامی و یاور نظام بوده اند.

بخش دوم مقاله " بصیرت سیاسی عرفانی علامه حسن زاده" تقدیمتان می‏شود:

آیت الله رمضانی از شاگردان معظم له در بیانی دیگر نقل می فرمایند که: یک وقتی ایشان می‌فرمود: اگر اسم کار من را لوس‌بازی نمی‌گذاشتند و اگر تلقی خوشی صورت می‌گرفت و مصون بود از تلقی‌های ناخوش، من این کتاب عیون مسائل نفس را که در مسائل نفس و کتاب مهمی است و کتاب سر پیری من است، اسمش را می‌گذاشتم عیون خمینی. برای قدردانی از شخصیت بی‌نظیر ایشان که بنیانگذار جمهوری اسلامی و تمهید کننده تمام ترقّیات علمی و عملی برای حوزه‌ها است. و کاری که ایشان کرد واقعاً هیچ‌کدام از آقایان در طول تاریخ نکردند. یادم هست موقعی که بحرانی به‌وجود آمده بود، ایشان آن شخصی را که آن بحران را به ‌وجود آورده بود غیاباً محاکمه کرد. و خطاب به آن بنده خدا غیاباً می‌گفت فلانی، گیرم که تو أعلم فی الدهر هستی، نه أعلم فی العصر. آخر از این کارها چه می‌خواهی؟ این آقا (اشاره به مقام معظم رهبری)، سید نیست که هست، سابقه مبارزاتی ندارد که دارد، سابقه اجرایی ندارد که دارد، حسن تدبیر ندارد که دارد، در علم هم که ایشان شخص فاضلی است. عملکرد ایشان هم که تاکنون خیلی زیبا اداره کرده، آخر چه می‌خواهید؟ چرا نمی‌گذارید اوضاع آرام باشد می‌خواهید همه چیز را به هم بزنید؟ بعد هم آن عناوین شش‌گانه را برای ایشان به‌کار برده بودند، فوق‌العاده جالب توجه بود. یعنی: قائد، ولی، سائس، حفی، رائد، وفی. ایشان در پایان متن مقدمه فص حکمت عصمتیه خطاب به مقام معظّم رهبری این آیه را مورد اشاره قرار می‌دهد: یا أیها العزیز جئنا ببضاعة مزجاة. (1)

آیت الله رمضانی: شاید عدّه ای گمان كنند ایشان یك روحانی منزوی است و در مقابل مسایل سیاسی و اجتماعی و مشكلات جامعه مسلمین بی تفاوت است ولی بنده حقیر كه سالیانی را در خدمتشان بوده ام خدای را شاهد می گیرم و عرض می كنم كه این توهّم باطل است چرا كه معظّم له در موقعیّت های حسّاسی كه این مرز و بوم نیاز به فداكاری روحانیّون سرشناس داشت كه خود و خانواده خود را برای پیشبرد اهداف مقدس بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (قدّس سرّه) فدا سازند از جمله كسانی بود كه به وظیفه ی خود آشنا بوده و تا جایی كه در وسع و طاقتشان بوده است برای این نظام و انقلاب مایه گذاشته و از انجام مسئولیّت های خطیر خویش شانه خالی نكرده و الآن نیز نمی كنند. معظم له به موازات تلاشهای علمی و مجاهدتهای اخلاقی و عرفانی لحظه ای از مسائل اساسی اجتماعی و سیاسی غافل نبوده اند. متأسفانه از آنجایی که این بعد از زندگی معظم له کمتر مورد بررسی قرارگرفته، بعضی چنین تصور می کنند که آن بزرگوار به مسائل سیاسی– اجتماعی جامعه کاری نداشته و کنج عزلت را بر صحنه حضور ترجیح داده اند. قبل از 15 خرداد سال 1342 وقتی که امام خمینی رضوان الله تعالی علیه از طلاب و روحانیون خواسته اند که در ایام تبلیغ و عزیمت به شهرها و روستاها مردم را از گرفتاریهای مسلمین و مسایل سیاسی– اجتماعی مطلع ساخته و آنان را روشن سازند، حضرت استاد قبل از عزیمت به آمل، از تهران به قم آمده و به آن رهبر فرزانه ابراز وفاداری نمودند. (2)

موقعی که در زادگاه خود آمل، مشغول تدریس مباحث «معرفت نفس» بوده اند، در خاتمه درس 75 چنین فرمودند که: «این درس را در همین جا خاتمه می دهیم. درس یادگار روزی که دو چشم بینای فلک مینامهر و ماه، چنین زمان شکوفایی را در خطه ایران کمتر دیده است.... آری دیو چو بیرون رود فرشته در آید و آن روز، پنج شنبه 12 بهمن 1357 (روز بازگشت شکوهمند امام خمینی از تبعید 15 ساله) بود که بهمن و بهار اگر چه در هم آمیخت ولی مزاج بهار بر زمستان چیره بود که گویی بهار از شادمانگی به زبان حافظ شیرین سخن سرود خوانان به استقبال آمدکه:

مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید           که ز انفاس خوشش بوی کسی می آید

ازغم و درد مکن ناله و فریاد که دوش               زده ام فالی و فریاد رسی می آید (3)

همچنین معظم له در پایان درس 77 معرفت نفس می فرمایند: این درس را تا همین جا خاتمه می دهیم، درسی که یادگار روز انقلاب بزرگی است که به شهادت تاریخ، چشم روزگار در مرز و بوم ایران چنین روز ندیده است. روز خونینی که نبرد ملت مسلمان مبرز و مبارز با ستم پیشگان بد سرشتِ بد کنشت به اوج نهایی خود رسیده بود و سرانجام حق بر باطل پیروز شد و مردم مسلمان از قید اسارت رهایی یافتند، آن روز یکشنبه سیزدهم ربیع الاول 1399 هجری قمری مطابق 22 بهمن 1357 هجری شمسی بوده که این آب و خاک از نام ناپاک پلید پهلوی و دودمان دژخیم بد گوهرش پاک شد و به مدد قوای مقتدر و قاهر ماورای طبیعت بیخ و بن این شجرة خبیثه برکنده شد. (4)

ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی قدس سره لحظه ای از حمایت قاطعانه از نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری فرزانه آن غافل نبوده است و همواره پشتیبان و حامی و یاور نظام بوده اند. چندین سال در سنگر امامت جمعه شهر آمل به دفاع از کیان اسلام و انقلاب مشغول بوده و در آن جوّ اوائل پیروزی انقلاب، خطرات عدیده ای را به جان و دل خریده و از انجام هرگونه مسئولیتی شانه خالی نکردند و در جریان هجوم منافقین به شهر آمل در 6 بهمن 1360 این دست پروردگان استاد بودند که به خوبی در مقابل آن مقاومت کرده و موجب رسوایی دشمن شدند. این مسائل ادامه داشت تا اینکه جناب ایشان تشخیص دادند وجودشان در سنگر حوزه جهت تعلیم و تألیف و تدریس و تربیت و پرورش طلاب مستعد مفیدتر و لازمتر است، لذا بعد از مدتی به حوزه مراجعه کرده و خدمات فرهنگی و دینی و علمی و سیاسی خود را ادامه دادند. بعد از رحلت امام فرزانه انقلاب و ادامه راه و نهضت امام خمینی قدس سره به سکانداری دست پروردة امام، رهبر عزیز و عظیم الشأن و بهتر از جان ما، حضرت آیت الله خامنه ای روحی له الفداء، حضرت استاد از مدافعین قاطع رهبری انقلاب بوده و همواره در بیانات مبارک خود به تجلیل از شخصیّت ممتاز مقام معظم رهبری پرداخته و همگان را به قدرشناسی نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی فرا خواندند. به عنوان نمونه در کنگرة تجلیل از شخصیت ادبی معظم له که در آذرماه 1376 درآمل برقرار گردید، ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: قدر این نظام جمهوری اسلامی و رهبر عزیز حضرت آیت الله خامنه ای را بدانید. ایران شما ایران اسلامی و کشور علوی و ولائی است. دشمن در کمین نشسته است. انسجام و وحدت مردم برای حفظ نظام و ولایت فقیه یک تکلیف شرعی است. (5)


پی نوشت:

1.مجله حکمت اسلامی، ش15، ص29

2.جمال سالکین، ص127

3.جرعه های جانبخش، ص 159

4.معرفت نفس، ج 2، ص 232

5.یادمان علامه حسن زاده آملی، ص60

منبع : نشریه وحی و خرد شماره دو، روح الله قادری، ویژه نامه بزرگداشت علامه حسن زاده

تهیه و تنظیم: عبداله فربود؛ گروه حوزه علمیه تبیان