از نظر شرع هیچ منعی برای شغل یا کار دوم وجود ندارد. آنچه که از طرف دین اسلام و شرع مقدس مورد سرزنش قرار گرفته، دنیا گرایی و دلبستگی به دنیا و دوری از معنویت و آخرت است که چنین چیزی ممکن است در یک شغله بودن نیز وجود داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم درآمد مسافر کشی برای کسی که تاکسی دار نیست!

تاکسی


اگر شغل دوم باعث شود که انسان نسبت به شغل اول کوتاهی کند، داشتن شغل دوم جایز نیست.


در این مقاله در مورد مسائل شغلی دو سوال را مطرح خواهیم کرد:

سوال: آیا درآمد مسافر کشی برای کسی که تاکسی دار نیست، شبهه دارد یا حلال است؟

این کار به خودی خود اشکال ندارد، ولی اگر چنین عملى خلاف مقررات مربوطه باشد، جایز نیست، اما پول بدست آمده حلال است.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

فی نفسه اشکال ندارد، ولی اگر در این زمینه مقرراتی وجود دارد باید مراعات شود. و اگر چنین عملى خلاف مقررات باشد گرچه جایز نیست، ولى پول بدست آمده حلال است، و مانع ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

حلال است.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در آمد او اشکال ندارد ولی از قوانین و مقررات حکومت اسلامی تخلف نکنید.

 

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

مانعی ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

در صورتیکه تخلف از قوانین نباشد اشکال ندارد.

 

حضرت آیة الله هادوی تهرانی(مد ظله العالی):

در فرض سوال اشکالی در درآمد حاصل نیست.

(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست انجام گرفته است)

سوال: آیا فتوایی در مورد شغل دوم داریم؟ یا کلا شغل دوم داشتن دنیاگرایی است؟

از نظر شرع هیچ منعی برای شغل یا کار دوم وجود ندارد. آنچه که از طرف دین اسلام و شرع مقدس مورد سرزنش قرار گرفته، دنیا گرایی و دلبستگی به دنیا و دوری از معنویت و آخرت است که چنین چیزی ممکن است در یک شغله بودن نیز وجود داشته باشد.

گاهی انسان هایی یافت می شوند که با یک شغل و در آمد اندک دلبستگی بیشتری به دنیا دارند، در حالی که افرادی که سرمایه بیشتری دارند چنین دلبستگی را ندارند. در این ارتباط باید گفت که اگر نیازهای زندگی انسان –درحد معقول- با درآمدی که از طریق یک شغل به دست می آید برطرف نشود و خانواده انسان با این درآمد به مضیقه و عسرت بیفتند، چه بسا شغل دوم لازم، بلکه واجب باشد.

البته گفتنی است از نظر قانون، داشتن دو شغل رسمی، یعنی اشغال دو جایگاه کاری خلاف قانون و مقررات کشوری است.

همچنین اگر شغل دوم باعث شود که انسان نسبت به شغل اول کوتاهی کند، باز هم داشتن شغل دوم جایز نیست.

اگر انسان با کار در دو شیفت از رسیدن به امور تربیتی فرزندان و یا وظائف خویش نسبت به امور خانواده و ... باز ماند؛ یعنی در واقع با دو شیفت کار برای درآمد بیشتر از مسائل اصلی و مهم تر غافل شود، طبیعی است که خسارات جبران ناپذیری را ناخواسته متحمل می شود که جبران آن به راحتی امکان پذیر نیست.

این جا است که امام حسین علیه السلام می فرمایند: "از پدرم از وضع داخلی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پرسیدم، فرمود: به منزل رفتنش به اختیار خود بود و چون به منزل مى‏رفت اوقات خویش را سه قسمت مى‏کرد: قسمتى براى عبادت خداوند، قسمتى براى خانواده و قسمتى براى خود ....". (علامه طباطبائى، سنن النبى صلى الله علیه و آله، ج‏1، ص: 15، 19)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

سنن النبى صلى الله علیه و آله، علامه طباطبائى، ج‏1

مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .