تبیان، دستیار زندگی
امروز «شنبه» برابر با چهارم خرداد 1392 هجری خورشیدی، چهاردهم رجب 1434 هجری قمری و بیست و پنجم می سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارم خرداد در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «شنبه» برابر با چهارم خرداد 1392 هجری خورشیدی، چهاردهم رجب 1434 هجری قمری و بیست و پنجم می سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

4 خرداد 1368

ایران به دلیل حمله آمریكا به هواپیمای مسافربری ایرباس در خلیج فارس(تیرماه 1367) به دیوان لاهه شكایت و از این كشور در خواست غرامت كرد‌.

4 خرداد 1365

هواپیماهای رژیم بعث عراق، شهر مهران را بمباران شیمیایی كردند. در اثر این حمله، 750 نفر در این شهر به شهادت رسیدند.

4 خرداد 1348

«ویلیام راجرز»(وزیر خارجه آمریكا) برای شركت در شانزدهمین شورای وزیران سازمان پیمان مركزی «سنتو» به تهران آمد.

4 خرداد 1347

«محمدرضا پهلوی» اعلام كرد: ما به تنهایی قادر به دفاع از خود نیستیم و پیمان سنتو نیز متأسفانه نتوانست قدرتی را كه قابل اتكا باشد به دست آورد.

4 خرداد 1339

وزارت مالیه وقت در مكاتباتی خطاب به وزارت دادگستری پیرامون آیین نامه سازمان روزنامه رسمی كشور ضرورت انجام اصلاحاتی را یادآور شد. اصلاحات مورد نظر در 11 مورد فهرست و به آن وزارت خانه ارسال شد.

4 خرداد 1334

12 نفر از نمایندگان هشت كمپانی نفتی عضو كنسرسیوم بین‌المللی نفت، وارد تهران شدند.

4 خرداد 1325

سفیر كبیر شوروی به طور رسمی اعلام كرد تخلیه ایران از قوای شوروی به پایان رسیده است.

4 خرداد 1315

پیشكار مالیه خراسان، در گزارشی ضمن اعلام روش نامناسب تقسیم عایدات بین ارباب و رعیت در منطقه قائنات و شرح فقر و وضعیت بد اقتصادی رعایای این منطقه، رسیدگی به موضوع و وضع مقرراتی برای بهبود روش تقسیم عایدات را درخواست كرد.

4 خرداد 1315

قرارداد فروش برنج ایران به شوروی به امضا رسید. این قرارداد بین وزارت دارایی به عنوان فروشنده و نمایندگی بازرگانی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به عنوان خریدار در 10 فصل و 27 ماده تنظیم شد و شامل مواردی چون موضوع قرارداد و مقدار، موعد و محل تحویل برنج، كیفیت محصول، ترتیب تحویل و حمل، باربندی و نحوه كیسه كردن محصول، قیمت، ترتیب پرداخت و تسویه حساب، مجازات‌ها، نحوه حل اختلافات و سایر شرایط بود.

4 خرداد 1314

تغییر اسامی «دهنو» به «نوشهر» و «سخت سر» به «رامسر» كه توسط وزارت كشور به وزارت مالیه ابلاغ شده بود، به اطلاع ادارات وزارت مالیه رسید.

4 خرداد 1300

با حكمی از سوی احمدشاه قاجار، «سیدضیاء الدین طباطبائی»، نخست وزیروقت، عزل و كابینه 100روزه وی سقوط كرد. در همین روز سید ضیاء تحت الحفظ راهی قزوین شد تا از راه بغداد به اروپا تبعید شود.

تنظیم: هومن بهلولی