تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : هرگاه شب نیمه رجب فرار رسد، خداوند سبحان به خزانه داران و كاتبان اعمال بندگان دستوری می دهد و به آنان می فرماید: در دفتر اعمال بندگان من نگاه كنید، هر گناه و بدی در آن دیدید، در این شب آن ها را محو كرده و تبدیل به حسنات ن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر حاجتی که دارید با این عمل بگیرید !!   

ام داود


شب پانزدهم رجب و روز آن، یكی از شب ها و روزهای مهم سال است و برای عبادت پیشگان و عارفان، از ایام ویژه سال به حساب می آیند.درهای رحمت الهی در این شب و روز بر روی خلق گشوده می باشد و راه ها و درهای غضب الهی و بدفرجامی، بسته و یا بسیار كم رمق می باشد.

نبی مكرم اسلام(صلی الله علیه وآله) درباره عظمت شب نیمه رجب فرمود: «اذا كان لیله النصف من رجب امر الله تعالی خزان دیوان الخلائق و كتبه اعمالهم، فیقول لهم: انظروا فی دیوان عبادی و كل سیئه و جدتموها فامحوها و بدلوها حسنات.»( الإقبال بالأعمال الحسنة،سید بن طاوس ص 233)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : هرگاه شب نیمه رجب فرار رسد، خداوند سبحان به خزانه داران و كاتبان اعمال بندگان دستوری می دهد و به آنان می فرماید: در دفتر اعمال بندگان من نگاه كنید، هر گناه و بدی در آن دیدید، در این شب آن ها را محو كرده و تبدیل به حسنات نمایید.

درهای رحمت الهی در این شب و روز بر روی خلق گشوده می باشد و راه ها و درهای غضب الهی و بدفرجامی، بسته و یا بسیار كم رمق می باشد .

اعمال شب نیمه ماه رجب

شب شریفى است و در آن چند عملست .

اوّل: غسل

دوّم : احیاء آن به عبادت.

سیّم : زیارت امام حسین علیه السلام .

چهارم : شش ركعت نماز كه در شب سیزدهم ذكر شد .

پنجم : سى ركعت نماز در هر ركعت حمد و ده مرتبه توحید و این نماز را سید از حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله نقل كرده با فضیلت بسیار .

ششم : دوازده ركعت نماز هر دو ركعت به یک سلام و در هر ركعت هر یک از سوره حمد و توحید و فلق و ناس و آیة الكرسى و قَدْر را چهار مرتبه بخواند و بعد از سلام چهار مرتبه بگوید :

«اَللّهُ اَللّهُ رَبّى لا اُشْرِكُ بِهِ شَیْئا وَلا اَتَّخِذُ مِنْ دُونِه وَلِیّا»

و هر چه مى خواهد بخواند و این نماز را بدین طریق سیّد از حضرت صادق علیه السلام روایت كرده و لكن شیخ در مصباح فرموده روایت كرده داود بن سرحان از حضرت صادق علیه السلام كه فرمود بجا مى آورى در شب نیمه رجب دوازده ركعت نماز مى خوانى در هر ركعت حمد و سوره و چون فارغ شدى از نماز مى خوانى بعد از آن حمد و معوذتین و سوره اخلاص و آیة الكرسى را چهار مرتبه و مى گوئى بعد از آن :

سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَكْبَرُ چهار مرتبه

پس مى گوئى:

اَللّهُ اَللّهُ رَبّى لا اُشْرِكُ بِهِ شَیْئا وَ ما شاَّءَ اللّهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ

و بجا مى آورى در شب بیست و هفتم نیز مثل این را .

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : هرگاه شب نیمه رجب فرار رسد، خداوند سبحان به خزانه داران و كاتبان اعمال بندگان دستوری می دهد و به آنان می فرماید: در دفتر اعمال بندگان من نگاه كنید، هر گناه و بدی در آن دیدید، در این شب آن ها را محو كرده و تبدیل به حسنات نمایید.

اعمال روز نیمه رجب

روز مباركى است و در آن چند عمل است .

اوّل : غسل

دوّم : زیارت حضرت امام حسین علیه السلام از ابن ابى بصیر منقول است كه گفت سۆ ال كردم از حضرت امام رضاعلیه السلام كه در چه ماه زیارت كنیم امام حسین علیه السلام را فرمود در نیمه رجب و نیمه شعبان .سیّم : نماز سلمان .

چهارم : چهار ركعت نماز بخواند و بعد از سلام دست خود را پهن كند .( و سپس دعایی که در مفاتیح در اعمال این شب آمده بخواند)

پنجم : عمل ام داود

یکی از اعمالی که در نیمه ماه رجب بر آن تأکید شده است عمل ام داود است که برکات زیادی دارد. (مفاتیح الجنان ،ذیل اعمال نیمه رجب)

اعتکاف

ام داود کیست و عملش چگونه است؟

یكى از نواده‏ هاى امیرالمۆمنین صلوات الله علیه سیّدى است بنام داود پسر حسن پسر حسن مجتبى پسر امیرالمۆمنین علیهم السلام، او را مادرى بود بنام ام خالد بربریّه، ام خالد مادر رضاعى امام صادق (علیه السلام ) است كه به آن حضرت از شیر داوود داده است. لذا داوود و آن حضرت برادر بودند .(فرحة الغری،ابن طاووس، عبد الكریم بن احمد، ترجمه علامه مجلسى‏ ص9)

منصور عباسى در زمان خلافت خویش، عبدالله بن الحسن را زندان كرد و دو پسرش محمد و ابراهیم را كشت، در این میان داود بن الحسن نیز در مدینه بازداشت و به بغداد فرستاده شد.

مادرش ام خالد گوید: حبس داود طول كشید، مطلقاً از او خبرى نداشتم، من پیوسته دعا كرده و به درگاه خدا ناله مى‏ نمودم و از دوستان و آشنایان نیز مى‏ خواستم كه دعا كنند ولى اثرى دیده نمى‏ شد.

روزى به محضر امام صادق (علیه السلام) براى عیادت آن حضرت داخل شدم،

فرمود: اى مادر داوود! از داوود چه خبر؟

گفتم: مولاى من! داوود كجا من كجا؟ مدت زمانى است كه از من جدا شده و در عراق زندانى است،

فرمود: چرا غفلت مى كنى از دعاى استفتاح، آن دعایى است كه درهاى آسمان براى آن باز مى‏ شود، صاحبش فى‏ الفور مورد اجابت مى‏ گردد، براى صاحب این دعا پاداشى جز بهشت نیست .

گفتم: اى فرزند راستگویان! آن كدام است؟

یكى از نواده‏ هاى امیرالمۆمنین صلوات الله علیه سیّدى است بنام داود پسر حسن پسر حسن مجتبى پسر امیرالمۆمنین علیهم السلام، او را مادرى بود بنام ام خالد بربریّه، ام خالد مادر رضاعى امام صادق (علیه السلام ) است كه به آن حضرت از شیر داوود داده است. لذا داوود و آن حضرت برادر بودند

فرمود: اى مادر داوود! ماه بزرگ رجب كه از ماه هاى حرام است نزدیک شده در آن ماه دعا مورد اجابت است و آن «شهر اللّه الأَصَمّ» است، روزهاى سیزده و چهارده و پانزده آن را روزه بگیر، در روز پانزدهم نزدیک ظهر غسل كن.

آنگاه هشت ركعت نافله ظهر را بخوان... بعد نماز ظهر را بخوان و بعد از نماز ظهر دو ركعت نماز بخوان و آنگاه صد مرتبه بگو: «یا قاضىَ حَوائِجَ الطّالبینَ» سپس نافله عصر راهشت ركعت بجاى آور... آنگاه نماز عصر را بخوان، بعد رو به قبله بنشین صد مرتبه سوره حمد و صد مرتبه سوره قل هو الله احد و ده مرتبه آیة الكرسى را بخوان.

آنگاه سوره: انعام، بنى اسرائیل، كهف، لقمان، یس، صافات، حم سجده، حم عسق، حم دخان، فتح، واقعه، ملک، ن و القلم، اذا السماء انشقت تا آخر قرآن را بخوان، اگر اینها را خوب نتوانى و از روى قرآن نیز خوب نتوانى هزار بار قل هوالله احد را بخوان.

پاسخ: امام صادق(علیه السلام) و تعلیم عمل ام داوود

(بعد امام صادق (علیه السلام) فرمود: چون از اینها فارغ شدى، بگو: بسم الله الرحمن الرحیم صدقَ اللّهُ العلّى العَظیمُ... (این دعا در مفاتیح موجود است ) جهد كن كه گریه كنى و لو به مقدار سر سوزن كه آن علامت اجابت این دعاست با قلب سوزان و ریختن اشک، و این را در یاد خود داشته باش...

ام داوود گوید: آنچه را كه امام فرمود نوشتم و به خانه برگشتم، آنگاه ماه رجب داخل شد، من مانند آنچه امام فرموده بود عمل كردم و در همان شب به خواب رفتم، محمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و همه انبیاء و ملائكه را كه صلوات فرستاده بودم در خواب دیدم، حضرت مى‏ فرمود: اى ام داوود! بشارتت باد كه همه آنهایى كه مى‏ بینى براى تو شفاعت مى ‏كنند و مژده مى‏ دهند كه به حاجتت خواهى رسید، خدا تو را و فرزندت را حفظ كرد و به تو برخواهد گردانید.

(زندگانى حضرت امام جعفر صادق علیه السلام( ترجمه بحار الأنوار) ص 266)

امروز همان روز نیمه رجب است ، و ما هم کلید گشایش در دست به درگاه باری تعالی رو می کنیم باشد که در این هنگامه نیاز حاجات خود را به درگاه بی نیاز عرض کنیم و امید است ثمر اجایت برگیریم.إن شاء الله تعالی

فاطمه محمدی بیده            

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.