تبیان، دستیار زندگی
روحانیون در سخنرانی های خود و در همایش اخلاق سیاسی که برگزار شده است توصیه هایی نسبت به کاندیدا داشتند که اهم آنها را در زیر با هم می خوانیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های علما و روحانیون به اخلاق انتخاباتی


روحانیون در سخنرانی های خود و در همایش  " اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی"  که برگزار شده است توصیه هایی نسبت به کاندیدا داشتند که اهم آنها را در زیر  با هم می خوانیم

آیت‌الله جوادی‌آملی: کاندیداها درست حرف بزنند

آیت الله جوادی آملی

آیت‌الله جوادی‌آملی با توصیه به کاندیداهای ریاست جمهوری مبنی بر "درست حرف زدن" و "حرفِ درست زدن" گفت: اگر اشکالی وجود دارد، باید محترمانه و با استدلال گفته شود.

این مرجع تقلید در ادامه سلسه مباحث درس تفسیر خود، با تفسیر آیاتی از سوره مبارکه احزاب به موضوع انتخابات پیش رو اشاره و اظهار کرد: همه ما باید چه در ایام انتخابات و چه غیر انتخابات مواظب حرف زدنمان باشیم.

وی افزود: اگر حرفی داریم می‌توانیم آن را عالمانه بیان کنیم؛ زیرا خداوند می‌فرمایند " مۆمنین درست حرف بزنند و حرفِ درست بزنند".

این مرجع تقلید با اشاره به لزوم همدلی، تاکید کرد: باید کشور را با هم بسازیم؛ زیرا الآن خطر زیر گوش ماست.

وی یادآور شد: انسان می‌تواند اگر اشکالی وجود دارد، عالمانه آن را مطرح کند، چرا خدای ناکرده یکدیگر را برنجانیم؛ این سفارش خداوند است که فرمود "محترمانه با یکدیگر سخن بگویید".

آیت‌الله جوادی آملی در پایان با تاکید بر این‌که «اگر واقعا اشکالی وجود دارد، باید محترمانه و با استدلال گفته شود» ابراز امیدواری کرد به برکت روح مطهر امام راحل و خون پاک شهدا امور کشور به بهترین وجه پیش برود

ری‌شهری: اگر کسی را قبول نداریم او را نکوبیم

رییس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: مطلق‌گرایی یکی از آفات مهم مسائل سیاسی، اجتماعی و اخلاقی جامعه ما است، اگر کسی را قبول نداریم نباید او را بکوبیم بلکه همواره باید اصل انصاف را رعایت کنیم.

آیت‌الله محمد ری‌شهری در همایش "اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی" با اشاره به مهمترین مباحث انتخاباتی اظهار کرد: در مباحث انتخاباتی چیزی که بسیار مهم است اینکه جایگاه ارزشی اخلاقی دردنیای انتخاباتی رعایت شود.

اگر حرفی داریم می‌توانیم آن را عالمانه بیان کنیم؛ زیرا خداوند می‌فرمایند " مۆمنین درست حرف بزنند و حرفِ درست بزنند"

وی ادامه داد: اخلاق هم برای مردم مهم است هم برای کاندیداها. مردم باید معیارهای ارزشی اخلاق را بشناسند هر کسی که بیشترین ارزش‌های اخلاقی را رعایت می‌کند صلاحیت بالاتری برای امانت‌داری دارد.

ری‌شهری خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین نکته در انتخابات این است که باید هدف داوطلب را شناسایی کنیم بدانیم که داوطلبی که می‌آید هدف او رسیدن به قدرت و تصدی‌گری است و یا نه هدفش خدمت به مردم و رضای خداوند است؟ این دو دواطلب دو اخلاق متفاوت دارند.

متولی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) در ادامه با اشاره به خصوصیت اخلاقی فردی که به دنبال قدرت است، گفت: اگر کسی تشنه قدرت باشد ویژگی اخلاقی‌اش این است که اصولا ارزش‌های اخلاقی را رعایت نمی‌کند و ارزش‌های اخلاقی برای او هیچ معنایی ندارد.

ری شهری

وی ادامه داد: فرد قدرت‌طلب از هر ابزاری که سبب شود مردم رای بیشتری به او بدهند استفاده می‌کند، اگر ببیند دین‌داری رای‌ساز است، لباس مذهب خدا و پیامبر را به تن می‌کند، اگر ببیند آزادی‌خواهی رای بیاورد لباس آزادی به تن می‌کند. در کل ارزش‌های اخلاقی برای او مطرح نیست.

وی خاطرنشان کرد: در منطق سیاستمداران قدرت‌طلب، سیاست عبارت از تشخیص هدف و به دست آوردن آن از هر راه ممکن. سیاست‌مدار فطری کاری به حق و باطل ندارد فقط قدرت را می‌خواهد.

ری‌شهری تاکید کرد: سیاست‌مدار غیرواقعی همواره درصدد اثبات خودش است، اگر شکست بخورد شروع به شایعه‌سازی می‌کند و اگر به قدرت برسد دیکتاتوری را پیشه خود می‌سازد.

رییس دانشگاه قرآن و حدیث در ادامه با اشاره به نشانه‌های کاندیداتوری که برای خدمت به خداوند می‌آید، گفت: برجسته‌ترین ویژگی کسانی که برای خداوند به عرصه می‌آیند این است که مصالح نظام را رعایت می‌کند و دقت می‌کند ببینند مردم چه انتظاری از ریاست جمهوری دارند و مصالح کشور را رعایت می‌کند و ضد مصالح دشمن عمل می‌کند.

وی ادامه داد: یک داوطلب که برای خدمت به خداوند کار می‌کند، تمام ویژگی‌های اخلاقی را رعایت می‌کند همواره احترام رقیب را حفظ می‌کند این احترام یک اصل اخلاقی مهم است در کل هر چیزی را که برای خود دوست دارد برای رقیبش نیز دوست دارد حتی به رقیب خود سوءظن هم ندارد.

ری‌شهری در ادامه با اشاره به ویژگی سوم کاندیدایی که برای رضای خداوند و خدمت به مردم می‌آید، گفت: این فرد در نقد انصاف دارد مطلق‌گرایی یکی از آفات مهم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی جامعه ما است. اگر کسی را قبول نداشتیم نباید او را بکوبیم. در هر چیزی باید اصل انصاف را رعایت کنیم حتی اگر او در حق ما انصاف را رعایت نمی‌کند.

وی در پایان گفت: فردی که برای خدمت به جامعه آمده باشد از هر ابزار نامشروعی برای تبلیغات استفاده نمی‌کند، این‌ها برجسته‌ترین ویژگی‌های اخلاقی کاندیداهای مورد تایید مردم است، چنین افرادی هرگز شکست نمی‌خورند حال چه رای بیاورند و چه رای نیاورند فقط رضای خداوند و مردم برای‌ آنها مهم است.

در منطق سیاستمداران قدرت‌طلب، سیاست عبارت از تشخیص هدف و به دست آوردن آن از هر راه ممکن. سیاست‌مدار فطری کاری به حق و باطل ندارد فقط قدرت را می‌خواهد

حاج‌علی‌اکبری: با تقویت رابطه مسجد و انتخابات از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با تاکید بر تقویت رابطه مساجد و انتخابات گفت: مساجد می‌توانند رفتارهای آسیب‌زا را به کاندیداها، ستادهای انتخاباتی آنها و هوادارانشان یادآوری کنند.

حاج‌علی‌اکبری با اشاره به این‌که «انتخابات نقطه حساس و برجسته‌ای است که تجلی اراده عمومی در ساختار حاکمیتی کشور است» تصریح کرد: طراحی دل‌پذیر و خردپسند حاکمیت نبوی و علوی با مدل حضور فعال موثر و تعریف شده مردم در همه عرصه‌های حاکمیت اسلامی از ویژگی‌های برجسته انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است. و در این نگاه انتخابات، نقطه حساس و برجسته تجلی اراده عمومی در ساختار حاکمیتی کشور است. انتخابات عامل کلیدی در افزایش و حفظ سرمایه اجتماعی، تامین آبرو و عزت ملی، رشد اعتماد عمومی و نشاط اجتماعی و همچنین تامین کرامت ملی است.

حاج‌علی‌اکبری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در انتخابات و در مدل مردم‌سالاری دینی رکورد دارد و از سایر کشورها که مبدع انتخابات بوده‌اند، پیش است و البته انتخابات ما دارای نکات امتیاز بسیار زیادی در مقایسه با کشورهایی است که این ابتکار را داشته‌اند.

وی تصریح کرد: مباحثی همچون جنگ قدرت، تخریب رقیب، خارج کردن رقیب به هر قیمت، تهمت، افترا، غیبت، دروغ و شایعات بی‌اساس ربطی به فرهنگ اسلامی ندارد، اما کم و بیش در فضای انتخابات این آسیب‌ها دیده می‌شود که به بهانه جریان انتخابات، بسیاری از اموری که از نگاه دینی بد و گناه شمرده می‌شود، به سادگی اتفاق می‌افتد.

حاج علی اکبری

حاج‌علی‌اکبری معتقد است علت این موضوع، یکی به خاطر وارداتی بودن مساله انتخابات است، دیگری به خاطر نقاط ضعف خود ماست که دشمن نیز سعی می‌کند با وارد کردن سبک انتخاباتی خود، نقاط قوت ما را نیز ضعف نشان دهد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران یکی از راه‌های برون رفت از این چالش‌ها را سوق دادن حرکت عظیم انتخابات به مساجد و گره زدن با این اماکن مقدس عنوان کرد و گفت: هرچه نسبت مسجد و انتخابات تقویت شود، فضایل و زیبایی‌های انتخابات افزایش یافته و جلوی آسیب‌ها گرفته خواهد شد. از سوی دیگر برگزاری انتخابات در مساجد ایجاد امنیت خاطر می‌کند و کارکرد سیاسی، اجتماعی مساجد را نیز افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که «مساجد می‌توانند رفتارهای آسیب‌زا را به کاندیداها، ستادهای انتخاباتی آنها و هوادارانشان یادآوری کنند» گفت: اکنون ما به ویژگی اخلاقی جوانمردی که ذیل آن وفا، خوش‌خلقی، ایثار و حفظ رقیب قرار دارد، در فضای انتخابات شدیدا نیاز داریم.

وی یادآور شد: متاسفانه در فضای انتخابات دیده می‌شود که تهمت و قیمت و تخریب انسان‌ها آسان می‌شود. افشای اسرار مردم، استهزاء، اختلاف‌افکنی و سخن‌چینی رونق پیدا می‌کند و دروغ و فریب و امثال آنها به راحتی بیان می‌شود و مهم‌تر از همه تولید ناامیدی ملی و سیاه‌نمایی، ناشکری، آسیب زدن به دستاوردهای عظیم به آسانی بیان می‌شود در حالی که هیچ کدام از آنها ربطی به دین و جامعه اسلامی ما ندارد اما متاسفانه این رذایل اخلاقی در فضای انتخاباتی در کشور توسعه پیدا می‌کند.

حاج‌علی‌اکبری تصریح کرد: در چنین فضایی ائمه جماعات و مساجد باید با نگاه طبیبانه به میدان بیایند و این مسائل را تقبیح و تبیین کنند و در روزهای باقیمانده مساجد می‌توانند به سهم خود وظیفه خود را در قبال این مسائل انجام دهند.

وی در پایان گفت: در میان مدت و بلندمدت نیز مساجد باید تقویت بنیه فکری، اخلاقی و اعتقادی را در دستور کار قرار دهند و برای تربیت انسان الهی و کارگزاران و برگزارکنندگان انتخابات، تلاش کنند و فضای جامعه را به عطر ارزش‌های توحیدی معطر کنند تا در انتخابات‌های آینده شاهد این بداخلاقی‌ها نباشیم.

اگر کسی را قبول نداشتیم نباید او را بکوبیم. در هر چیزی باید اصل انصاف را رعایت کنیم حتی اگر او در حق ما انصاف را رعایت نمی‌کند

محمدی با تاکید بر مقوله اخلاق: امیدواریم انتخابات را با سربلندی برگزار کنیم .

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «مهمترین هدف این همایش ایجاد گفتمان و فضای اخلاقی فراگیر برای کاندیداها، هواداران آنها و رسانه‌ها و عموم مردم است» افزود: تبیین اصول و موازین اخلاق اسلامی در تبلیغات،‌ حمایت‌ها و انتخاب کاندیدای اصلح و پذیرش نتیجه براساس مردم‌سالاری دینی و تبیین اندیشه‌های امام و رهبری در زمینه ملاک‌های انتخاباتی و ایجاد فضای سالم رقابت از دیگر اهداف این همایش به شمار می‌رود.

محمدی تصریح کرد: مجموعه ‌انتخاباتی که در 34 دوره گذشته در کشور برگزار شده است در مقایسه با انتخابات سایر کشورها بهترین و سالم‌ترین انتخابات بوده است و ما باید الگوی جهان اسلام و بشریت باشیم.

وی افزود: دین ما دینی کامل و نجات‌دهنده بشریت است که یکی از مباحث مهم آن اخلاق اسلامی است که عامل خوشبختی و سعادت افراد و جامعه است.

وی در پایان ابزار امیدواری کرد با برگزاری چنین همایشی و تاکید بر مقوله اخلاق اسلامی و رعایت موازین الهی این انتخابات مهم را با برکت،‌ سرافزاری و سربلندی برگزار کنیم.

فرآوری: عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: ایسنا/ تابناک