تبیان، دستیار زندگی
یر ستاد انتخابات کشور گفته است با توجه به قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، افراد احراز صلاحیت شده پس از اعلام اسامی‌شان از سوی وزارت کشور می‌توانند تبلیغات خود را آغاز کنند که این مطلب را اینجا می توانید بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین  اخبار از تبلیغات های انتخاباتی


دبیر ستاد انتخابات کشور گفته است با توجه به قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، افراد احراز صلاحیت شده پس از اعلام اسامی‌شان از سوی وزارت کشور می‌توانند تبلیغات خود را آغاز کنند که این مطلب را اینجا می توانید بخوانید.

اعلام تیراژ پوسترهای تبلیغاتی توسط چاپخانه ها

دستورالعمل‌های اداری چاپ کارهای تبلیغاتی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به چاپخانه‌های کشور ابلاغ شد.

احمدرضا اعتماد مظاهری رئیس شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران از ابلاغ رسمی دستورالعمل‌های اداری چاپ کارهای تبلیغاتی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به چاپخانه‌های عضو این اتحادیه خبر داد.

تبلیغات

وی گفت: بر اساس این ابلاغیه، هر واحد چاپی که بخواهد برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نیز انتخابات شورای شهر، پوسترهای تبلیغاتی و مواردی از این دست چاپ کند، باید نام واحد صنفی خود و همچنین تیراژ پوسترهایش را به مراجع ذیصلاح اعلام کند.

رئیس شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران افزود: این ابلاغیه از سوی اداره اماکن به مجمع امور صنفی و از این طریق به تمام اتحادیه‌های مربوطه از جمله اتحادیه چاپخانه‌داران تهران ابلاغ شده و با خاطیان در این باره برخورد می‌شود.

بر اساس اعلام مسئلان این اتحادیه، بیش از نیمی از چاپخانه‌های کشور در تهران فعالیت می‌کنند

نصب 10 هزار سازه تبلیغاتی در تهران آغاز شد

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت که نصب 10 هزار سازه تبلیغاتی در تهران آغاز شده و نامزدها فقط باید روی این سازه ها تبلیغ کنند.

مجتبی عبداللهی ، با تأکید بر اینکه نامزدها فقط باید بر روی این سازه ها تبلیغات خود را انجام دهند، گفت: افراد از زدن هرگونه عکس بر روی دیوارها و درختان جداً ‌خودداری کنند.

وی ادامه داد: به صورت 24 ساعته ناظران در شهر بازدید کرده و تخلفات را به وزارت کشور اعلام خواهیم کرد.

عبداللهی تأکید کرد که با مجوز شورای شهر در انتخابات ریاست جمهوری نیز تمهیداتی برای تبلیغات نامزدها در نظر گرفته شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه این سازه به تدریج در شهر نصب می شود، گفت: سازه ها را از امروز تحویل مناطق برای نصب داده‌ایم.

وی در خصوص هزینه های صرف شده برای این سازه ها گفت: حدود 2 میلیارد تومان هزینه این سازه ها در شهر شده است.

با توجه به شروع تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم، فصل ششم قانون انتخابات ریاست جموری که مربوط به تبلیغات نامزدها می باشد را با هم مرور می کنیم:

فصل ششم_ تبلیغات

‌ماده 62_ به منظور تضمین برخورداری یكسان نامزدهای ریاست جمهوری از امكانات دولتی كمیسیونی به نام كمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات زیر نظر هیأت اجرائی مركزی انتخابات و بنا به دعوت وزیر كشور تشكیل می‌گردد.[37]

ماده 63_ اعضاء كمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری عبارتند از:

1_ دادستان كل كشور یا نماینده تام‌الاختیار او

2_ وزیر كشور یا نماینده تام‌الاختیار او

3_ دبیر هیأت اجرائی مركزی انتخابات

4_ رئیس شورا یا یكی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به انتخاب شورا

5_ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام‌الاختیار او[38]

‌تبصره_ شورای نگهبان می‌تواند یك نفر از میان اعضای خود یا از خارج را به منظور نظارت بر كار كمیسیون مزبور تعیین نماید.

ماده 64_ چنانچه به تشخیص كمیسیون بررسی تبلیغات برنامه‌های تبلیغاتی ضبط‌شده نامزدها در صدا و سیما در برگیرنده مطالب توهین‌آمیز یا هتك حرمت سایر نامزدها یا دیگر افراد و یا مغایر با قوانین باشد، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف به حذف آن مطالب است و درصورتی‌كه ضمن پخش برنامه زنده‌ای موارد مذكور از سوی هر یك از نامزدهای انتخابات یا نماینده آن‌ها واقع شود، سازمان موظف است با تشخیص كمیسیون بررسی تبلیغات به میزان مناسب و به صورت ضبط‌شده فرصت احقاق حق بدهد.[39]

ماده 65_ نامزدهای ریاست جمهوری كه صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تأیید و اسامی آن‌ها از طرف وزارت كشور اعلام می‌گردد هر یك حق دارند به طور مساوی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارائه برنامه‌های خود استفاده نمایند.

انتخابات

ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از طریق صدا و سیما به عهده كمیسیون بررسی تبلیغات می‌باشد.

ماده 66_ فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت كشور آغاز و تا بیست‌ و چهار ساعت قبل از شروع اخذ رأی خاتمه می‌پذیرد.

ماده 67_ فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا بیست ‌و چهار ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه ‌خواهد یافت.

ماده 68_ انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری كه جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت كارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امكانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شركت‌های دولتی و مۆسسات وابسته به دولت و نهادها و مۆسساتی كه از بودجه عمومی (‌به هر مقدار) استفاده می‌كنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امكانات مزبور ممنوع بوده و مرتكب، مجرم شناخته می‌شود.

تبصره 1_ مۆسسات و نهادهایی كه دارایی آنان از اموال عمومی است، همانند بنیاد مستضعفان، مشمول ماده فوق می‌باشند.

تبصره 2_ ادارات و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و نهادها و اعضای آن‌ها با ذكر سمت خود حق ندارند له یا علیه هیچ‌یك از نامزدهای انتخاباتی اعلامیه، اطلاعیه، پلاكارد بدهند.

ماده 69_ الصاق اعلامیه، عكس، پوستر، هر گونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و سایر مۆسسات آموزشی دولتی و وابسته به دولت ممنوع بوده و مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفین را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل می‌نمایند. شهرداری‌ها و بخشداری‌ها نیز باید نسبت به امحاء چنین اوراق اقدام نمایند.

ماده 70_ هیچ كس حق ندارد آگهی یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را كه در محل‌های مجاز الصاق گردیده در مدت و زمان قانونی تبلیغات پاره و یا محو نماید و عمل مرتكب جرم محسوب می‌شود.

ماده 71_ داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنان در تبلیغات انتخاباتی به هیچ وجه مجاز به هتك حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی نمی‌باشند و متخلفین طبق مقررات مجازات خواهند شد.

ماده 72_ هر گونه آگهی و آثار تبلیغاتی باید قبل از شروع اخذ رأی از محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی توسط اعضاء شعبه محو گردد.

هر واحد چاپی که بخواهد برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نیز انتخابات شورای شهر، پوسترهای تبلیغاتی و مواردی از این دست چاپ کند، باید نام واحد صنفی خود و همچنین تیراژ پوسترهایش را به مراجع ذیصلاح اعلام کند

ماده 73_ مقامات‌ اجرائی‌ و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچ‌یك‌ از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت. تخلف از این قانون جرم محسوب می‌شود.

ماده 74_ كلیه رسانه‌های دیداری و شنیداری و مكتوب و الكترونیك و سایر شبكه‌های مجازی، حق ندارند آگهی یا مطلبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج كنند و یا مطالبی بنویسند كه دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد. در صورت وقوع این تخلف، نامزدهای مزبور حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار، به وسیله وزارت كشور به رسانه مزبور بدهند و رسانه مزبور مكلف به نشر فوری آن در اولین زمان ممكن است.

درصورتی‌كه رسانه مزبور قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی اطلاع‌رسانی نكند یا منتشر نشود، مدیر مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله هم طرازی كه قبل از ممنوعیت تبلیغات چاپ می‌شود، ارسال نماید و آن نشریه مكلف به درج آن در اولین چاپ نشریه است.[40]

ماده 75_ در صورت درخواست كتبی و رسمی اشخاص حقیقی و حقوقی، چاپخانه آگهی تبلیغاتی انتخاباتی را چاپ خواهد نمود.

ماده 76_ ذیل آگهی‌های تبلیغاتی چاپی باید نام و نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ درج شده باشد.

ماده 77_ مسئولان چاپخانه‌ها موظفند چهار نسخه از هر یك از اوراق تبلیغاتی انتخاباتی را بلافاصله پس از چاپ همراه با یك نسخه از درخواست رسمی تقاضاكنندگان جهت ضبط در پرونده سریعاً به وزارت كشور و شورای نگهبان ارسال دارند.

‌تبصره_ وزارت ارشاد اسلامی موظف است مفاد مواد (74) و (75) و (76) را به چاپخانه‌های كشور بخشنامه نموده و در مورد متخلفین با توجه به ماده (26) آیین‌نامه تأسیس چاپخانه و گراور سازی مصوب 27/12/1358 شورای انقلاب تصمیم مقتضی اتخاذ نماید.

فرآوری: عطالله باباپور

 بخش سیاست تبیان


منابع : فارس/ مهر/ مشرق