تبیان، دستیار زندگی
بیش از شش ماه از افزایش قیمت مسکن، زمین، مصالح ساختمانی و ورود سودجویان و سوداگران به بازار مسکن می‌گذرد و این روزهای نفس‌گیر مسکن با رکود در خرید و فروش ادامه‌ دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسکن گران است و راکد!


بیش از شش ماه از افزایش قیمت مسکن، زمین، مصالح ساختمانی و ورود سودجویان و سوداگران به بازار مسکن می‌گذرد و این روزهای نفس‌گیر مسکن با رکود در خرید و فروش ادامه‌ دارد.

این درحالیست که کاهش قدرت خرید، کاهش و ممانعت مالکان از فروش ملک و افزایش روزبه‌روز قیمت‌ها از جمله عوامل ایجاد رکود در بازار مسکن شده است؛ به گونه‌ای که برخی معتقدند "رکود تورمی" در بازار این روزهای مسکن حکمفرمایی می‌کند.

مسکن

بازارگرمی مسکن در میدان اقتصادی کشور

درست در زمان اوج نوسانات نرخ ارز، مسکن به یکباره به اوج قیمت خود رسید و طی شش ماه به افزایش قیمت روز به روزی خود ادامه داد که عده‌ای از خریداران و فروشندگان ضرر و عده‌ای دیگر نیز سودهای کلانی کسب کردند و بازار قیمت‌ها داغ شد.

از طرفی افزایش تقاضای مسکن از ترس گران‌تر شدن بر این بازار پرآشوب دامن ‌زد و حاشیه‌های بازار همیشه داغ مسکن را پررنگ‌تر کرد و از طرف دیگر قدرت خرید کاهش یافت.

در حالی که سکاندار مسکن کشور حال این روزهای مسکن را به دلیل وجود تعداد بالای ساخت و ساز،‌ تعداد خانه‌های خالی و ساخت و سازهای مسکن مهر مناسب می‌داند و تاکید دارد" با وجود شرایط دشوار سال گذشته، بازار مسکن در حال حاضر از ثبات نسبی برخوردار است"، کاهش قدرت خرید مردم از مبالغ بالای مسکن و افزایش روز به روزی قیمت‌ها بعد دیگری از این بازار را نشان می‌دهد که عده‌ای از صاحب‌نظران معتقدند این رویه تا فصل تابستان و سیاست‌های دولت جدید ادامه دارد.

همچنین قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در استان تهران معتقد است "امسال افزایش ناگهانی قیمت مسکن نخواهیم داشت و آنچه در فصل نقل و انتقالات به عنوان جو روانی و کاذب قیمت در بازار مسکن به وجود می‌آید باید با جلوگیری از خرید و فروش‌های کاذب، کنترل شود".

به گفته واحدی " درحال حاضر شاهد رکود در بازار مسکن هستیم و اگر رونقی در بازار رخ دهد پس از خرداد ماه است".

رکود مسکن می‌شکند اگر...

در این میان ایرج رهبر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان به عنوان نماینده بخش خصوصی در بخش مسکن معتقد است " افزایش غیر متعارف قیمت‌ها باعث رکود در بازار و کاهش توان مالی مردم برای خرید خانه شده است و این شرایط رکود تا زمان تثبیت قیمت‌ها ادامه دارد".

به گفته وی با توجه به اینکه خانه یکی از نیاز‌های اصلی مردم است و نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد باید تمهیداتی برای کنترل قیمت و افزایش قدرت خرید مردم در نظر گرفته شود.

ابتدای همین هفته نیز وزیر راه و شهرسازی برنامه‌های خود را برای کنترل بازار اجاره مسکن در آستانه فصل جابه‌جایی اعلام و تاکید کرد: با افتتاح 60 هزار واحد مسکن مهرتا قبل از فصل تابستان، بازار اجاره خانه را در سه ماهه تابستان کنترل خواهیم کرد

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان می‌گوید" اگر زمینه تثبیت قیمت‌ها فراهم شود، بازار مسکن نیز رونق می‌گیرد اما تا زمان تثبیت نشدن قیمت‌ها و تطبیق مردم با قیمت‌های روز، رکود در این بخش ادامه دارد".

همچنین محمدعلی پورشیرازی – کارشناس مسکن – معتقد است" رکود در بازار مسکن تا اتخاذ تصمیمات جدید مسئولان و اعلام برنامه‌های سیاستمداران ادامه دارد".

وی نسبت به اینکه رکود در بازار مسکن حکمفرما شده اما قیمت‌ها روند کاهشی نداشته، گلایه دارد.

صاحب‌نظران بخش اقتصادی از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن در ماه‌های اخیر را افزایش قیمت زمین عنوان می‌کنند و می‌گویند" علی‌رغم گفته‌های برخی مسئولان مبنی بر به صفر رساندن قیمت زمین،‌ به دلیل روند افزیشی قیمت زمین نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از بازار مسکن داشت".

حال چشم متقاضیان مسکن که قدرت پرداخت میلیونی برای هر متر خانه‌ را ندارد به سیاست‌ها و تصمیمات جدید و تاثیرات آن در بازار مسکن است تا شاید بتوانند به آرزوی دیرینه‌ی خود برسند و بالاخره سقفی مطمئن برای زندگی پیدا کنند.

مسکن

اجاره‌ بهای مسکن از شاخص تورم گذشت

" امسال اجاره‌ بهای مسکن از شاخص تورم عبور کرد" این گفته رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک مبنی بر افزایش نرخ اجاره‌ بها در سال جاری است. طبق روال طبیعی، هر سال اجاره‌ بهای خانه در شهرهای بزرگ 15 تا 20 درصد افزایش می‌یابد اما نیمه دوم سال گذشته که بازار مسکن با شوک قیمتی همراه بود، علاوه بر افزایش قیمت فروش مسکن، نرخ اجاره بها هم افزایش یافت؛ به گونه‌ای که در برخی موارد این افزایش قیمت بیش از 25 درصد رسیده است.

دراین باره مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک  گفت: امسال اجاره‌ بهای مسکن از شاخص تورم عبور کرده است. جهش قیمتی در پایان سال گذشته دلیل این افزایش قیمت‌هاست.

به گفته قلی‌خسروی سه جهش قیمتی مسکن در سال‌های 68 ،‌86 و 91 نشانگر رشد قیمت مسکن در کشور بوده و با بالارفتن قیمت هر متر خانه،‌ اجاره و رهن نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شده است.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به وعده مسئولان مبنی بر برطرف شدن مشکل مسکن تا پایان سال جاری اظهارکرد: بارها گفته شده با تحویل واحدهای مسکن مهر، مسکن مهر خودمالکی، بافت فرسوده و افزایش ساخت و سازها این مشکل برطرف می‌شود.

ابتدای همین هفته نیز وزیر راه و شهرسازی برنامه‌های خود را برای کنترل بازار اجاره مسکن در آستانه فصل جابه‌جایی اعلام و تاکید کرد: با افتتاح 60 هزار واحد مسکن مهرتا قبل از فصل تابستان، بازار اجاره خانه را در سه ماهه تابستان کنترل خواهیم کرد.

نیکزاد که معتقد است پیش از سال نو قیمت مسکن از نظر روانی افزایش یافته، اکنون با تزریق واحدهای آماده به بازار تلاش بر کنترل قیمت‌ها دارد.

یک سوئیت در خیابان جمهوری - اسکندری به مساحت27 متر با نرخ 108 میلیون تومان به فروش می رسد و واحد دیگری در هاشمی یادگار امام به مساحت40 متر، نوساز با پارکینگ 161 میلیون تومان قیمت گذاری شده است

به گفته وی باید دولت و مجلس فکری برای خانه‌های مازاد داشته باشند چراکه 400 هزار واحد خالی در تهران وجود دارد. از سوی دیگر با توجه به صدور پروانه ساخت 400 هزار واحد مسکونی طی ماه‌های گذشته و 400 واحد آماده افتتاح نباید هیچ گونه کمبودی در عرضه مسکن داشته باشیم.

طبق آنچه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی در استان تهران وجود دارد که می‌تواند بازار مسکن و اجاره و جابه‌جایی‌های تابستان را تحت تاثیر قرار دهد.

مسکن متری 2.5 میلیون تومان

با وجود اینکه مسکن در رکود است اما نرخ مسکن با جهش مواجه شده است. افزایش قیمت مسکن موجب شده است در حال حاضر آپارتمان نوساز با شرایط مناسب کمتر از 2.5 میلیون تومان در اکثر محله‌های شهر تهران وجود نداشته باشد و قیمت هرمترمربع زمین تا 500 هزار تومان بیش از یک آپارتمان نوساز معامله شود.

با شروع افزایش قیمت مسکن از بهمن ماه سال گذشته، قیمتها در این بخش به طور فزاینده ای افزایش پیدا کردند به طوری که این سومین جهش قیمتی مسکن در 30 سال گذشته بود و تاثیر زیادی را بر قدرت خرید متقاضیان بازار، گذاشت.

مسکن

براین اساس، جهش قیمت مسکن موجب شد که برخی قیمتها از بازار مسکن شهر تهران حذف شوند و دیگر آپارتمان و یا زمینی با این نرخ در تهران وجود نداشته باشد. در واقع تا پیش از این در برخی از محله های تهران، آپارتمانهای نوساز با قیمت هر مترمربع 1.5 تا 2 میلیون تومان قابل خرید بودند اما در حال حاضر با قیمتی کمتر از 2 میلیون و 500 هزار تومان نمی توان خانه مناسبی در اکثر محله های تهران، یافت.

از سوی دیگر، افزایش قیمت مسکن موجب شده است که بساز بفروشها آپارتمان‌های خود را به فروش نرسانند و در انتظار گرانی بیشتر مسکن باشند که این هم یکی از دلایل آشفتگی بازار مسکن در این روزها است. در واقع خریداران به دنبال ارزانی مسکن و فروشندگان برای گرانی، در بازار حضور ندارند و این موضوع باعث رکود بی سابقه ای در بخش مسکن شده است.

همچنین با افزایش قیمت آپارتمان، نرخ خانه های کلنگی هم افزایش یافت به طوری که قیمت هرمترمربع زمین تا 500 هزار تومان بیش از یک آپارتمان نوساز معامله می شود که همین امر رونق زیادی را در بازار خرید و فروش زمین به دنبال داشته است. به خصوص در حوزه بافت های فرسوده که به دلیل اختصاص وام های قرض الحسنه و با سود کم، خریدار بیشتری برای آپارتمان های نوساز این بخش وجود دارد.

قیمت آپارتمان‌های کمتر از 50 متر

یک سوئیت در خیابان جمهوری - اسکندری به مساحت27 متر با نرخ 108 میلیون تومان به فروش می رسد و واحد دیگری در هاشمی یادگار امام به مساحت40 متر، نوساز با پارکینگ 161 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. یک دستگاه آپارتمان در خیابان پیروزی - دلگشا به مساحت 36 مترمربع طبقه 2 با پارکینگ به نرخ 20 میلیون تومان رهن 20 میلیون تومان وام و 100 میلیون تومان نقد به فروش می رسد و در سه راه آذری - لقمان حکیم یک واحد 39متری یک خوابه، طبقه 4 زیر قیمت 98 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

واحدی به مساحت 40 مترمربع در هفده شهریور تیردوقلو با عمر یکساله و انباری، طبقه سوم با 16 میلیون تومان وام، 20 میلیون تومان رهن، 68.5 میلیون تومان نقد به فروش می رسد و آپارتمان دیگری با متراژ 40 متر در بریانک - گلستانی، طبقه سوم با عمر 5 ساله و پارکینگ با 84 میلیون تومان نقد، 20 میلیون تومان وام و 23 میلیون تومان رهن قیمت‌گذاری شده است.

مالک آپارتمانی درخیابان جیحون به متراژ 35.5 متر، یک خوابه، طبقه اول با پارکینگ و بالکن با عمر 10 ساله با شرایط 20 میلیون تومان رهن و 13 میلیون تومان وام، 96 میلیون تومان نقدی دریافت می کند و در خیابان خوش - مرتضوی، واحد به مساحت 45 مترمربع، طبقه دو با شرایط 25 میلیون تومان وام، 30 میلیون تومان رهن و 98 میلیون تومان نقد به فروش می رسد. در انتهای جیحون - غفوری هم واحدی 45 متری، طبقه اول با انباری متری 2 میلیون و 800 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: تسنیم، ایسنا، مهر