تبیان، دستیار زندگی
سیر نزولی قیمت جهانی طلا در چند روز اخیر که متاثر از برخی عوامل چون بالا رفتن ارزش دلار در برابر دیگر ارزها، نوسان شاخص بورس‌های جهانی و اعلام برخی آمارهای اقتصادی بین‌المللی است، موجب شد نرخ جهانی اونس طلا روند کاهشی مستمری را به خود گیرد و به تبع آن قیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلای پرنوسان،سرمایه‌گذاران هراسان!


سیر نزولی قیمت جهانی طلا در چند روز اخیر که متاثر از برخی عوامل چون بالا رفتن ارزش دلار در برابر دیگر ارزها، نوسان شاخص بورس‌های جهانی و اعلام برخی آمارهای اقتصادی بین‌المللی است، موجب شد نرخ جهانی اونس طلا روند کاهشی مستمری را به خود گیرد و به تبع آن قیمت طلا و سکه نیز در بازار داخل شکسته شود.
طلا

با این وجود کاهش روزانه بهای طلا در چند روز اخیر فرصتی را برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان به وجود آورد تا آن دسته از کسانی که از ریسک بالا و قدرت هیجان فوق‌العاده‌ای در معاملات برخوردارند اقدام به خرید این کالا کنند. از سوی دیگر سیر نزولی روزانه قیمت جهانی طلا باعث شد سرمایه‌گذاران برای کاهش هرچه بیشتر آن صبر پیشه کنند تا در خرید این کالای سودآور کمتر هزینه کنند. اما از آنجایی که نوسان قیمت طلا جهانی و به صورت لحظه‌ای است نمی توان آینده قیمت طلا را پیش‌بینی کرد. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که با توجه به نوسان قیمت طلا، مردم طلا بخرند یا خیر، تصریح کرد: نمی‌توان هیچ‌گونه توصیه‌ای در این زمینه داشت، زیرا قیمت طلا هر لحظه و هر ساعت می‌تواند تغییر کند. به عبارت دیگر، قیمت طلا در یک ساعت می‌تواند کاهش یابد و ساعت بعد دوباره بالا رود، بنابراین مردم باید با توجه به بنیه اقتصادی خود تصمیم بگیرند که طلا بخرند یا نه. محمد کشتی‌آرای گفت: قیمت طلا در روز یکشنبه هفته جاری تا 108 هزار و 500 تومان سقوط کرد اما از عصر دوشنبه همین هفته قیمت طلا روند رو به رشدی به خود گرفت و دیروز به گرمی 124 هزار تومان رسید. وی اظهار کرد: کاهش قیمت‌ طلا تا ظهر روز دوشنبه ادامه داشت و از عصر همان روز شاهد افزایش قیمت طلا در بازار بودیم.

افزایش قیمت طلا در پی نوسانات جهانی

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ریشه افزایش قیمت طلا و سکه را صرفا‌ نوسانات اونس جهانی طلا دانست و گفت: با گشایش بازار جهانی قیمت‌های داخلی و خارجی طلا ثبات می‌گیرد. وی درباره بازار طلا و جواهر و چرایی افزایش قیمت آن اظهار داشت: هنوز وضع بازار مشخص نیست و برای ارائه هرگونه تحلیل درباره قیمت‌ها باید صبر کرد. وی با بیان اینکه با بازگشایی بورس‌های جهانی قیمت طلا و سکه در بازار آرام می‌گیرد، افزود: اما دلیل افزایش قیمت طلا در بازار داخلی کلید خورده است و صرفاً به خاطر نوسانات اونس جهانی طلا بوده و دلیل دیگری ندارد. وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت طلا و سکه طی دیروز فقط ریشه جهانی دارد هر گونه اظهارنظر دیگر مبنی بر تأثیر رویدادهای سیاسی در این بازار را نادرست اعلام کرد.

سیر نزولی روزانه قیمت جهانی طلا باعث شد سرمایه‌گذاران برای کاهش هرچه بیشتر آن صبر پیشه کنند تا در خرید این کالای سودآور کمتر هزینه کنند. اما از آنجایی که نوسان قیمت طلا جهانی و به صورت لحظه‌ای است نمی توان آینده قیمت طلا را پیش‌بینی کرد

اونس جهانی طلا دیروز بیش از 40 دلار افزایش یافت و از 1350 دلار روز دوشنبه به بیش از 1390 دلار افزایش یافت؛ همین افزایش قیمت جهانی طلا موجب افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی شده است تا جایی که هر گرم طلای 18عیار که روز دوشنبه 110 هزار تومان قیمت داشت روز گذشته به بیش از 117 هزار تومان رسید. سکه طرح جدید دیروز در بازار سکه‌فروش‌ها با ارزش یک‌میلیون و 247 هزار تومان، طرح قدیم یک‌میلیون و 200 هزار تومان، نیم سکه 653 هزار تومان، ربع‌سکه 405 هزار تومان و سکه گرمی 290 هزار تومان قیمت‌گذاری و به مردم فروخته شد.

اونس جهانی طلا دیروز بیش از 40 دلار افزایش یافت و از 1350 دلار روز دوشنبه به بیش از 1390 دلار افزایش یافت؛ همین افزایش قیمت جهانی طلا موجب افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی شده است تا جایی که هر گرم طلای 18عیار که روز دوشنبه 110 هزار تومان قیمت داشت روز گذشته به بیش از 117 هزار تومان رسید

به گزارش فوربس، قیمت جهانی طلا از پایان روز دوشنبه روند صعودی به خود گرفت و از عوامل این افزایش کاهش ارزش دلار و به تبع آن افزایش، قیمت نفت عنوان شده است. همچنین، از دیگر عوامل این افزایش ناگهانی، انتشار گزارشی از سوی موسسه اعتبارسنجی مودی است مبنی بر اینکه اگر آمریکا در حل مشکلات بودجه‌ای خود در سال 2013 موفق عمل نکند، این موسسه ناچار است تا اعتبار بدهی دولت آمریکا را کاهش دهد. البته در حالی که سرمایه‌گذاران بازار در انتظار انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا در هفته جاری هستند قیمت اونس طلا دیروز در بازارهای آسیایی به حدود1400دلار نیز افزایش یافت.

طلا

هند با کمبود طلا مواجه شد

جواهرفروشان هندی در آستانه فصل برگزاری جشن‌های عروسی که تقاضای مصرف‌کنندگان برای خرید افزایش می‌یابد، با کمبود طلا روبه‌رو هستند. بانک مرکزی هند در 13 مه واردات طلا از سوی بانک‌ها را به مقداری محدود کرد که نیاز صادرکنندگان جواهرات را تامین کند. به گفته یک مقام بانکی در هند، بانک‌ها تاکنون با ذخایری که باقی مانده بود، نیاز جواهرفروشان را تامین کرده‌اند. از سوی دیگر رئیس هیات مدیره «فدراسیون تجاری جواهرات هند» گفته است مردم برای 2 جشنواره مذهبی طلا خریده‌‌اند و ما جنس آماده نداریم. حتی اگر طلا آماده باشد، ناچاریم 700 تا 1500 روپیه بیشتر برای هر 10 گرم طلا بپردازیم.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: وطن‌امروز