تبیان، دستیار زندگی
اگر بخواهیم با خودمان بی‌تعارف باشیم باید فراموش نكنیم: « این حق مردم است كه وقتی برای امورات خود به شهرداری‌ها مراجعه می‌كنند، در سریع‌ترین زمان ممكن و بدون حاشیه و اتلاف وقت، به كارهایشان رسیدگی شود.‌» اما جای تأسف و تأمل فراوان دارد كه چنین مسئله‌ای در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاغذبازی شهرداری ها تمامی ندارد!


اگر بخواهیم با خودمان بی‌تعارف باشیم باید فراموش نكنیم: « این حق مردم است كه وقتی برای امورات خود به شهرداری‌ها مراجعه می‌كنند، در سریع‌ترین زمان ممكن و بدون حاشیه و اتلاف وقت، به كارهایشان رسیدگی شود.‌» اما جای تأسف و تأمل فراوان دارد كه چنین مسئله‌ای در حال حاضر در نقطه مطلوب قرار ندارد. چه دقایق گرانبهایی از عمر شهروندان كه در راهروهای شهرداری‌ها تلف نمی‌شود! چه گلایه هایی كه شهروندان از شیوه عملكرد شهرداری‌ها در بخشی از امور از پرداخت عوارض گرفته تا مجوزهای ساخت و ساز ندارند!

گوش شنوایی هم ظاهراً برای شنیدن این درددل‌ها نیست!

شهرداری

در بسیاری از موارد هم مشاهده می‌شود كه در كنار كاغذبازی‌های مرسوم و هزارتوی كلافه‌كننده رسیدگی به كارهای شهروندان در شهرداری‌ها، برخورد ناشایست و تند و تیز برخی كارمندان شهرداری‌ها هم قوز بالاقوز می‌شود و رنج و مشقت این بوروكراسی اداری را دوچندان می‌كند. طبیعی است كه برای چنین مواردی، باید شهروندان بتوانند اگر از یك كارمند بدرفتار شهرداری شكایتی دارند به مرجعی مراجعه كنند و خواستار برخورد با این فرد متخلف شوند.

اما آیا در حال حاضر، چنین مرجعی وجود دارد؟! آیا خود همین كاغذبازی‌ها در ساختمان شهرداری‌ها، اجازه رسیدگی به شكایات شهروندان از بدرفتاری‌های برخی كارمندان شهرداری‌ها را می‌دهد؟!

نكته مهمی كه در اینجا باید به آن اشاره شود این است كه اساساً فلسفه اصلی شكل‌گیری نهادها، وزارتخانه‌ها و ارگان ها، «ساماندهی و تسهیل رسیدگی به امور شهروندان» و «خدمتگزاری» به مردم است. اما متأسفانه، سیطره اختاپوس كاغذبازی و ساختار عریض و طویل و پیچیده سازمان‌ها، این فلسفه و كار ویژه اصلی را دچار تغییر ماهیت می‌كند و این تغییر ماهیت تا جایی پیش می‌رود كه دقیقا برعكس می‌شود! یعنی، سازمان‌ها و ارگان‌ها به جای آنكه روند رسیدگی به كارهای شهروندان را تسهیل كنند، خود مانعی بر سر راه انجام امورات مردم می‌شوند! در حال حاضر، چنین وضعیتی در شهرداری‌های ما هم حاكم است.

در بسیاری از موارد هم مشاهده می‌شود كه در كنار كاغذبازی‌های مرسوم و هزارتوی كلافه‌كننده رسیدگی به كارهای شهروندان در شهرداری‌ها، برخورد ناشایست و تند و تیز برخی كارمندان شهرداری‌ها هم قوز بالاقوز می‌شود و رنج و مشقت این بوروكراسی اداری را دوچندان می‌كند

البته در كنار ساختار مبتلا به بیماری «كاغذبازی»، خود شهرداری‌ها كه یكی از مهمترین علل حیرانی شهروندان در مراجعات به این مراكز است، بخشی از سردرگمی مردم در شهرداری‌ها به ساختار آمیخته به بوروكراسی دولت هم بر می‌گردد.

در شهرهای ایران به خصوص تهران منابع مالی محدود است و شهرها از مالیات بهره‌ای نمی‌برند و كمك‌های دولت یا در یك بوروكراسی پیچیده دیر به شهرها اختصاص می‌یابد یا اصلاً اختصاص نمی‌یابد! گاهی هم برخوردهای سلیقه‌ای برخی مدیران دولتی در مواجهه با مدیریت شهری، روند اداره شهر و رسیدگی به نیازهای شهری مردم را دستخوش نوسان، كندی یا توقف می‌كند!

اما در این میان، شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توانند نقش مۆثری را در مقابله با كاغذبازی موجود در شهرداری‌ها ایفا كنند.

اعضای شوراهای اسلامی به عنوان برگزیدگان مردم برای نظارت بر حسن مدیریت شهر و به عنوان قانونگذاران مردم در پارلمان شهری، باید مقابله با كاغذبازی موجود در شهرداری‌ها و اتلاف وقت شهروندان در این مراكز را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و در این راستا، قوانین اثرگذاری را به تصویب برسانند

به عبارت دیگر، اعضای شوراهای اسلامی به عنوان برگزیدگان مردم برای نظارت بر حسن مدیریت شهر و به عنوان قانونگذاران مردم در پارلمان شهری، باید مقابله با كاغذبازی موجود در شهرداری‌ها و اتلاف وقت شهروندان در این مراكز را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و در این راستا، قوانین اثرگذاری را به تصویب برسانند.

علاوه بر این، یكی از راهكارهای درمان این بوروكراسی در مدیریت شهری، حفظ آرامش روانی شهروندان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تسهیل در انجام درخواست‌های ارباب رجوع، «تحقق شهرداری الكترونیك» است؛ در حال حاضر هر چند بخشی از امور در شهرداری‌ها به صورت الكترونیكی انجام می‌شود اما شهرداری الكترونیك هنوز در نقطه مطلوب قرار ندارد و این می‌تواند پاشنه آشیل توفیق در مدیریت شهری باشد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع: جوان انلاین