تبیان، دستیار زندگی
برای حفظ سلامتی جسم و جان، راه‌هایی وجود دارد. در این مطلب، عوامل سلامتی را از منظر احادیث و روایات برای شما نقل می‌كنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل سلامتی، در احادیث و روایات


برای حفظ سلامتی جسم و جان راه‌هایی وجود دارد. در این مطلب، عوامل سلامتی را از منظر احادیث و روایات برای شما نقل می‌كنیم.


عوامل سلامت در احادیث و روایات

غذای پاکیزه

امیرمومنان حضرت علی(ع) می‌فرمایند: هر کس غذای پاکیزه بخورد و به خوبی آن را بجود و پیش از سیر شدن از غذا دست بکشد و به موقع تخلی، خودداری نکند، جز به مرض مرگ، بیمار نگردد.

بی نیازی از درمان

امیرمومنان، حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) می‌فرمایند: می‌خواهی چهار خصلت به تو بیاموزم تا از (زحمت) درمان بی‌نیاز گردی؟ امام حسن(ع) عرض کرد: آری. حضرت علی(ع) فرموندد: بر سر سفره منشین، مگر آن‌گاه که گرسنه‌ای و از کنار سفره بر نخیز، مگر وقتی که هنوز اشتها داری و جویدن غذا را به نیکی انجام ده، و پیش از خوابیدن به دست‌شویی برو، هر گاه این‌ها را رعایت کردی، از درمان بی‌نیاز شوی.

اعتدال و استواری بدن

امام رضا(ع) می‌فرمایند: اگر مردم کم غذا بخورند، بدن‌هایشان اعتدال و استواری یابد و از معصوم(ع) نقل شده است: هرکس کم غذا بخورد، بدنش سالم ماند و قلبش صفا یابد.

غذای سازگار با بدن

رسول خدا(ص) می‌فرمایند: معده، حوض بدن است و رگ‌ها به آن پیوسته‌اند، پس هرگاه معده سالم باشد، رگ‌ها سلامتی صادر می‌کنند و هرگاه معده بیمار باشد رگ‌ها بیماری صادر می‌کنند و باز می‌فرمایند: معده، خانه‌ی هر دردی و پرهیز، پایه هر درمانی است، پس چیزی بخور که با تو سازگار باشد.

كانون بیماری‌ها

امام کاظم (ع) می‌فرماید: معده خانه و کانون بیماری‌هاست.

سفر

رسول خدا (ص) می‌فرمایند: مسافرت کنید تا تندرست باشید.

امام سجاد (ع) می‌فرمایند: به حج و عمره بروید تا صحت بدن یابید.

شب زنده داری

امیرالمۆمنین حضرت علی(ع) می‌فرمایند: شب زنده داری، مایه سلامتی بدن است.

سکوت

امیرمومنان حضرت علی(ع) می‌فرمایند: سکوت مایه راحتی و آسایش است.

سکوت در مواردی که سخن گفتن ضرورتی ندارد، مایه آسایش روحی است؛ همچنین پرهیز از سخن در برخی مواقع، از پیامدهای ناگواری چون دشمنی و به خطر افتادن سلامت تن جلوگیری می‌کند.

استراحت بدن

افزون بر لزوم رعایت سلامتی جسم و جان، باید به استراحت و آرامش اعضای بدن نیز توجه شود و در به کارگیری آن‌ها اعتدال رعایت شود. امیرمومنان حضرت علی(ع) می‌فرمایند: با فشار بر قلبت، جلوی فهمت را مگیر، چرا که هر عضوی از بدن، به استراحت نیاز دارد.

عوامل سلامت در احادیث و روایات

خواب كافی

امام صادق(ع) می‌فرمایند: کسی که شبانه کار کند و با نخوابیدن به چشمش استراحت ندهد (و موجب اضرار به آن شود) آن کارش حرام است، هر چند مال به دست آمده حلال است.

و نیز می‌فرمایند: بیداری و کار کردن در همه‌ی شب (به گونه‌ای که حق چشم رعایت نشود) حرام است، جز در موارد استثنا و اضطرار؛ مانند زمان جنگ یا برای نجات جان بیمار و مانند آن.

مدارا با بدن

امام کاظم(ع) می‌فرمایند: اساس پرهیز (و رژیم غذایی) مدارا کردن با بدن است.

خواب

امام رضا(ع) می‌فرمایند: خواب (به موقع و به اندازه) به تن، قدرت و نیرو می‌بخشد.

مفاتیح الحیاة – آیت‌الله جوادی آملی از ص 108


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: heaven_h

برگرفته از انجمن: بهداشت و سلامت