تبیان، دستیار زندگی
جامعه‌ی امروزی در بسیاری از موارد چنان به خود پیچیده و گره‌های کور به دست و پای خود زده ، که بسیاری امید باز شدن گره‌ی مشکلات را به ناامیدی بدل می کنند. آمار طلاق روز به روز بالا می‌رود. ناسازگاری‌ها ، س...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهبر خانه کیست؟

(قسمت اول)


جامعه‌ی امروزی در بسیاری از موارد چنان به خود پیچیده و گره‌های کور به دست و پای خود زده ، که بسیاری امید باز شدن گره‌ی مشکلات را به ناامیدی بدل می کنند.

آمار طلاق روز به روز بالا می‌رود. ناسازگاری‌ها ، سبب از بین بردن آرامش که یکی از مهمترین اهداف زندگی خانوادگی شده ا‌ست . براستی چرا در جامعه‌ی‌ اسلامی با وجود این ادعا که کامل‌ترین و بهترین دین و کتاب متعلق به ماست ، باید چنین مشکلاتی وجود داشته باشد ؟

باید اول اعتقاداتمان را اصلاح کنیم و قبول کنیم که قرآن کتاب هدایت است. یقین داشته باشیم که دستورات آن کامل و کاربردی ا‌ست. قرآن‌ را از لب طاقچه ها برداریم ، خاک‌های آن را بزدائیم و فقط برای بدرقه‌ی مسافر از آن استفاده نکنیم. در رفع مشکلات زندگیمان به آن تمسک جوئیم . از آن هدایت طلبیم ، و ایمان داشته باشیم که دست‌خالی بر نمی‌گردیم.

یکی از دلایل نابسامانی در زندگی خانواده های جامعه‌ی امروز، گم شدن حیطه ی مسئولیت‌هاست. گم شدن جایگاه‌هاست. سردرگمی و بلاتکلیفی مرد و زن در خانه و خانواده است.

خداوند متعال مردان و زنان را متفاوت آفرید . به مردان در زمینه‌هایی برتری داد و در قبال آن مسئولیت‌هایی هم بر دوششان نهاد و زنان را به گونه‌ای دیگر خلق نمود و مسئولیت‌های متناسب با خلقت آنها بر دوششان نهاد.

خداوند به زن و مرد ، امکان پیشرفت داد. در بسیاری موارد آنها را در کنار هم یاد می‌کند. خداوند در قرآن ، مایه ی سربلندی و افتخار هر دو را یک چیز معرفی می کند و آن تقوی الهی است . در رسیدن به صراط مستقیم دست هر دو باز است و در کمال‌جویی محدودیتی وجود ندارد. هر دو می‌توانند آخرتشان را آباد کنند ، وقتی که به تعبیر قرآن ، به کمال حزب‌الهی برسند. ولی در این مسیر باید راه درست را بشناسند.

جوانان به مسئولیت‌های محوله‌ای که خداوند به آنها داده آگاهی ندارند. و در چهارچوب خانواده جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند.

شیوه ی زندگی مردان را می توان به 2 دسته تقسیم کرد :

- گروهی از مردان ، چنان زندگی را بر همسران و فرزندان خود سخت می‌گیرند که آنها روی خوش در زندگی نمی‌بینند و مسلماً این مردان هم در چنین خانواده ای احساس آرامش نمی‌کنند و فقط دلخوش به قدرت و استبداد و توانایی خودنند. آیا خداوند از چنین زندگی خشنود و راضی است؟ و یا خودشان احساس لذّت می‌کنند؟

2- عده‌ای دیگر از مردان ، خود را خوار و ضعیف ، در دست همسران قرار می‌دهند. آنها فکر می‌کنند مطیع زن بودن حسن و افتخار است . و چه بسا با این کار مسئولیت سنگین اداره زندگی را به دوش همسران خود می‌اندازند ، که این شیوه خلقت آنان سازگار نیست .

اگر زنی توانا باشد ، می تواند خانواده را اداره می‌کند ، ولی زیر بار این مسئولیت خرد می‌شود و اگر ناتوان باشد ، مسیر خانواده بسوی تباهی می‌رود.

حال بیائید با تمسک به قرآن و توکل ، به خداوند متعال جایگاه مردان و زنان را در خانواده مشخص کنیم. که با به سامان رسیدن وضعیت خانواده ، جامعه نیزکه متشکل از همین خانواده‌هاست اصلاح ‌شود .

در هر اجتماع ، هر چند کوچک نیاز به یک رهبر به وضوح احساس می‌شود. چه بسا جامعه‌هایی که با چندین رهبر اداره می‌شود ، ولی پیشرفت چندانی ندارد. مشورت جایگاه خود را دارد ولی حرف آخر را باید یک نفر بزند. خانواده هم که کوچکترین واحد جامعه‌‌ است ، احتیاج به یک رهبر دارد . خداوند در قرآن این رهبری را به عهده ی مرد گذاشته است . و این امر به هیچ وجه دلیل بر عدم مشارکت و مشورت نیست. بلکه عاملی است که بی شک به نفع زنان می باشد.

ادامه دارد...

تهیه و تنظیم : ندا حاجی سعید - با الهام از " تفسیر المیزان – علامه طبابائی "

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.