تبیان، دستیار زندگی
سیگارهای مخصوص لاغری، سیگارهای مخصوص زنان باردار و سیگارهایی رنگارنگ، ترفندهای تبلیغاتی شركت‌های دخانی برای جذب زنان است زیرا این مشتریان نیمی از جامعه را تشكیل می‌دهند و می‌توانند بازارشان را بیش از پیش تضمین كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان سیگاری در آرزوی لاغر شدن!


سیگارهای مخصوص لاغری، سیگارهای مخصوص زنان باردار و سیگارهایی رنگارنگ، ترفندهای تبلیغاتی شركت‌های دخانی برای جذب زنان است زیرا این مشتریان نیمی از جامعه را تشكیل می‌دهند و می‌توانند بازارشان را بیش از پیش تضمین كنند.

این در حالی است كه سیگار كشیدن زنان چالش‌های بیشتری را هم برای خودشان و هم برای جامعه در پی دارد.

زنان سیگاری

از 4 تا 10 خرداد ماه در كشورمان هفته بدون دخانیات برگزار می‌شود؛ هفته‌ای كه بهانه‌ای است برای صحبت كردن از دخانیات و عوارضی كه روی سلامتی بر جای می‌گذارند. دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با پوشه‌ای از آمار و ارقام به انضمام گله و انتقاد از ضعف عملكرد دستگاه‌ها در كاهش مصرف دخانیات، به نشست خبری آمده بود تا یك بار دیگر از مهجور ماندن قوانین مربوط به منع مصرف دخانیات سخن بگوید و تلاش كند شاید با آمار و ارقامی كه آورده، نگاه مثبت مسئولان را به اجرای قوانین منع مصرف دخانیات در كشور جلب نماید. ‌آمار وی اما حكایت از تلاش كمپانی‌های دخانیات و كار گسترده آنها برای كشاندن زنان، جوانان و حتی كودكان ما به ورطه مصرف دخانیات در برابر انفعال ما دارد.

12 ساله‌های سیگاری

با گذری بر تاریخ تولید و عرضه سیگار، برنامه‌ریزی‌های كمپانی‌های تولیدكننده این كالا برای افزایش مصرف‌كنندگان محصولشان به وضوح قابل مشاهده است. زنان، جوانان، نوجوانان و حتی كودكان هم گزینه‌های مناسبی برای تأمین چرخه تولید و مصرف این كالا هستند. از همین روست كه سن مصرف سیگار در جامعه ما به 12 سال رسیده است.

دكتر محمدرضا مسجدی، دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با تأكید بر اینكه كمپانی‌های بزرگ تولید دخانیات جوانان و نوجوانان را هدف گرفته‌اند، گفت: مصرف سیگار در زنان حدود سه درصد و در مردان حدود 28 درصد است. به گفته وی تا چند سال پیش سن مصرف سیگار 14 تا 16 سال بود، اما اكنون سن مصرف سیگار به حدود 12 سال رسیده است. همچنین مصرف قلیان در میان دختران دبیرستانی و دانشجوی ما رشد 20 درصدی داشته است.

با بالا گرفتن تب لاغری در میان بانوان و جوانان شاید سیگار كشیدن برای لاغر شدن به شما هم توصیه شده باشد. سیگارهایی با نام «باریك» یا «بسیار باریك» از جمله تولیداتی است كه برای جلب نظر افراد مشتاق لاغری تولید و تبلیغ می‌شود

دود شدن آرزوی باربی شدن

با بالا گرفتن تب لاغری در میان بانوان و جوانان شاید سیگار كشیدن برای لاغر شدن به شما هم توصیه شده باشد. سیگارهایی با نام «باریك» یا «بسیار باریك» از جمله تولیداتی است كه برای جلب نظر افراد مشتاق لاغری تولید و تبلیغ می‌شود. بنا به تأكید مسجدی كمپانی‌های تولید سیگار برای افزایش مصرف دخانیات روی دختران و زنان جوانان ما سرمایه‌گذاری كرده‌اند.

وی تولید و تبلیغ سیگارهای مخصوص لاغری، سیگارهای مخصوص زنان باردار و سیگارهایی با رنگ‌های جذاب را نمونه‌هایی از این سرمایه‌گذاری عنوان كرد.

زنان سیگاری

این در حالی است كه نتایج تحقیقی كه در سال 1998 در امریكا روی 4 هزار نفر صورت گرفت، نشان داد هیچ رابطه‌ای میان كشیدن سیگار و كاهش یا افزایش وزن وجود ندارد. دكتر حمیدرضا فرشچی، فوق تخصص دیابت و چاقی هم معتقد است: سیگاری‌ها بیشتر از دیگران مستعد تجمع چربی در ناحیه شكم و ابتلا به چاقی شكمی هستند. علاوه بر این سیگار كشیدن، خطر ناباروری و سقط جنین را در زنان افزایش داده و ریسك ناباروری در مردان را بالا می‌برد.

روزی 10 میلیارد تومان سهم سیگار از جیب ایرانی‌ها

به رغم تمام اینها به گفته دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در كشور به مصرف می‌رسد كه معادل 3250 میلیارد تومان هزینه برای خرید این كالای مضر است. در واقع ایرانی‌ها در روز حدود 10 میلیارد تومان سیگار می‌خرند. مسجدی اما درباره هزینه بیماری‌هایی كه با خرید این همه سیگار نصیب مردم می‌شود، گفت:‌مطابق اعلام سازمان جهانی بهداشت هر كشور دو برابر هزینه‌ای كه مردمش برای خرید سیگار صرف می‌كنند، برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار هزینه می‌كنند. در واقع هر كشور سالانه 7 هزار و 200 میلیارد تومان برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار و سایر مواد دخانی می‌پردازند. این میزان معادل كل بودجه وزارت بهداشت است.

زنان، جوانان، نوجوانان و حتی كودكان هم گزینه‌های مناسبی برای تأمین چرخه تولید و مصرف این كالا هستند. از همین روست كه سن مصرف سیگار در جامعه ما به 12 سال رسیده است

قاتل باریك روزی 6 هزار نفر

معاون درمان مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات هم با اشاره به گسترش بیماری‌ها و مرگ‌های وابسته به استعمال دخانیات عنوان كرد: دخانیات روزانه 6 هزار نفر و سالانه 6 میلیون تن را به كام مرگ می‌كشاند. به گفته وی در حال حاضر كمپانی‌های دخانیات روی تبلیغات تمركز كرده‌اند، به عنوان مثال از رنگ‌های حیات‌بخش و شاداب در سیگارهای زنانه استفاده می‌كنند یا مدعی می‌شوند سیگارهای لاغری تولید كرده‌اند یا آدامس‌هایی هم‌نام برخی سیگارهای مشهور را تولید و توزیع می‌كنند. وی همچنین نسبت به گسترش مصرف قلیان در میان جوانان هشدار داد و افزود: باید این آگاه‌سازی به وجود بیاید كه مصرف یك پك قلیان به اندازه مصرف 100 نخ سیگار مضر است.

بخش اجتماعی تبیان


منبع: جوان انلاین