وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
این روزها که در روزهای پایانی اردیبهشت بسر می‌بریم، بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران که اکرانشان از نوروز آغاز شده بود یا با سینماها خداحافظی کرده‌اند یا به کف فروش خود رسیده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیشه‌ی خالی


این روزها که در روزهای پایانی اردیبهشت بسر می‌بریم، بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران که اکرانشان از نوروز آغاز شده بود یا با سینماها خداحافظی کرده‌اند یا به کف فروش خود رسیده‌اند.

سینمای ایران

فیلم های رسوایی و حوض نقاشی به عنوان دو فیلم پرفروش اکران سینماها نیز این روزها جای خود را به فیلم های جدیدتری داده اند و پیش از این نیز فیلم هایی چون قاعده تصادف و تهران 1500 با اکران سینماها خداحافظی کردند.

البته تعدادی از سینماها به شکل محدودی به نمایش این فیلم ها ادامه می دهند. از سویی دیگر فیلم هایی چون آقای الف و تلفن همراه آقای رئیس جمهور هر دو از ساخته های علی عطشانی و ملکه ساخته محمد علی باشه آهنگر بتازگی به اکران سینماها اضافه شده اند.

 

«حوض نقاشی» 2 میلیارد تومانی

از میان فیلم های اکران شده از نوروز 92 در سینماها فیلم حوض نقاشی فیلم منحصربه فردی است چون هم توانسته از فروش بسیار خوبی برخوردار شود و هم منتقدان و نویسندگان روزنامه ها و سایت ها و نشریات تخصصی استقبال بسیار خوبی از این محصول حوزه هنری کرده اند.

اتفاقا تعدادی از منتقدان رویکرد اخیر حوزه هنری در تحریم فیلم ها از جمله تحسین کنندگان فیلم حوض نقاشی بوده اند. همچنین روزنامه های مختلفی از اصولگرا تا اصلاح طلب و طرفدار دولت و منتقد دولت به تحسین از این فیلم پرداخته اند.

فیلمی چون قاعده تصادف نیز در میان منتقدان سینما و نویسندگان سینمایی فیلم بسیار محبوبی بوده و حتی مقداری محبوب تر از حوض نقاشی، ولی قاعده تصادف از فروش خوبی برخوردار نشد. از سویی دیگر رسوایی که همانند دیگر آثار ده نمکی اثر پر مخاطبی بود مورد توجه منتقدان قرار نگرفت.

 

حوض نقاشی به روایت شهاب حسینی

شهاب حسینی، بازیگر فیلم حوض نقاشی در تازه ترین اظهار نظر خود گفته است: حوض نقاشی فیلمی متعلق به دوران ماست.

از شهاب حسینی پرسیده شده در زمانه ای که هرکس می دود تا به هر طریقی گلیمش را از آب بیرون بکشد و این را ارزش می داند؛ فیلمی که در آن دو نفر با همت خود و با یاری دیگران بسختی می کوشند تا از پس مشکلات برآیند، شما را به این شک نینداخت که در فیلمی حضور دارید که متعلق به این زمانه نیست؟ شهاب حسینی در پاسخ به این پرسش صریح جواب جالبی داده و گفته: «اتفاقا چون همه بدبختی های ما از همین تقلاها بیرون می آید و نگاهمان به زندگی ایراد دارد، این فیلم مال همین دوران است. امروز با اوضاع فعلی اقتصادی اصلا نوع رفتار آدم ها عوض شده است. این فیلم برای دورانی است که تعدادی آدم از صبح تا شب در بازار بورس می نشینند و قیمت ها را دنبال می کنند. به نظرم کودکی آنها مرده است و رضا و مریم حوض نقاشی کودکی زنده ای دارند.»

 

فیلمی برای امید دادن

شهاب حسینی در بخش دیگری از این اظهار نظرش معتقد است: «داستان فیلم درباره تلاش رضا و مریم برای به دست آوردن مهارت زندگی به مدد عشق است. این دو در حال جنگیدن با شرایط بی رحم زندگی اند. کار ما این است که جهان را برای مخاطب تحمل پذیر کنیم. این کار هم فقط با امید دادن ممکن است.»

فیلمی چون قاعده تصادف نیز در میان منتقدان سینما و نویسندگان سینمایی فیلم بسیار محبوبی بوده و حتی مقداری محبوب تر از حوض نقاشی، ولی قاعده تصادف از فروش خوبی برخوردار نشد. از سویی دیگر رسوایی که همانند دیگر آثار ده نمکی اثر پر مخاطبی بود مورد توجه منتقدان قرار نگرفت

«رسوایی» همچنان رکوردشکن

رسوایی ده نمکی پرفروش ترین فیلم اکران نوروزی بود که همانند سه گانه اخراجی های ده نمکی تماشاگران زیادی را جذب کرد.

رسوایی همانند کارهای قبلی ده نمکی در میان طیف های مختلف منتقدان طرفداران چندانی نداشت و منتقدان مختلف ـ از منتقدان طیف روشنفکری گرفته تا منتقدان رسانه های اصولگرا ـ به این ساخته ده نمکی توجه ویژه ای اما از نوع منفی آن داشتند.

رسوایی از زمان جشنواره اینچنین مورد غضب منتقدان قرار گرفت. حملات منتقدان به رسوایی به حدی بود که صدای اکبر عبدی در برنامه هفت درآمد و او در اظهار نظری جنجالی، اتهامات سنگینی را نثار منتقدان فیلم ده نمکی کرد. این اظهارات آنقدر تند و تیز بود که حتی ده نمکی را مجبور به عذرخواهی کرد.

 

مناظره جذاب در «هفت» برای رسوایی

یکی دو هفته پیش هم ده نمکی دوباره به برنامه هفت آمد و مناظره جانانه ای با یکی از سرسخت ترین منتقدانش یعنی حسین معززی نیا، سردبیر ماهنامه سینمایی همشهری24 داشت؛ مناظره ای که برنامه هفت را به برنامه ای جذاب تبدیل کرد.

در برنامه هفت همچنین نظرسنجی جالبی برگزار شد و این سوال مطرح شده بود که کدام شاخصه فیلم رسوایی برای شما جذاب تر است که در پایان برنامه گزینه نقد تظاهر و ریاکاری در جامعه و گزینه هیچ کدام به ترتیب بیشترین رای را به دست آورد.

 

«تهران 1500»؛ سرمایه گذاری که امیدوار شد

انیمیشن تهران 1500 نیز از آثار اکران شده نوروزی در سینما ها بود که با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شد.

این فیلم که دوسال پیش با استقبال نسبی از سوی منتقدان در جشنواره فجر مواجه شده بود، در نوروز امسال فروش بسیار خوبی داشت و با توجه به فضای شاد و مفرح آن مردم استقبال خوبی از آن کردند.

این فیلم در ایام نوروز پس از فیلم رسوایی پرفروش ترین فیلم سینماهای تهران بود، ولی با پایان تعطیلات نوروزی استقبال از این فیلم به شکل محسوسی پایان یافت و رتبه دوم پرفروش ترین فیلم ها در اختیار حوض نقاشی قرار گرفت.

در طول اکران فیلم تهران 1500 کارگردان و تهیه کننده این فیلم در مصاحبه های مختلفی عنوان کرده بودند اگر این فیلم از فروش خوبی برخوردار شود، نسبت به سرمایه گذاری مجدد در زمینه ساخت چنین فیلم هایی امیدوارتر خواهد شد.

با توجه به موفقیت تهران 1500 باید گفت سرمایه گذاران این فیلم آدم های امیدوارتری شده اند.

 

«قاعده تصادف»؛ ناراضی از شرایط اکران

قاعده تصادف ساخته بهنام بهزادی اگرچه یکی از بهترین فیلم های چند سال اخیر سینمای مستقل ایران است، اما به دلیل این که در زمان بسیار بدی اکران شد، فروش خوبی نداشت.

سینماهای کم و اطلاع رسانی نامناسب از جمله دلایل شکست این فیلم در گیشه بود. به طوری که امیر جعفری در برنامه هفت با گلایه از این که به عنوان بازیگر این فیلم از زمان اکران آن اطلاعی نداشته است، اظهار کرد: این نشان می دهد سیستم مریض است، چون نه تبلیغاتی دیدیم و نه تیزری. 

سینمای ایران

ملکه در مسیر قاعده تصادف

ملکه ساخته محمدعلی باشه آهنگر نیز از جمله فیلم هایی است که این روزها در سینماها اکران شده است.

این فیلم که از مضمونی دفاع مقدسی برخوردار است، از فروش چندان خوبی برخوردار نشده و دست اندرکاران این فیلم بشدت از وضع اکران این فیلم گله مندند. به نظر می رسد ملکه دقیقا به وضع فیلم قاعده تصادف دچار شده؛ اگر چه همانند فیلم قاعده تصادف نیز فیلم ارزشمندی است.

 

 

آقای الف و تلفن همراه: 2 فیلم از یک کارگردان

سینمای ایران و اکران فیلم ها آنقدر در این سال ها بی برنامه و بی حساب کتاب شده است که هم اکنون دو فیلم از یک کارگردان بر پرده سینماها قرار دارد؛ یعنی آقای الف و فیلم تلفن همراه آقای رئیس جمهور که کارگردان هر دوی این فیلم ها علی عطشانی است. چند سال پیش و در یک زمان ناگهان پنج فیلم از یک بازیگر اکران شد.

آقای الف فیلمی است که دست اندرکاران آن به شکل قابل توجهی روی یک مساله مانور زیادی می دهند؛ این که این فیلم اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینماست البته منتقدان این فیلم با انتقاد از فیلمنامه ضعیف آن می گویند چنین فیلمنامه ای در حد و اندازه های یک فیلم سه بعدی نیست. آقای الف در اکران محدود خود از فروش چندان خوبی برخوردار نشده است.

 

وضع اکران سینماها به روایت یک سینمادار

مدیر سینما «اریکه ایرانیان» معتقد است اکران نوروز 92 نسبت به مدت مشابه در یکی دو سال گذشته چندان تعریفی نداشته است.

حسین اسلامی درباره وضع استقبال مخاطبان از فیلم های نوروزی امسال در پردیس اریکه ایرانیان بیان کرد: استقبال از فیلم ها در سینمای ما خیلی تعریفی نداشت، البته این موضوع را در مقایسه با سال های قبل می گویم چرا که ما در سال قبل، فروش روزانه مان به 24 میلیون تومان هم می رسید اما امسال بیشترین فروش روزانه مان 16 میلیون تومان بود.

وی یادآور شد: ما سال قبل «گشت ارشاد»، «خصوصی» و «انتهای خیابان هشتم» را داشتیم که مردم از آنها استقبال خوبی می کردند، دو سال قبل نیز «اخراجی ها» فروش فوق العاده ای داشت اما متاسفانه امسال استقبال مخاطبان حداقل در سینمای ما نسبت به دو سال قبل خیلی تعریفی نداشته است.

اسلامی درباره افزایش قیمت بلیت سینما و تاثیر آن در استقبال مخاطبان هم عنوان کرد: قیمت قبلی بلیت سینما اریکه 5250 تومان بود که این قیمت از نوروز امسال به 6000تومان افزایش پیدا کرد، فکر نمی کنم در این دوره کسی به دلیل 750 تومان سینما رفتنش ترک شود.

 

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: جام جم

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین