تبیان، دستیار زندگی
یكی از آسیب هایی كه جامعه اسلامی را به شدت تهدید می كند، آن است كه زشتی و قبح گناه برداشته شده و گناه عادی شود، متأسفانه در برخی موارد شاهدیم كه چطور، گناهی كه سابقا خیلی زشت بود به شكل عادی در می آید، مثل ریش تراشی یا بد حجابی یا غیبت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاقبت شوخی با گناه!


یكی از آسیب هایی كه جامعه اسلامی را به شدت تهدید می كند، آن است كه زشتی و قبح گناه برداشته شده و گناه عادی شود.
گناه

متأسفانه در برخی موارد شاهدیم كه چطور، گناهی كه سابقا خیلی زشت بود به شكل عادی در می آید، مثل ریش تراشی یا بد حجابی یا غیبت و این به حدی می رسد كه آن قدر عادی می شود كه حتی از آن نهی هم نمی شود، باید دید چه عواملی دست به دست هم می دهد كه گناه، قبحش برداشته شده و عادی می شود:

1.سكوت و بی تفاوتی در برابر گناه:

یكی از زمینه های عادی شدن گناه، همین سكوت و بی تفاوت بودن در برابر آن است، در مسئله تربیت كودك، اگر والدین كار زشت كودك را به او گوشزد نكرده و او را از راه‌های مختلف راهنمایی نكردند، پیداست كه اصلا كودك آن كار را زشت نشمرده و همیشه انجام می دهد، در جامعه هم قضیه از این قرار است كه وقتی عده ای ناظر و شاهد كار زشت كسی هستند، و بی تفاوت از كنارش رد می شوند و می گویند: به من ربطی ندارد، این خود تأیید آن است یا می گویند حرف ما تاثیر ندارد، حتی اگر تاثیر هم نداشته باشد نباید حاكی از تایید باشد، چراكه سكوت نشانه رضایت است و در روایت است كسی كه به كار گروهی راضی باشد مثل كسی است كه آن كار را انجام داده است (وسائل ج16 ص141)

حتی اگر در جایی نمی توانیم سخنی بگوییم لاقل با چهره در هم كشیده كه می توانیم نارضایتی خود را اعلام كنیم، و اگر هر كس از افراد جامعه به همین اندازه سكوت نكنند، گناه این قدر راحت و فراگیر نمی شود، اگر هر یك به نوبه خود نهی از منكر كند هر چه نشود، حداقل زمینه فراهم نمی شود.

2. گناه بزرگان

یكی دیگر از زمینه های عادی شدن گناه، انجام شدن گناه توسط بزرگان است، چه اینكه كودك وقتی شاهد كار زشت والدین باشد، از آنجا كه آنان را معلم خود می داند آنرا درست شمرده و انجام می دهد، از این رو خداوند خطاب به همسران پیامبر می فرماید: شما با سایر زنان متفاوتید، اگر از شما زشتی سر زند مضاعف و دوبله شمرده می شود. چرا كه راه را برای دیگران باز می كند.(سوره احزاب آیه 30)

یکی از چیزهایی که زمینه عادی شدن گناه را فراهم می کند، این است که انسان گناه را نقل کند و به دیگران بگوید، چه اینکه این نظیر همان اشاعه فحشاء یا گسترده کردن و پخش کردن گناه در جامعه اسلامی است و در دین ما شدیدا مورد نهی قرار گرفته است، مثلا کسی حق ندارد حتی اگه خیلی هم گنهکار است گناهش را نزد مردم بازگو کند

3.خودداری از نگاه به گناه

قرآن دستور به چشم پوشی می دهد، چرا كه یكی از مهم‌ترین عوامل عادی شدن گناه، نگاه به گناه است، نگاه به گناه، گناه است، حتی اگر انسان مرتكب آن گناه نشده باشد. نگاه به گناه، زمینه گناه را فراهم می كند و برای همین باید از آن خودداری شود، خداوند در این خصوص به مردان و زنان مۆمن دستور چشم پوشی داده است. آنجا كه می‌فرماید: به مردان مۆمن بگو که چشمان خویش را ببندند و شرمگاه خود را نگه دارند، این برایشان پاکیزه تر است زیرا خدا به کارهایی که می کنند آگاه است.(سوره نور آیه 30) باید نگاه را كنترل و مدیریت كرد، باید به چشم آموخت كه هر چیز و هر كس ارزش دیدن ندارد.*

4. دوری از همنشینی با گناهکاران

در اینجا دو بحث هست، یکی اینکه نباید با بدان همنشین شد، چرا که به قول معروف: پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد، آیات و روایات هم زیاد داریم بر اینکه مراقب همنشین باشید که انسان خوبی است یا شر؟ از نشست و برخاست با نا اهلان بپرهیزید که در فکر و عمل انسان تاثیر مستقیم دارند، بعنوان نمونه، آیه شریفه که می فرماید:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ» ای کسانی که ایمان آورده‌ اید، یهود و نصاری را به عنوان دوستان خود نگیرید!، آنان خود دوستان یکدیگرند، هر کس از شما که ایشان را به دوستی گزیند در زمره آنهاست و خدا ستمکاران را هدایت نمی کند.(1)

و نیز روایت امیرالمۆمنین علی(علیه السلام) که فرمودند:

هم نشین

«إِیَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ، فَإِنَّ الشَّرَّ بِالشَّرِّ مُلْحَق» از رفاقت و مصاحبت با فاسقان بپرهیز! چرا که شر به شر ملحق می شود. در نتیجه تو هم آن‌طور خواهی شد.(2)

در روایت دیگری مولای متقیان فرمودند:

«إیاكَ و مُصاحَبَةَ أهلِ الفُسوقِ! فَإنَّ الرَّاضِی بِفِعلِ قَومٍ كَالدَّاخِلِ مَعَهُم» از دوستی با اهل گناه و بی‌بند و باران بپرهیز که اگر از فسق آن‌ها خوشت بیاید و کار آنها را بپسندی، اثرش این است که تو هم مثل آنها می‌شوی.(3)

اما گاهی نشست و برخاست به جهت امر به معروف و نهی از منکر است، چرا که برای تأثیرگذاری بیشتر نیاز به رفاقت است، اما خب این هم حد و اندازه دارد، می تواند این رفاقت در قالب سخنان زیبا و نشستی کوتاه خلاصه شود نه اینکه انسان به بهانه هدایت دیگران خودش منحرف شود.

یكی دیگر از زمینه های عادی شدن گناه، انجام شدن گناه توسط بزرگان است، چه اینكه كودك وقتی شاهد كار زشت والدین باشد، از آنجا كه آنان را معلم خود می داند آنرا درست شمرده و انجام می دهد، از این رو خداوند خطاب به همسران پیامبر می فرماید: شما با سایر زنان متفاوتید، اگر از شما زشتی سر زند مضاعف و دوبله شمرده می شود. چرا كه راه را برای دیگران باز می كند

5. نقل گناه

یکی از چیزهایی که زمینه عادی شدن گناه را فراهم می کند، این است که انسان گناه را نقل کند و به دیگران بگوید، چه اینکه این نظیر همان اشاعه فحشاء یا گسترده کردن و پخش کردن گناه در جامعه اسلامی است و در دین ما شدیدا مورد نهی قرار گرفته است، مثلا کسی حق ندارد حتی اگه خیلی هم گنهکار است گناهش را نزد مردم بازگو کند. اینها همه برای این است که گناه در جامعه عادی نشود. قرآن کریم در این باره می‌فرماید:

إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.(4)

کسانی که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آن‌ها در دنیا و آخرت است، و خداوند می‌‏داند و شما نمی‌‏دانید.

از رسول خوبیها حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند: هر کس گناه و کار زشتی را نشر دهد، همانند کسی است که آن را در آغاز انجام داده است.(5)

6. انجام گناهان به شوخی

باز از عوامل عادی شدن گناه می توان به ارتکاب گناه به شوخی اشاره کرد، در تعالیم دینی به ما آموخته اند که از گناهان حتی به شوخی دوری کنید تا زمینه جدی آن به وجود نیاید، مثلا در مورد دروغ روایتی از امیرالمۆمنین است که می فرمایند: «لا یجد عبد طعم الایمان حتی یترك الكذب هزله و جده: هیچ بنده ای طعم ایمان را نمی چشد، مگر این كه دروغ را چه شوخی و چه جدی ترك كند.»(6). اینها همه به خاطر این است که گناه کبیره دروغ به شکل عادت و بازیچه قرار نگیرد تا کم کم افراد از شوخی به دروغ جدی گرفتار شوند. پس برای آنکه گناهان رنگ عادت به خود پیدا نکنند باید از گناهان حتی به شوخی و مزاح دوری کرد.

پی نوشت ها :

1. سوره مائده آیه 51.

2. بحارالأنوار ج33 ص508.

3. غررالحكم، ص 433.

4. سوره نور آیه 19.

5. کافی ج 4 ص 80.

6. اصول کافی، ج4، باب الکذب، ح11.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: سایت رهروان ولایت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.