تبیان، دستیار زندگی
همه کودکان در دوران کودکی به نوعی می ترسند که عموماً عادی بوده و بخشی از رشد آنان محسوب می گردد . این ترس در زمانی غیر عادی تلقی می شود که فعالیت های کودک را تحت الشعاع قرار داده و والدین نمی توانند به او اطمینان ده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه با ترس او برخورد کنم؟


همه کودکان در دوران کودکی به نوعی می ترسند که عموماً عادی بوده و بخشی از رشد آنان محسوب می گردد . این ترس در زمانی غیر عادی تلقی می شود که فعالیت های کودک را تحت الشعاع قرار داده و والدین نمی توانند به او اطمینان دهند که ترسش بی مورد است. غیرمعقول بودن و یا نبودن ترس ، بستگی به سن کودک و سطح رشد او دارد. برای مثال برای یک کودک 2 ساله نشستن روی یک توالت مخصوص کودکان ترسی طبیعی است، اما برای یک کودک 8 ساله داشتن این نوع ترس غیرمعقول است.

کودکان دبستانی طبیعتاً ترس معمولی جدا شدن، سر و صدا، افتادن، شرایط جدید (مخصوصاً شروع کردن تحصیل) و در کم سن و سال ترها ترس از زمان خوابیدن، طرد شدن از اجتماعات، جنگ و شرایط جدید را دارند. ممکن است ترس به علت حادثه ای در آنها مانند افتادن در آب و یا دنبال شدن توسط یک سگ شروع شود. ممکن است این ترس در زمانی که تحت فشار روحی (کودک تازه متولد شده، جابه جایی منزل، طلاق و غیره) هستند تشدید شود.

بعضی از کودکان از چیزهای مختلف حتی چیزهای عادی بیش از دیگران می ترسند؛ و این معمولاً به علت عملکرد خلق و خود و سرشت آنهاست

کودکانی که والدینی بسیار دلواپس و یا ترسو دارند، یا در مقابل مسایل عکس العمل شدید نشان می دهند، اغلب دارای کودکانی می شوند که همان گونه در مقابل مسایل مختلف عکس العمل نشان خواهند داد.


چگونه با ترس کودک مقابله کنیم؟

* احترام گذاشتن به احساسات و ترس های کودک . سعی در سرپوش گذاشتن بر روی ترس ، کمکی به حل آن نمی کند. نگویید خیلی بچه هستی که از آن می ترسی . سعی نکنید عامل ترس را در کودک نادیده بگیرید.

* از او بپرسید که چرا ترسیده و بعد درباره آن صحبت کنید. این مسئله در زمان شروع ترس بسیار مفید خواهد بود.

* خیلی هم سعی در مواظبت و کمک به او در مواجه نشدن با چیزهایی که او از آن می ترسد نباشید، و کودک را تشویق به مواجه شدن با چیزی که از آن می ترسد نکنید.

* عکس العمل شدید نشان ندهید، طوری که توجه بیش از حد شما باعث تقویت عکس العمل کودک شما شود.

* کودک را در زمانی که سعی می کند بر ترس خود غلبه کند یاری و حمایت کنید. برای مثال، اگر کودک شما از رفتن به دبستان می ترسد شما باید با تأکید کردن بر چیزهایی مانند : من می دانم که شما از رفتن به دبستان می ترسی و احتمالاً از داشتن دوست های جدید نگرانی، اما فکر می کنم بعد از اینکه مدرسه را شروع کردی احساس بهتری خواهی داشت . در مورد چیزهایی که او از آن ترس دارد صحبت کنید. به او یادآور شوید که او قبلاً هم دوستان زیادی داشته و سعی در تشویق او در زمان آغاز تحصیل داشته باشید.

* مسایلی را که در گذشته داشته و از آنها می ترسیده و حالا دیگر از آنها نمی ترسد، به او یادآوری می کنید.

منبع :کیهان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.