تبیان، دستیار زندگی
بال «فابین بارتز» یك شومن برجسته و یك دروازه‌بان زبده با بازنشستگی از دنیای فوتبال، پرده از یك دوران درخشان برمی‌دارد. بارتزبا 87 بازی ملی در دوازده سال برای فرانسه، هفده بازی در دور نهایی مسابقات جام جهانی (یك ركور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظی بارتز از دنیای فوتبال


«فابین بارتز» یك شومن برجسته و یك دروازه‌بان زبده با بازنشستگی از دنیای فوتبال، پرده از یك دوران درخشان برمی‌دارد.

بارتزبا 87 بازی ملی در دوازده سال برای فرانسه، هفده بازی در دور نهایی مسابقات جام جهانی (یك ركورد در فرانسه) و قهرمانی، هم در اروپا و هم در جام جهانی، به عنوان اسطوره دروازه‌بانی این كشور مطرح شد و بی‌شك، یكی از بهترین شماره یك‌های اخیر دنیای فوتبال است.

او روز پنج شنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام كرد كه قصد آویزان كردن دستكش‌هایش را دارد، هرچند حضور این دروازه بان 35 ساله كه در تیم‌های «تولوز»، «مارسی»، «موناكو» و «منچستر یونایتد» در یك دهه، دوران درخشانی را از او در سطح اول فوتبال جهان باقی گذاشته است.

«الی بو»، مربی او در «تولوز» می‌گوید: «بارتز» نشان داد كه می‌توان به دروازه‌بان جوان نیز اعتماد كرد. پیش از او، یك دروازه‌بان باید دست کم 25 یا 26 سال سن داشت تا در تركیب اصلی تیم قرار می‌گرفت.

بارتز زمانی كه در فینال نخستین دوره لیگ قهرمانان در می 93 برابر «میلان» در دروازه «مارسی» قرار گرفت و موفق به شكست یك بر صفر «میلان» شد، تنها 21 سال سن داشت.

او دو بار در دوران بازی خود با محرومیت روبه‌رو شد؛ یك بار به خاطر مثبت شدن تست CANNABIS و یك بار به خاطر تف كردن به داور، اما توانایی او در شوت‌گیری به ندرت مورد سؤال قرار گرفت.

او گفت: « علت اصلی موفقیت من، «تمركز» بوده است؛ مانند یك شیرجه‌زن. عده‌ای می‌گویند كه این افراد به اندازه ای تمركز می‌گیرند كه نه چیزی می‌شنوند و نه چیزی می‌بینند. من هم در زمین اینگونه بودم».

او در لحظات بسیار حساس، اعصاب خوبی نیز داشت. در دقایق پیش از نواختن ضربات پنالتی در دیدار برابر ایتالیا در پاریس كه فرانسه را به نیمه نهایی جام 98 فرانسه رساند، در حالی كه بازیكنان به شدت تحت تأثیر جو بازی بودند، او در روی نیمكت با «فیلیپ برگرو» مربی تیم، در حال جوك گفتن بود.