تبیان، دستیار زندگی
طراح پوستر سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری خلیج فارس، ضمن تشریح المان‌های به کار رفته در این پوستر از توجه به شعار سال در طراحی این پوستر خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل پوستر جشنواره خلیج فارس


طراح پوستر سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری خلیج فارس، ضمن تشریح المان‌های به کار رفته در این پوستر از توجه به شعار سال در طراحی این پوستر خبر داد.

تحلیل پوستر جشنواره خلیج فارس

طه فکوری، طراح پوستر سومین جشنواره بین المللی فرهنگی - هنری خلیج فارس  در باره نمادهای به کار رفته در پوستر اظهار داشت: برای طراحی این پوستر باید چند نکته را مدنظر قرار می‌دادیم که عبارت بودند از: هویت ملی، خون شهیدان، نهاد مردمی، نام خلیج فارس و مردم بومی بندرعباس.

وی تشریح کرد: نمادهایی که در این پوستر به کار رفته یک مشت گره‌کرده است که یک ریسمان یا موج خروشانی را در دست گرفته که نشان‌دهنده خلیج فارس است.

همچنین نقشه ایران روی این مشت گره کرده حک شده است که بیانگر اتحاد ملی و این مسئله است که هویت خلیج فارس دغدغه تمامی مردم ایران زمین است.

این طراح پوستر افزود: یک مچ‌بند با رنگ قرمز و نوشته «یا حسین» دور این مچ بسته شده که نشانه شهدای ایران زمین است و یادآور سربندهایی است که آنها در طول دفاع از مرزهای میهن‌مان همواره به همراه داشتند.

وی ادامه داد: این مشت گره کرده نشان‌دهنده نهاد مردمی، شهدا و مردم بومی بندرعباس است.

نهاد مردمی و ایرانیان غیوری که همواره خاک وطن خود را ارج می‌نهند، شهیدانی که با تمام وجود از مرزهای ایران پاسداری کردند و مردم بومی بندرعباس که به دلیل اهمیت و موقعیت خلیج فارس همواره در طول تاریخ مورد تهاجم و تهدید دشمن قرار گرفته اند.

فکوری توضیح داد: قطرات آب موجود در پوستر به منظور زنده بودن تصویر به کار رفته است که از سویی نشان‌دهنده تازگی و زنده بودن موضوع خلیج فارس و از سویی بیانگر قدمت تاریخی آن است.

همچنین در کنار این دست از شن‌های ساحل به صورت خیلی کمرنگ استفاده شده که نمادی از ساحل خلیج فارس است.

وی درباره نوشته‌های روی پوستر نیز گفت: علاوه بر اطلاعات جشنواره به شعار امسال که «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» است و همچنین فرمایش مقام معظم رهبری درباره اهمیت ملی و اعتقادی خلیج فارس اشاره شده است.

یک مچ‌بند با رنگ قرمز و نوشته «یا حسین» دور این مچ بسته شده که نشانه شهدای ایران زمین است و یادآور سربندهایی است که آنها در طول دفاع از مرزهای میهن‌مان همواره به همراه داشتند

وی افزود: تلاش شده طراحی به گونه‌ای صورت بگیرد که کلمه «فارس» بیشتر از کلمه خلیج به چشم بیاید و مورد توجه قرار گیرد.

زیرا با توجه به مسائل موجود کلمه فارس بیشترین اهمیت را برای ما دارد و نمی‌خواستیم کلمه خلیج متفاوت و برجسته باشد.

این طراح در پایان به دریای متصل به موج خروشان در مشت گره کرده اشاره کرد و گفت: این دریای متصل به موج خروشان، بیانگر وسعت و اهمیت موضوع خلیج فارس، مردم و شهدای گرانقدرمان است.

بخش هنری تبیان


منبع: ستاد اطلاع رسانی جشنواره خلیج فارس