تبیان، دستیار زندگی
یک وکیل دادگستری گفت: رییس‌جمهور باید اطلاعات دقیقی در مورد قانون اساسی کشور و شان تصویب هر یک از اصول آن و حتی تفسیرهای شورای نگهبان از قانون اساسی داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیک‌بخت: اطلاع از حقوق عمومی برای رییس‌جمهور یک ضرورت است


یک وکیل دادگستری گفت: رییس‌جمهور باید اطلاعات دقیقی در مورد قانون اساسی کشور و شان تصویب هر یک از اصول آن و حتی تفسیرهای شورای نگهبان از قانون اساسی داشته باشد.

قانون اساسی

محمدصالح نیک‌بخت در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بدون شک مسوولیت ریاست‌جمهوری مانند مسوولیت اداره یک سازمان که دارای موضوع کار مشخص و تخصص خاصی باشد، نیست؛ زیرا رییس‌جمهور مسوولیت اداره کل کشور را بر عهده دارد.

این حقوقدان تصریح کرد: علاوه بر مواردی که در اصل 110 قانون اساسی مطرح شده است، رییس‌جمهور باید در مواردی دارای اطلاعات حقوقی و قانونی لازم و در مواردی دیگر دارای اطلاعات حقوقی و قانونی اجمالی باشد.

این وکیل دادگستری با بیان این که رییس‌جمهور باید با حقوق بین‌الملل عمومی آشنا باشد، گفت: مسائل مختلفی در حقوق بین‌الملل عمومی مانند مسائل مربوط به مرزها، آب‌های بین‌المللی و حمل و نقل هوایی و دریایی وجود دارد که رییس‌جمهور هر کشور باید نسبت به آن اطلاع داشته باشد و در صورت بی‌اطلاعی از این حقوق نباید بدون مشورت با مشاوران خود در این زمینه‌ها اظهارنظری کند.

در کشور ما بخش‌هایی از نیروی کار کشور مانند کارگران، کارمندان دولت و به ویژه معلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و هرکسی که می‌خواهد کاندیدای ریاست‌جمهوری شود باید یکی از اولویت‌های خود را توجه به حقوق این طبقات و اقشار به ویژه در زمینه معیشتی مردم بداند

وی با اشاره به ضرورت آشنایی رییس‌جمهور با حقوق در داخل کشور، خاطرنشان کرد: نیازی نیست که رییس‌جمهور جزییات قوانین مدنی، کیفری، تجارت و آیین‌دادرسی را بداند ولی در مورد مسائل مربوط به حقوق عمومی مانند قوانین اداری و اقتصادی که شامل بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و تجارت است، باید اطلاعات کافی داشته باشد و نباید سیاست‌های اقتصادی کشور را بر اساس میل و مرام خود و بدون توجه به ضوابط و مقرراتی که حداقل از صد سال پیش (پس از انقلاب مشروطه) تدوین شده، در نظر بگیرد.

صالح نیکبخت

نیک‌بخت با تاکید بر این که رییس‌جمهور باید اطلاعات دقیقی در مورد قانون اساسی کشور و شان تصویب هر یک از اصول آن و حتی تفسیرهای شورای نگهبان از قانون اساسی داشته باشد، اظهار کرد: قانون اساسی کشور دارای بخش‌ها و فصل‌های مختلفی است که فصل سوم آن در مورد حقوق ملت از جمله مواردی است که عدم اجرا، نادیده گرفتن آن یا محروم کردن ملت از هر یک از حقوق، مانند دردهایی است که برای همیشه در ذهن مردم باقی می‌ماند و نمی‌توان آن را با مسکن و توصیه نادیده گرفت؛ بنابراین هر فردی که کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود، باید به این موارد توجه ویژه داشته باشد.

نیک‌بخت در پایان گفت: در کشور ما بخش‌هایی از نیروی کار کشور مانند کارگران، کارمندان دولت و به ویژه معلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و هرکسی که می‌خواهد کاندیدای ریاست‌جمهوری شود باید یکی از اولویت‌های خود را توجه به حقوق این طبقات و اقشار به ویژه در زمینه معیشتی مردم بداند.

بخش حقوق تبیان

منبع : ایسنا