تبیان، دستیار زندگی
نیم قرن نقاشی‌های حجت شکیبا، هنرمند پیشکسوت، که خلاصه‌ای از مهم‌ترین دوره‌های کاری او به‌حساب می‌آید، با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران به‌نمایش درآمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیم قرن تلاش نقاشانه


نیم قرن نقاشی‌های حجت شکیبا، هنرمند پیشکسوت، که خلاصه‌ای از مهم‌ترین دوره‌های کاری او به‌حساب می‌آید، با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران به‌نمایش درآمده است.

نیم قرن تلاش نقاشانه

این نمایشگاه که حدود 90نقاشی از 11دوره کاری این هنرمند را که تصویرآفرینی دوره‌های تاریخی ایران و نقاشی از ادبیات فاخر فارسی را دربر می‌گیرد، در خود جای داده است، تا 9خرداد میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

حجت‌الله شکیبا (زادهء 1328 گرگان) نقاش هایپررئالیست و  عکاس ایرانی‌ست.  موضوع اغلب نقاشی‌های شکیبا، تاریخ ایران است.

شکیبا در سال 1328، در محلهء باغشاه گرگان به دنیا آمد. پدرش، میرزا محمود، عکاس بود و در حدود سال‌های 1320 اولین عکاسی الکتریکی را در شهر گرگان تأسیس کرده بود. میرزا محمود دستی هم در نقاشی داشت. به این ترتیب بود که حجت‌الله از کودکی با نقاشی و عکاسی آشنا شد.

شکیبا دورهء دبیرستان را در مدرسهء ایرانشهر گرگان گذراند. سپس به هنرستانی در تهران رفت و تحت نظر استادانی چون مقیمی تبریزی، غلامحسین نامی و... تعلیم دید. پس از آن تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داد.

در یکی از نقاشی‌هایش از یک اسکناس یک تومانی، شیوهء اجرا، استفاده از رنگ‌های پخته و سایه‌روشن‌ها چنان دقیق و به عکس نزدیک بود که او را درزمرهء نقاشان هایپررئالیست قرار داد. اولین نمایشگاه او با عنوان «اسکناس‌های شکیبا» که در گالری سیحون در سال 1355 برگزار شد، او را به جامعه هنری ایران معرفی کرد.

حجت شکیبا که با نقاشی در شاهکارهای سینمایی تلویزیونی زنده‌یاد علی حاتمی، جایگاه خاصی در حافظه هنری جامعه‌مان دارد، در گفت‌وگویی این نمایشگاه را برآیندی از نیم قرن تلاش نقاشانه‌اش معرفی کرد و گفت: برای من بسیار مهم است که اقشار مختلف مردم بیایند آثار مرا ببینند و از آن لذت ببرند. من مردم را بهترین قاضی می‌دانم و همیشه برای آنها کار کرده‌ام. مردم بزرگ‌ترین سرمایه هنرمند هستند.

وی نقاشی‌های «شاهنامه» و «مولانا» را متاخرترین دوره‌های کاری‌اش خواند و گفت: «آثار تازه‌ای از این دو مجموعه با خود به این نمایشگاه آورده‌ام که برای نخستین بار در یک گالری ارائه می‌شوند.

شکیبا درباره تابلوی نقاشی «تالار آیینه» که در سال1364 به سفارش زنده‌یاد علی حاتمی برای فیلم کمال‌الملک خلق شد نیز گفت: این تنها اثری است که از مجموعه همکاری‌هایم با زنده‌یاد علی حاتمی برایم باقی مانده است. من با ایشان در خلق دلشدگان، هزاردستان و کمال‌الملک همراه بودم و تالار آیینه تنها تابلوی باقیمانده از آن همکاری دلنشین است که در این نمایشگاه به تماشای مردم گذاشته‌ام.

لازم به ذکر است که آشنایی و همکاری شکیبا با علی حاتمی به پیش از انقلاب بازمی‌گردد. آیدین آغداشلو که با سبک و شیوهء کار شکیبا آشنایی داشت، او را به علی حاتمی معرفی کرد. این آشنایی به همکاری فیلمساز و نقاش در سال‌های بعد منجر شد.

حجت شکیبا که با نقاشی در شاهکارهای سینمایی تلویزیونی زنده‌یاد علی حاتمی، جایگاه خاصی در حافظه هنری جامعه‌مان دارد

در هزاردستان تابلوی شهر قدیم مشهد، در کمال‌الملک بازسازی تمام تابلوهای کمال‌الملک از جمله تالار آینه، در دلشدگان پرتره‌ای از لیلا حاتمی از آثار حجت‌الله شکیبا هستند که این آخری در حراج کریستی لندن به فروش  رفت این هنرمند همچنین درباره خلق آثار مولانا گفت: وقتی در کانادا مجموعه عکس شادونا را گرفتم، حال و هوای عرفانی و آسمانی آن مرا بسیار برانگیخت تا این حس را در ادبیات فارسی بیابم و آن را در مدیوم نقاشی بازتاب دهم و مولانا را بهترین گزینه دیدم؛ اتفاقا سماع فصل مشترک عکس‌های شادونا و نقاشی‌های مولانا ست که آنها را به وضوح در این آثار می‌بینید.

در مورد لفظ "شادونا" توضیح یک نکته ضروری است: «شدونا» (به انگلیسی: Shadona)‏ عنوان عکسی از حجت شکیباست که در ونکوور کانادا گرفته شده. نام آن ترکیبی از واژهء مدونا (مریم عذرا) و Shadow به معنای سایه است و ترکیب آن را می‌توان به «سایهء مریم» ترجمه کرد. این اثر الهام‌بخش شکیبا در خلق مجموعه آثار سال‌های اخیرش بوده است. او در مورد چگونگی خلق این اثر می‌گوید: «این عکس را در یک نیمه شب بهاری از بلندیهای مشرف به شهر ونکور کانادا گرفته‌ام. انعکاس نورهای ساختمان‌ها در آب آنقدر زیبا بود که مرا واداشت در آن لحظه متوقف شوم و عکسی بگیرم، چیزی که تعجب من را بر انگیخت زمانی دیگر بود که تصویر را بزرگ شده می‌دیدم، گویی شاهد دیدن یک اثر مدرن هستم که ریشه در آثار هنری کلاسیک دارد.

فرآوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منبع:

همشهری آنلاین

کانون مخترعین و متفکرین ایرانی

ایسنا