تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتابهای شعری با عناوین: اصلا مهم که نیست، هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست، دیگری، یه روز یه عاشقی بود، دنیا اشتباه می کند، کوه صفه، درد شدید زیبایی و فصل های ابری.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست!


معرفی مختصر کتابهای شعری با عناوین: اصلا مهم که نیست، هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست، دیگری، یه روز یه عاشقی بود، دنیا اشتباه می کند، کوه صفه، درد شدید زیبایی و فصل های ابری.

«اصلا مهم که نیست»

«اصلا مهم که نیست»

مجموعه‌ی شعر جدید علیرضا بهرامی شامل گزیده‌ای از شعرهای پس از سال 88 در مجموعه‌ای با نام «اصلا مهم که نیست» عرضه شد.

در این مجموعه بیش از 60 شعر سپید با حال و هوای عاشقانه و اجتماعی منتشر شده است.

همچنین به گفته‌ی شاعر، این مجموعه‌ی ‌شعر تعدادی شعر نیمایی را با رویکردهای جدید در فصلی با عنوان «صدای باستانی سکوت» در برگرفته است.

«اصلا مهم که نیست» در 88 صفحه با قیمت 4000 تومان از سوی نشر آموت به چاپ رسیده است.

«هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست»

«هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست»

مجموعه شعر جدید گروس عبدالملکیان همراه با تصاویری از عکاسانی چون عباس کیارستمی منتشر شد.

این مجموعه شعر، پنجمین کتاب گروس عبدالمکیان است که با عنوان «هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست» توسط نشر زاوش به چاپ رسیده است.

این مجموعه به همراه تصاویری از آثار 36 عکاس شناخته شده کشورمان تدوین شده و 50 قطعه شعر سپید را از عبدالملکیان در بر می‌گیرد. به این ترتیب 50 تصویر از 36 عکاس مذکور در 110 صفحه، شعرهای این کتاب را همراهی می‌کنند.

در این مجموعه که با چیدمان یک به ‌یک شعر و عکس طراحی شده است، عکس‌های گرفته شده توسط عکاسانی چون عباس کیارستمی، افشین شاهرودی، مهران مهاجر، سیف‌الله صمدیان، رومین محتشم و  درج شده است. انتخاب عکس‌های کتاب به عهده نازنین طباطبایی انجام گرفته است.

«دیگری»

«دیگری»

نخستین مجموعه شعر بابك نبی با عنوان «دیگری» از سوی موسسه متن منتشر شد. این مجموعه با مقدمه‌ای از استاد محمدعلی معلم دامغانی دربردارنده 42 قطعه شعر در قالب‌های غزل و مسمط در 96 صفحه عرضه می‌شود.

در بخشی از مقدمه رییس فرهنگستان هنر بر این مجموعه شعر می‌خوانیم:

«كتاب، مجموعه گزینه‌ای مختصر از آثار شاعر جوانی است كه بر جادوی كلام و رمز و راز سخن استیلایی شگفت یافته است كه از حریربافان تا حصیربافان فاصله‌ای عظیم است و این معنی را هر كه با قماش بافتنی‌های هنری سر و كار داشته باشد البته درمی‌یابد. بابك، پاپك، باپیك فاتك گویش‌های مختلف از نامی باستانی است كه هم امروز نیز در اقصای جهان، بر پیر و پدر و آموزگار و پیشوا و پاپ و گرامی‌ترین صورت آن بابا اطلاق می‌شود و نبئی نیز با نسبت آشكار با اسمی اینچنین وعده ظهور و بروز حكیمی را می‌دهد كه شاعرانه سخن گفتن را در فاصله‌ای كوتاه به نیكویی آموخته است و تا اینجای مطلب هم به وجه مضمون و محتوای سخن به سیر و سیاحت عوالمی توفیق یافته است كه در مكرر سرایی‌های همگانی چنبره نزده است و هماوردان اندكی چون خود دارد.»

«یه روز یه عاشقی بود»

«یه روز یه عاشقی بود»

مجموعه‌ی ترانه‌های رسول یونان با نام «یه روز یه عاشقی بود» منتشر شد.

این مجموعه شامل ترانه‌های رسول یونان است که بعضی از آن‌ها توسط خوانندگانی همچون فریدون آسرایی، بهنام ابطحی، حامی، چنگیز حبیبیان، راما و ... خواننده شده‌اند.

این شاعر در مقدمه‌ی کتابش می‌نویسد: «ترانه از آن‌جا که اغلب دور محور عشق و حاشیه‌های آن می‌چرخد، آینه‌گردان احساسات و عواطف و رۆیاهای انسانی است. آدم‌ها اغلب در مواقع دلتنگی و اندوه به سراغ ترانه می‌آیند و دوست دارند کمی از صورت‌حساب‌ها و معادله‌ها و واقعیت‌های خشن دوری کنند و این موضوع یکی از دلایل مهم موفقیت همین قالب است.

من هم مثل بقیه‌ی آدم‌ها با این قالب از دوران کودکی آشنا شدم؛ یعنی با لالایی‌های مادرم... ترانه بهترین قالب ادبی برای به تصویر کشیدن تپش‌های قلب انسان‌های معاصر و شادی‌ها و اندوه‌های روزمره‌ است و به همین خاطر در جان آدم‌ها نفوذ می‌کند.»

«یه روزیه عاشقی بود» شامل دو فصل «ما دو تا آینه بودیم» و «تو ای نازنین یار یادت بخیر» است.

این مجموعه با 126 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 6000 تومان از سوی نیماژ منتشر شده است.

«دنیا اشتباه می‌کند»

«دنیا اشتباه می‌کند»

مجموعه‌ی شعر تازه‌ای از علی باباچاهی با نام «دنیا اشتباه می‌کند» منتشر شد.

شعرهای این مجموعه سروده‌های باباچاهی در بخشی از سال 1389 تا مقطعی از سال 1390 هستند.

وجه غالب کتاب «دنیا اشتباه می‌کند» این است که ضمن نادیده نگرفتن تجربه‌ی کتاب‌های قبلی‌،‌ اگر اغراق‌آمیز نباشد، گویی از کنار نوعی قدسی و ملکوتی بودن کلام می‌گذرد و این به لحاظ طنینی است که یادآور متون مقدس می‌شود.

زبان این اثر قدرت‌هایی را که در متون کلاسیک فخرنمایی می‌کنند، به طنز می‌گیرد و گاهی با لحن ادبیات کهن مثلا نثر فارسی شوخی‌هایی می‌کند و در عین حال زمان حال را به زمان گذشته ارجاع می‌دهد.

«دنیا اشتباه می‌کند» با 216 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و قیمت 9000 تومان از سوی زاوش منتشر شده است.

«کوه صفه»

«کوه صفه»

پنجمین دفتر شعر حسن صفدری با نام «کوه صفه» منتشر شد. شعر بلند این مجموعه در وصف کوه صفه شهر اصفهان، در ابتدای این کتاب گنجانده شده است.

همه اشعار این مجموعه  در سال 1391 سروده شده‌اند.

کتاب دو قسمت دارد که بخش اول آن یک شعر بلند با نام کوه صفه است و به همین دلیل عنوان کلی این دفتر هم «کوه صفه» شده است. کوه صفه در واقع در اطراف شهر اصفهان واقع است و در بین اهالی آن‌جا شهرت بسیاری دارد.

مجموعه شعر «کوه صفه» پنجمین دفتر شعر حسین صفدری با شمارگان هزار نسخه، 47 صفحه و بهای دو هزار و 900 تومان از سوی انتشارات بوتیمار روانه کتابفروشی‌ها شده است.

«درد شدید زیبایی»

«درد شدید زیبایی»

«درد شدید زیبایی» سومین مجموعه شعر زری شاه‌حسینی، شاعر و معلم شهرستان برازجان، از سوی موسسه انتشاراتی بوتیمار روانه کتابفروشی‌ها شد.

«آخرین بار»، «شعر بعد از مرگ»، «انگشت‌های ریخته»، «بدون بی حسی موضعی»، «برازجون»، «دره گریه»، «نقطه عطف»، «با من حرف بزن»، «محدوده مذکر»، «خوشبختی اضافی»، «دولفین تپل» و «این همه فرهنگ» نام برخی عناوین شعرهای مندرج در این کتاب است.

«درد شدید زیبایی» سروده زری شاه‌حسینی با شمارگان هزار نسخه، 47 صفحه و بهای دو هزار و 900 تومان از سوی موسسه انتشاراتی بوتیمار روانه کتابفروشی‌ها شده است.

«فصل‌های ابری»

«فصل‌های ابری»

نخستین سروده‌های میثم مهرنیا در کتابی با نام «فصل‌های ابری» از سوی نشر بوتیمار منتشر شد.

مهرنیا گفت: شعرهای این کتاب، دربرگیرنده سروده‌های من از سال 1379 تا 1391 هستند. در این آثار به مرور شعرهای من فضای شخصی‌تری راه یافته و از فضای شعر سپید به سمت اشعاری با شاخصه‌هایی شخصی حرکت کرده است.

وی اضافه کرد: نیمی از شعرهای این کتاب را سروده‌هایی کوتاه دربرمی‌گیرد. این شعرها هایکوهایی است که در زبان فارسی به وجود آمده که برخی از شاخصه‌های آن‌ها در بعضی شعرهایم دیده می‌شود.

در یکی از شعرهای کتاب با عنوان «اردیبهشت» آمده است: اول اردیبهشت/ نشسته آن سوی سیم/ به کلاغ‌ها ور می‌رود/ به باران شبانه...

این کتاب 80 صفحه است و با شمارگان هزار نسخه و قیمت سه هزار و 900 تومان از سوی نشر بوتیمار منتشر شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری دانشجویان ایران، خبرگزاری مهر، خبرآنلاین، خبرگزاری کتاب ایران