تبیان، دستیار زندگی
حالا که هوا گرم شده است به آب بیشتری نیاز داریم تا بدن‌مان از خطر دهیدراته شدن و یا از دست دادن آب خود در امان باشد. اما آیا همه‌ی مایعات برای تأمین آب بدن مناسب است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین و بدترین روش‌های تأمین آب بدن


حالا که هوا گرم شده است به آب بیشتری نیاز داریم تا بدن‌مان از خطر دهیدراته شدن و یا از دست دادن آب خود در امان باشد. اما آیا همه‌ی مایعات برای تأمین آب بدن مناسب است؟

تأمین آب

بدن ما برای ادامه‌ی حیات به آب نیاز دارد. برای همین همیشه باید به اندازه‌ی کافی آب بنوشیم. حالا هم که هوا گرم شده است به آب بیشتری نیاز داریم تا بدن‌مان از خطر دهیدراته شدن و یا از دست دادن آب خود در امان باشد. اما آیا همه‌ی مایعات برای تأمین آب بدن مناسب است؟ برای رسیدن به پاسخ این سۆال با ما همراه باشید.

تأمین آب بدن یک امر حیاتی است

بدن ما برای ادامه‌ی عملکرد خود نیاز به آب کافی دارد. آب ترکیب اصلی خون، لنف و عرق محسوب می‌شود. در واقع بیش از نصف حجم بدن ما از آب تشکیل شده است. به عقیده‌ی متخصصان آب به شما انرژی می‌دهد و اگر به اندازه‌ی کافی از این مایه‌ی حیات ننوشید احساس خستگی و سردرد رهایتان نمی‌کند. همچنین کمبود آب، یبوست و یا عفونت اداری به همراه خواهد داشت.

احتمالاً شما هم زیاد شنیده‌اید که باید روزانه هشت لیوان آب بنوشید. اما باید بدانید که نیاز بدن افراد بر حسب سن، وزن، میزان فعالیت بدنی و همچنین دمای هوا متفاوت است. البته مهم است که میزان آبی که از طریق مصرف مواد غذایی کسب می‌کنید را نیز به حساب بیاورید. میوه ها، سبزیجات، انواع سوپ‌ها و دسرها در ذخیره‌ی مایعات بدن تأثیر دارند. اما اینکه چگونه آب بدنتان را تأمین کنید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه‌ی مطلب مناسب‌ترین و نامناسب‌ترین شیوه های تأمین آب بدن را عنوان می‌کنیم.

نوشیدنی نامناسب: نوشیدنی‌های شیرین و گازدار

اگر برای رفع تشنگی و تأمین آب بدن خود لیوان لیوان نوشیدنی‌های گازدار و شیرین صنعتی را سر می‌کشید باید بدانید که کالری زیادی نیز به بدنتان تحمیل می‌کنید. باید بدانید که هر لیوان (355 میلی لیتر) از این نوشیدنی‌ها حاوی حدود 10 تا 13 قاشق چای‌خوری شکر می‌باشد. زمانی که یک بطری نیم لیتری را سر می‌کشید بیشتر از این‌ها شکر و کالری بیهوده نصیبتان می‌شود. علاوه بر این باید بدانید که نوشابه‌ها و کلاً نوشیدنی‌های گازدار صنعتی به سلامتیتان و به خصوص به سلامت استخوان‌هایتان آسیب می‌رساند.

شیر بهترین نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی است. شیر از 80 درصد آب تشکیل شده و یکی از مایعات مناسب محسوب می‌شود. با خوردن این نوشیدنی علاوه بر تأمین آب بدن پروتئین، گلوسید، کمی چربی و مقدار زیادی مواد مغذی نصیبتان می‌شود

بهترین انتخاب: آب

آب بهترین نوشیدنی است اما اگر طعم آب خالی را دوست ندارید خودتان چند قطره آب‌لیمو و مقدار کمی شکر به آبتان اضافه کرده و میل کنید.

نوشیدنی نامناسب: آب میوه ها و یا آب سبزیجات صنعتی

با وجود این که این نوشیدنی‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند اما باید بدانید که این آب میوه ها سرشار از قند و کالری هستند. نوشیدن این قبیل نوشیدنی‌ها همچنین مشکلات دهان و دندان را نیز بالا می‌برد. بهتر است روزانه بیشتر از یک فنجان آب میوه و یا آب سبزیجات مصرف نشود. زمانی که خودتان آب میوه می‌گیرید به آن شکر اضافه نکنید.

بهترین انتخاب: میوه و سبزیجات

به جای آب میوه و آب سبزیجات از خود میوه و سبزیجات استفاده کنید. گوجه فرنگی، هندوانه و پرتقال و غیره حاوی میزان زیادی آب بوده و همچنین سرشار از فیبرهای ضروری هستند.

نوشیدنی نامناسب: نوشیدنی‌های انرژی زا

این نوشیدنی‌ها حاوی میزان زیادی کافئین، قند و گیاهان دارویی هستند. متأسفانه این نوشیدنی‌ها مشکلاتی برای سلامتی نوجوانان، زنان باردار و شیرده ایجاد می‌کنند. زمانی که تشنه هستید این نوشیدنی‌ها گزینه های مناسبی برای تأمین آب بدن محسوب نمی‌شوند.

بهترین انتخاب: شیر کم چرب

شیر بهترین نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی است. شیر از 80 درصد آب تشکیل شده و یکی از مایعات مناسب محسوب می‌شود. با خوردن این نوشیدنی علاوه بر تأمین آب بدن پروتئین، گلوسید، کمی چربی و مقدار زیادی مواد مغذی نصیبتان می‌شود.

نوشیدنی نامناسب: الکل

الکل باعث دهیدراته شدن بدن می‌شود. یعنی این که نه تنها آب بدن را تأمین نمی‌کند بلکه باعث از بین رفتن آن هم می‌شود.

چای کم رنگ

بهترین انتخاب: چای یا قهوه

مصرف به اندازه‌ی قهوه و چای کم‌رنگ(یعنی 3 تا 4 فنجان در روز) مشکلی برای بدن و دهیدارته شدن ندارد.

در واقع نوشیدنی چای یا قهوه جزو برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی بیشتر مردم است که در عین حال تأمین کننده آنتی اکسیدان های آن‌ها نیز محسوب می‌شود. اگر در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید چای یا قهوه جزو سالم‌ترین نوشیدنی‌ها برای تأمین آب بدن محسوب می‌شوند.

نامناسب‌ترین نوشیدنی: نوشیدنی‌هایی که دوست ندارید

با وجود این که متخصصان توصیه می‌کنند در طول روز آب زیادی مصرف شود اما نمی‌توان همه را مجبور به مصرف آب یا هر ماده‌ی غذایی دیگر کرد. باید دنبال نوشیدنی مناسبی باشید که دوست دارید. بعضی‌ها آب خالی و یا آب خنک دوست ندارند. بعضی دیگر آب داخل بطری‌های پلاستیکی را نمی‌پسندند و غیره. در این صورت مصرف نوشیدنی که دوست ندارید خیر چندانی به بدنتان نمی‌رساند.

بهترین انتخاب: نوشیدنی‌هایی که دوست دارید

اگر طعم آب خالی را دوست ندارید می‌توانید آن را همان‌طور که می‌پسندید (ترجیحاً به سالم‌ترین شکل) مصرف کنید. اگر دوست دارید نوشیدنیتان را در فنجان سرامیکی یا شیشه ای مصرف کنید همین کار را انجام دهید. در هر حال هر طور که خودتان دوست دارید عمل کنید. توجه داشته باشید که با افزایش سن احساس تشنگی هم کم رنگ‌تر می‌شود. برای همین هم لازم است خودتان را به نوشیدن آب و نوشیدنی‌های سالم دیگر عادت دهید.

میزان آب مورد نیاز بدن هر فرد

در حالت کلی میزان روزانه‌ی مورد نیاز آب برای هر کیلو گرم وزن برابر 30 میلی لیتر است. اگر بیش از نیاز روزانه‌تان آب بنوشید احساس سیری دائمی خواهید کرد و این مسئله باعث می‌شود نتوانید به اندازه‌ی کافی غذا بخورید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

9 ماده‌ی غذایی برای تأمین آب بدن

آب؛ هم سلامتی، هم شفا

10 واقعیتی که باید راجع به آب بدانید (1)

10 واقعیتی که باید راجع به آب بدانید (2)

آب بخور، هم‌وطن!

آب؛ چرا؟ چقدر؟ چه وقت؟

بهترین و بدترین نوشیدنی‌های فصل گرما

آب بهترین درمان برای چروک‌های پوستی

کدام نوشیدنی بهتر است؟

نقش آب در بدن

از نوشابه گازدار تا آبمیوه غنی شده

تا می‌توانید آب بنوشید

فواید مصرف آب و مایعات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.