تبیان، دستیار زندگی
از دیگر خدمات بدیع و ماندگار مرحوم وزیرى به مردم یزد تأسیس جامعه تعلیمات اسلامى بود که در ابتدا نیز با مخالفت مقدسین و متحجرین روبرو شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزیرى بى وزارت(4)

وزیرى بى وزارت(4)
از دیگر خدمات بدیع و ماندگار مرحوم وزیرى به مردم یزد تأسیس جامعه تعلیمات اسلامى بود که در ابتدا نیز با مخالفت مقدسین و متحجرین روبرو شد.

5. جامعه تعلیمات اسلامى

از دیگر خدمات بدیع و ماندگار مرحوم وزیرى به مردم یزد تأسیس جامعه تعلیمات اسلامى بود که در ابتدا نیز با مخالفت مقدسین و متحجرین روبرو شد. ولى مرحوم وزیرى با کسب اجازه از محضر آیت الله العظمى بروجردى و همکارى گروهى از خیّرین اقدام به تأسیس آن نمود وى با گردآوردی کادرى مجرب و کاردان و متعهد فضاى مناسبى براى آموزش و پژوهش فرزندان مردم از ابتداى دوره دبستان تا انتهاى دبیرستان تأسیس نمود. این مدرسه که ابتدا از منزلى کوچک و اجاه‏اى آغاز شد تا اکنون هزارها انسان متعهد و متخصص مسلمان به جامعه اسلامى تحویل داده است. به طورى که اکثریت مسئولان استانى و مسئولان کشورى اهل یزد پس از پیروزى انقلاب تربیت شده این مرکز اسلامى بوده و هستند. و این مدرسه توانست پایه گذار چندین مجتمع آموزشگاهى در سطح استان یزد باشد. در حال حاضر جناب آقاى على اکبر رئوف مدیر مدرسه جامعه تعلیمات اسلامى منصوب از سوى مرحوم وزیرى تاکنون سه مجتمع بزرگ با کلیه امکانات به نام حضرت سید الشهداء شامل مدارس دخترانه و پسرانه از پیش دبستانى تا دبیرستان در استان یزد تأسیس نموده است. و بر اثر همین دست اقدامات است که قریب به بیست سال استان یزد بالاترین رتبه قبولى دانشگاه را در سطح کشور را در اختیار دارد. این مدارس در کنار تربیت اسلامى دانش‏آموزان، در دوران مبارزه در خدمت اهداف امام و انقلاب نیز بوده است. به عنوان نمونه در گزارش مأمور ساواک در سال 1342 می‌خوانیم:

«دستگاه مدرسه اسلامی یزد و دار و دسته تعلیمات اسلامی سالهاست که این مۆسسات را ترتیب داده‏اند تا براى چنین روزى اقدامات خود را انجام دهند، گویا دانش‏آموزان مدرسه تعلیمات اسلامى یزد را جهت مراسم مخصوص براى همین چند روز تربیت کرده‏اند». (سیماى فضیلت، ص 132)

6. تأسیس کتابخانه وزیرى یزد

یکى دیگر از آثار ماندگار و بدیع مرحوم وزیرى احداث کتابخانه وزیری است. لازم به ذکر است ساخت کتابخانه و مدرسه در زمان حاضر امرى عادى است ولى مرحوم وزیرى در زمانى به این فکر افتاده که کمتر کسى در فکر این کارها بوده و کوچکترین امکانات عمومى و اختصاصى هم وجود نداشته است. این کتابخانه که در حال حاضر کم نظیر و در عصر و زمان خود بى نظیر بوده است. حاوى چندین هزاران نسخه خطى است. و یکى از ذخایر بزرگ فرهنگ شیعى به شمار مى‏رود. وى براى تأسیس و گردآورى منابع این کتابخانه تلاش فوق العاده‏اى انجام داد. و حتى در سفرهایى که به کشورهاى خارج از کشور مى‏رفت تنها سوغاتى که مى‏آورد کتاب بود و هر کس هم از او مى‏خواست چه چیزی برایتان سوغاتى بیاورم. مى‏گفت کتاب برایم بیاور، وى در این مسیر با اساتید دانشگاه و بزرگان علم و ادب در سراسر کشور و حتى خارج از کشور مکاتبه نموده و از آنان درخواست کتاب مى‏نمود. و به هر زبانى که مى‏توانست براى غنى‌تر نمودن کتابخانه همه را تشویق مى‏نمود. مرحوم دکتر ایرج افشار در خصوص کتابخانه وزیرى مى‏نویسد.

«همتى قابل تحسین در جمع آورى نسخ خطى و کتب چاپى پراکنده در یزد مصروف کرد. هر کجا که کتابى سراغ مى‏گرفت بدان جا مى‏رفت و با سماجت در به دست آوردن آن کتاب سعى مى‏کرد. اگر نمى‏توانست که کتاب را به رایگان بگیرد آن را یا شخصاً و یا از محل وجوهى که در اختیار داشت مى‏خرید و بر گنجینة کتابخانه مى‏افزود. بالاخره کتابخانه را به وضع کنونى رسانید. این کتابخانه در حال حاضر داراى کتب چاپى و نسخ خطى متعدد و مقادیرى سند و فرمان و نوشته‏هاى دیگر تاریخى است. این خدمت را ارزشى است معنوى که در خور تقویم و تخمین مالى نیست. پنج جلد از فهرست کتب خطى این کتابخانه توسط آقاى محمد شیروانى فاضل گرا نماید، به اعانه انجمن آثار ملى چاپ شده است». (سیماى فضیلت، ص 72)

وى این کتابخانه را پس از به کمال رسانیدن به آستان مقدس امام هشتم على بن موسى الرضا سپرد و وقف آن نمود که به حمد الله هم اکنون به صورت بسیار مناسب آبرومندانه‏اى توسط آن مرکز اداره مى‏شود.

7. انجمن ادبى یزد

قبلاً گفتیم مرحوم وزیرى داراى طبعى روان و حافظه بسیار قوى بود و اشعار زیادى از حفظ داشت و از این نعمت خدادادى به حد اعلى در منابر و مجالس خود استفاده مى‏کرد و سخن یا عملى نبود که از افراد سربزند و مرحوم وزیرى با شعرى آن را بدرقه نکند. و در انتخاب مناسب اشعار بسیار خوش سلیقه بود.

8. سایر خدمات

مرحوم وزیرى با این اندوخته و ذوق شعرى اقدام به تشکیل انجمن ادبى یزد نمود و هر هفته شعرا و مفاخر ادبى شهر را گرد هم جمع مى‏کرد تا افراد تازه‌هاى ادبى خود را قرائت نمایند. این انجمن بعداً مرکز یزدشناسى را تأسیس نموده و موفق به چاپ آثار زیادى از مفاخر یزد شده و پاسداشت مفاخر فرهنگى یزد را بر عهده دارند.

مرحوم وزیرى در کنار این خدمات اساسى به امور دیگر مردم نیز رسیدگى مى‏کرد. وى گروهى را براى گردآورى اطلاعات خانواده‏اى نیازمند و نوع گرفتارى آنها متشکل کرده بود تا ضمن حفظ آبروى اشخاص براى رفع گرفتارى آنها اقدام کنند. و همه نوع امکانات از تهیه ذغال و لحاف و لباس گرفته تا غذا و دارو براى نیازمندان تهیه مى‏کرد. و حواله صادر مى‏کردند تا آنها بتوانند به راحتى و بدون شناخته شدن مایحتاج خود را تهیه کنند و همچنین طلاب و دانش‏آموزان و دانشجویان مستعدى که وضع مالى خوبى نداشتند شناسایى مى‏کرد و تحت پوشش حمایتى قرار مى‏داد. این حمایت‏هاى مرحوم وزیرى همواره با انواع تشویق و اهداء سکه در مراسم و جشن‏هاى مفصلى بود که به هر مناسبت خصوصاً در جشن سوم شعبان روز میلاد امام حسین7 ـ که هر ساله جشن مفصلى برگزار مى‏نمود ـ انجام مى‏داد.

خدمات آن مرحوم اختصاص به مردم یزد نداشته بلکه ابنیه و امکانات متعددى در شهرهاى مختلف نظیر زاهدان، جیرفت و روستاهاى اطراف یزد تأسیس نمود. که عمران و آبادانى این مناطق محروم را به دنبال داشت.

سال‏هاى پایانى عمر آن مرحوم با کسالت شدید وى همراه بود و همواره مردم یزد مجالس دعا براى سلامتى او برگزار مى‏کردند. و حتى در مجلسى که در نجف اشرف براى سلامتى وى برپا شده بود مرحوم آیت الله العظمى سید محسن حکیم نیز شرکت نمود. و بالاخره در سوم اردیبهشت ماه 1356 هـ. ش دعوت حق را لبیک گفته و به سوى معبود شتافت و پیکرش پس از تشییع جنازه با شکوه در جوار مسجد جامع و کتابخانه وزیرى به خاک سپرده شد. یادش گرامى و راهش پر رهرو باد.


 منبع: پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران

تهیه و تنظیم: جواددلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان