تبیان، دستیار زندگی
چندی است که موج عملیات های تروریستی علیه مردم بیگناه عراق به شدت افزایش یافته و زمینه ها ناامنی را در این کشور فراهم آورده است. بروز چنین تنش هایی در آستانه تشکیل دولت جدید عراق می تواند چالش های بسیاری را در مسیر دموکراسی در عراق ایجاد کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوضاع عراق و آینده منطقه


چندی است که موج عملیات های تروریستی علیه مردم بیگناه عراق به شدت افزایش یافته و زمینه ها ناامنی را در این کشور فراهم آورده است. بروز چنین تنش هایی در آستانه تشکیل دولت جدید عراق می تواند چالش های بسیاری را در مسیر دموکراسی در عراق ایجاد کند.

اوضاع عراق

نزدیک به یک دهه از اشغال نظامی عراق توسط  آمریکا می گذرد و به جای ایجاد برج دموکراسی در این کشور، برج ترور و قتل عام به قامت تاریخ در این کشور افراشته شده و جز ناامین و کشتر برای مردم عراق ارمغانی در برنداشته است. چندی است که این کشتارها روند صعودی پیدا کرده و نگرانی های بسیاری را نسبت به آینده این شکور پدید آورده است. آینده عراق در چالش جدی غوطه ور شده و زمینه های نارضایتی مردم عراق را پدید آورده است. از سال های 2006  و 2007 که حجم کشته ها روزانه به 100 نفر می رسید، شرایط امروز تاکنون بیسابقه بوده است. کشته شدن حدود متوسط 20 تن به طور روزانه، دولت نوری مالکی را با چالش مواجه کرده است. درگیری های میان شیعه و سنی در عراق توانسته این کشور را در بحرانی شدید غوطه ور نماید که قطعا بر آینده منطقه تاثیرگذار خواهد بود. نخست وزیر این کشور، بازماندگان حزب بعث را عامل این جنایات می داند ولی با نگاهی واقع بینانه باید گفت که همان کسانی که شیعیان را رافضی می دانند و ریختن خونشان را نه مستحب بلکه واجب می دانند عامل چنین جنایاتی هستند.

کشته شدن حدود متوسط 20 تن به طور روزانه، دولت نوری مالکی را با چالش مواجه کرده است. درگیری های میان شیعه و سنی در عراق توانسته این کشور را در بحرانی شدید غوطه ور نماید که قطعا بر آینده منطقه تاثیرگذار خواهد بود

نسبت دادن چنین جنایاتی به اهل تسنن چیزی جز فرافکنی و ایجاد اختلاف میان مذاهب مختلف اسلامی نیست. بی شک عوامل و گروههای که در سوریه به اسم اسلام، مردم بیگناه را می کشند در عراق نیز این رویکرد را دنبال می کنند و دستیابی به اهدافشان را در گرو کشتار مردم می دانند. ناگفته پیداست که بروز موج ناامنی و ترور و جنگ داخلی در سوریه به عراق نیز سرایت کرده اما با توجه به پشتوانه مردمی دولت عراق در قالب کشتار مردم و ترور خود را نمایان کرده است. کشورهای عربی متحجر منطقه که این چنین از تروریست ها حمایت می  کنند باید بدانند که این بلا در صورت عدم توقف جان آنها را نیز در برخواهد گرفت و منطقه را دچار بحران جبران ناپذیری خواهد کرد.

اوضاع عراق

در تازه ترین عملیات تروریستی  در جنوب و مرکز عراق دست کم 35 تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. انفجار 7 خودرو بمب‌گذاری شده مناطق مختلف شهرهای بغداد و بصره را به لرزه درآورد و باعث این حجم کشته ها شد. در چند روز گذشته نیز این حجم از انفجارها و ترورها وجود داشته داشته است. نوری مالکی هدف این خشونت ها را ایجاد زمینه ها ناامنی در عراق و حزب بعث را عامل آن دانسته است. در این میان گروهک منافقین نیز با ایجاد ناامنی خواهان تاثیرگذاری بر آینده دولت عراق هستند و در این راستا گام برمی  دارند. آنچه مسلم است این ترورها با چراغ سبز آمریکا و تاثیرگذاری بر آینده عراق انجام می شود؛ امری که در سوریه به گونه ای و در عراق به گونه ای دیگر چلوه گر شده است. در همین زمینه ایاد علاوی از سازمان ملل و اتحادیه عرب درخواست کرده است که تا برای آرام کردن اوضاع تلاش بیشتری بکنند. رهبر ائتلاف العراقیه از بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل و نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب خواسته است تا برای آرام کردن تنش‌ها در مکانی که روی بشکه‌ای از باروت قرار دارد، بیشترین تلاش خود را به عمل بیاورند.

رمز عبور از بحران همکاری تمام کشورهای منطقه و مانع شدن از دخالت بیگانگان در منطقه است تا بتوان وضعیت را کنترل کرد؛ البته اگر حداقل عقلانیتی در برخی کشورهای متحجر منطقه وجود داشته باشد

به اعتقاد وی با وجود اینکه چندین بار از تمامی گروه‌های سیاسی خواسته شده است تا اصل مشارکت ملی واقعی را به جریان بیاندازند، اما این درخواست هیچ فایده‌ای در بر نداشته و این خطر عراق را تهدید می‌کند که به سرعت از لبه پرتگاه سقوط کند. وی در این زیمنه دولت عراق را مقصر اصلی معرفی کرده است و ناگفته پیداست است که هدف وی تاثیرگذاری بر آینده دولت عراق است. درگیری میان دولت و عشایر الانبار نیز بر این مساله دامن زده و اوضاع عراق را پیچیده کرده است.

اوضاع عراق

در این راستا نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن متهم کردن عاملان حمله به مساجد این کشور به تلاش برای ایجاد فتنه و تفرقه، خواهان برگزاری نماز جمعه اتحاد در کشورش شد. وی گفته است که برگزاری نماز مشترک در بردارنده این مفهوم است که همه مردم عراق اعم از شیعه و سنی برادرند و این چیزی است که ما به آن امید بسته‌ایم. نماز اتحاد میان شیعه و سنی باید با حضور همه مسلمانان از هر طایفه‌ و گروهی و در یک مسجد مشخص برگزار شود.آنینده عراق به طور قطع بر تمام کشورهای منطقه تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به وضعیت اسف بار سوریه و اخیر شمال لبنان، احتمال  درگیری و تنش در منطقه بسیار زیاد شده است. رمز عبور از بحران همکاری تمام کشورهای منطقه و مانع شدن از دخالت بیگانگان در منطقه است تا بتوان وضعیت را کنترل کرد؛ البته اگر حداقل عقلانیتی در برخی کشورهای متحجر منطقه وجود داشته باشد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان